Auto -
21.07.2016
ekonomija | līzings
Ekoloģiskās mašīnas kļūst arvien populārākas – tās ne tikai mazāk ietekmē vidi, bet arī ļauj ietaupīt degvielu. Taču, nepareizi ekspluatējot, arī ekoloģiskās mašīnas kļūst ne visai ekonomiskas. Kopā ar Drošas braukšanas skolu esam apkopojuši ieteikumus kā samazināt degvielas patēriņu.
Latvijas iedzīvotāju vēlme pārvietoties ar ekoloģiskiem un ekonomiskiem auto šobrīd ir visai izteikta. Piemēram, šī gada pirmajos sešos mēnešos SEB līzings ir piešķīris 28 miljonus eiro 1527 automobiļu iegādei. No tiem 5,8 miljoni eiro piešķirti 425 videi draudzīgu mašīnu iegādei, kuru CO2 izmešu daudzums nepārsniedz 110 g/km. Salīdzinājumā ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu ekolīzinga darījumu skaits pieaudzis par 283%, bet piešķirtā finansējuma apjoms – par 263%. Pieprasījums pēc videi draudzīgāku auto būtiski pieaudzis arī citās Baltijas valstīs.
Zīmīgi, ka Lietuvā un Igaunijā ap 60% ekomašīnu pircēju ir vīrieši, savukārt Latvijā videi draudzīgas mašīnas vairāk izvēlas sievietes. Klienta ieguvums no šādas mašīnas ir ne tikai mazāka ietekme uz vidi, bet arī mazāks degvielas patēriņš. Turklāt Latvijā netrūkst autodīleru piedāvājumu, bet SEB līzings, rūpējoties par saudzīgu attieksmi pret vidi, piedāvā visām videi draudzīgajām mašīnām īpašus līzinga nosacījumus.
Eko auto topa priekšgalā ir Ford Focus, Kia Cee’d un Opel Insignia – tātad vidējās, ekonomiskās klases auto. Atbildot uz jautājumu, kādi ir būtiskākie faktori, kas motivē videi draudzīgas automašīnas iegādi, SEB līzinga klienti norāda, ka viņiem svarīga ir ne tikai auto ietekme uz apkārtējo vidi, bet arī minimāls degvielas patēriņš. Tajā pašā laikā, 16% sieviešu un 30% vīriešu ir svarīgi, lai automašīnas būtu pietiekami jaudīgas.
Taču, nepareizi ekspluatējot pat videi visdraudzīgāko automašīnu, tā nebūs necik ekonomiska, ir pārliecināts “Drošas braukšanas skolas” direktors Jānis Vanka. “Jēdzieni “ekoloģiska” un “ekonomiska” braukšana ir cieši saistīti. Samazināts degvielas patēriņš noteikti nozīmē tīrāku gaisu un samazinātu CO2 izmešu daudzumu”, viņš saka.
Tajā pašā laikā J.Vanka uzsver, ka, ievērojot ekonomiskas braukšanas principus, nozīme ir gan vadīšanas stilam, gan automašīnas tehniskajam stāvoklim. “Ja autovadītāja braukšanas stils būs ass un agresīvs, tad autovadīšana noteikti nebūs tikpat ekonomiska, kā braucot plūdeni un vienmērīgi, pat ja auto ir labi kopts. Tieši tāpat, ja braukšana būs vienmērīga, bet auto tehniskais stāvoklis būs slikts, cerēt uz degvielas ekonomiju ir lieki.”
Lai braukšana būtu ekonomiska arī ar tādu auto, kas jau pats par sevi ir videi draudzīgs un ekonomisks, “Drošas braukšanas skolas” eksperti iesaka izmantot dažus vienkāršus principus:
Svarīga nozīme degvielas ekonomijā ir pareizai pārnesumu un motora apgriezienu izvēlei. Vismazākais degvielas patēriņš ir sasniedzams, izvēloties augstāko iespējamo pārnesumu pie minimāliem, stabiliem motora apgriezieniem. Izpētot savas mašīnas īpatnības, var atrast optimālu pārnesumu pārslēgšanas režīmu, kas atbilst ekonomiskas braukšanas principiem. Ieslēdzot piekto pārnesumu jau pie 60-70 km/h, iespējams ietaupīt diezgan būtisku degvielas daudzumu. Braukšanu var uzsākt pietiekami aktīvi, gāzes pedāli nospiežot līdz pat 2/3 no pedāļa gājiena, pārslēdzot pārnesumus 2000-3000 motora apgriezienu diapazonā. Svarīgi atcerēties, ka braukšana neekonomiska kļūst tad, kad motora apgriezienu skaits minūtē pārsniedz 3000.
Pazemināts gaisa spiediens riepās palielina rites pretestību, tādejādi braukšana kļūst neekonomiska. Spiediena neatbilstība apgrūtina automašīnas vadāmību, kas negatīvi ietekmē braukšanas drošību. Vieglajai automašīnai normāls spiediens riepās, atkarībā no modeļa, ir no 1,7 līdz 2,5 atmosfērām. Pazemināts spiediens – jo mīkstāka ir riepa, jo lielāka ir rites pretestība. Lai arī 1,2 atmosfēru liels spiediens šķiet piemērots normālai braukšanai, tas var aptuveni par litru palielināt degvielas patēriņu. Paaugstināts spiediens nelabvēlīgi ietekmē ritošo daļu un apgrūtina mašīnas vadīšanu.
Ja autovadītājs ietur distanci no priekšā braucošās mašīnas, tas dod laiku paspēt izvērtēt situāciju un paredzēt notikumu attīstību – ne vienmēr ir vajadzība bremzēt, kādreiz var pietikt ar gāzes pedāļa atlaišanu. Sekojot līdzi savam braukšanas stilam, var ne tikai ietaupīt degvielu un izvairīties no stresa, bet arī paaugstināt drošības līmeni uz ceļa.
Jānis Meistars,
žurnālists
Piedāvājam patēriņa kredītu ar 10% likmi transportlīdzekļa iegādei (vieglais automobilis, motocikls, tricikls, kvadricikls vai mopēds). Lai saglabātu 10% likmi, 2 mēnešu laikā no patēriņa kredīta saņemšanas brīža transportlīdzeklim jābūt reģistrētam Ceļu satiksmes drošības direkcijā uz Jūsu vārda. Aizņemieties apdomīgi, izvērtējot savas iespējas kredītu atmaksāt. Ikmēneša maksājums ir 84.99 EUR, pieņemot, ka kredīta summa ir 4000 EUR, kreditēšanas līguma darbības termiņš ir 5 gadi, fiksēta procentu likme 10%, komisijas maksa par kredīta noformēšanu 80 EUR. Gada procentu likme ir 11.5%. Kopējā summa, kas jāmaksā, ir 5179.28 EUR. Minētajam piemēram ir tikai informatīva nozīme, un katra klienta situācija tiek izvērtēta individuāli.
Kredīts ar fiksēto procentu likmi auto iegādei
Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.
Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.
Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.