Jauna produkta ieviešana tirgū jebkuram uzņēmumam ir liels izaicinājums, īpaši maziem un vidējiem, kuri pie tā nonākuši pirmo reizi. Galvenais uzdevums ir nenovirzīties no noteiktā mērķa, bet būt arī pietiekami elastīgam un, ja nepieciešams, gatavam pārmaiņām. Svarīgākie soļi jauna produkta ieviešanā, kas būtu jāņem vērā kā pamata ABC.
1) Tirgus izpēte un idejas noformulēšana
Daudz labu ideju pie to autoriem atnāk brīdī, kad viņi kaut ko meklē, bet neatrod. Tomēr – vai tas, ka jums produkts ir vajadzīgs, nozīmē, ka to labprāt iegādātos arī citi? Varbūt niša, kurā vēlaties startēt, ir pārāk šaura vai piesātināta? Un kā ir ar eksporta iespējām – vai citur pasaulē pēc konkrētā produkta būtu lielāks pieprasījums? Varbūt šis produkts ir unikāls tikai Latvijā un tāpēc tam būtu ļoti ierobežots izaugsmes potenciāls? Šie ir jautājumi, uz kuriem jums jārod atbildes, ja vēlaties, lai jūs savu produktu nākotnē spētu veiksmīgi pārdot.
2) Biznesa plāns
Kad ideja ir noformulēta, jāsaprot, vai tā ir arī finansiāli dzīvotspējīga, tāpēc jāveido biznesa plāns, kurā noteikti ietverta šāda informācija:
- Produkta apraksts
Kādas tehnoloģijas tiks izmantotas, kādas izejvielas būs nepieciešamas, kur tās tiks iegūtas, kāda būs potenciālā cena un kādi ir to ietekmējošie faktori, mērķauditorijas analīze? - Tirgus situācija un konkurenti
Nozares izpēte, raksturojums, eksporta potenciāls, tirgus piesātinātības līmenis ar tādiem pašiem produktiem, nozīmīgākie konkurenti, viņu produktu vai pakalpojumu cenas un darbības metodes, produkta vai pakalpojuma atšķirība no konkurentu piedāvātajiem. - Mārketinga plāns
Kādas produkta vai pakalpojuma īpašības tiks akcentētas, cenu (arī atlaižu) politika, produkta vai pakalpojuma sniegšanas vieta, tās interjers, reklāma, tirdzniecības pārstāvji, dalība izstādēs, sabiedriskās attiecības, akcijas utt. - Projekta realizācija
Nepieciešamie resursi (telpas, zeme, iekārtas, darbaspēks, izejvielas, materiāli, licences), norēķini ar piegādātājiem un pircējiem (priekšapmaksa, avanss utt.), projekta īstenošanas laika grafiks (3–5 gadi, ņemot vērā iespējamo produkta vai pakalpojuma sezonālo raksturu), kopējā projekta summa un finansējums (pašu kapitāls, investoru piesaiste vai maziem un vidējiem uzņēmumiem pieejamākais finansējums – kredīts).
3) Prototipa izveide un finansējuma atrašana
Rēķinieties, ka produkta izstrāde var ilgt vairākus gadus, piemēram, ja vēlaties tirgū ieviest jaunu kosmētikas līdzekli vai inovatīvu tehnoloģiju, kas top eksperimentējot un testējot. Kas attiecas uz finansējumu – ja nav nepieciešamas lielas investīcijas, var iztikt ar pašu kapitālu, tomēr lielākajai daļai mazo un vidējo uzņēmumu ir nepieciešams papildu finansējums. Iespējas – ES programmu ietvaros pieejamie līdzekļi, investoru piesaiste, granti uzņēmumiem, aizņēmums bankā, galu galā – pat konkursi, kur vairāku ideju autori sacenšas par finansējuma iegūšanu. Vislabāk ir izmēģināt visas iespējas.
4) Galaprodukta izstrāde
Lai gan jums jau ir prototips, šajā posmā vēl iespējamas ļoti daudzas pārmaiņas un produkta pieslīpēšana. Iespējams, ka savi nosacījumi būs investoram, tāpēc jārēķinās ar pietiekamiem laika resursiem, bet finiša līnija, pie kuras pieturēties, noteikti jānosaka.
5) Mārketinga un reklāmas aktivitātes
Šis var šķist vienkāršākais punkts, ņemot vērā visu to darbu, kas jau ir aiz muguras, kā arī faktu, ka jums ir izdevies radīt lielisku produktu. Taču nepareizi izvēlēta mārketinga stratēģija to var diezgan ātri nogremdēt. Tāpēc jums rūpīgi jāpārdomā, vai stratēģiju veidos un īstenos jūsu uzņēmuma darbinieki, vai varbūt labāk to uzticēt profesionāļiem, kuri jau īstenojuši veiksmīgas kampaņas. Noteikti painteresējieties par atsauksmēm, kā arī veiciet cenu aptauju – varbūt jūsu produkts ir tik unikāls un interesants, ka kāda aģentūra ir ar mieru tā virzīšanu tirgū uzņemties par mazākām izmaksām, pretī iegūstot lielisku papildinājumu savam portfolio.
Produkta tapšanas gaitu var salīdzināt ar braucienu, kurā ir daudz līkumu, arī negaidītu, un galvenais uzdevums ir noturēties uz ceļa. Protams, var gadīties kļūdas un situācijas, ka šķiet – nekas neizdosies. Šādos gadījumos par iedvesmu var kalpot citi uzņēmumi, kuri savulaik veiksmīgi ieviesuši jaunus produktus un iekarojuši tirgus daļu. Ja viņiem ir izdevies, tas var izdoties arī jums!