Bizness -
27.05.2015
uzņēmums | kreditēšana
Ikvienam uzņēmumam, vai tas būtu tikko dibināts start-up vai sevi jau tirgū apliecinājis spēlētājs, ik pa laikam dzīves ciklā pienāk brīdis, kad attīstībā jāiegulda papildu līdzekļi. Reizēm – visai lieli. Taču nereti uzņēmumam brīvu līdzekļu šādam nolūkam vienkārši nav.
Tāpēc, lai labās idejas nepaliktu tikai par idejām, bet izaugtu par lieliem darbiem, līdzekļi visbiežāk jāmeklē ārpusē. Uzņēmumu kreditēšanas lauciņā teju visu izšķir pats uzņēmums – kas ir tā īpašnieks, kāds ir tā darbības lauks un klientu loks, cik stabili ir uzņēmējdarbības rādītāji, ar kādiem riskiem tas var saskarties un vai uzņēmējs šos riskus redz un apzinās.
Statistika liecina, ka teju puse jaunizveidoto uzņēmumu dažādu iemeslu dēļ nav dzīvotspējīgi. Un tas ir tikai normāli, jo bieži pēc vienas vai pat vairākām neveiksmēm uzņēmējs nemet plinti krūmos, bet ar iegūto pieredzi izveido nākamo biznesu, kas jau ir veiksmīgs.
2014. gadā Latvijā izsniegti aptuveni 12 700 jauni aizdevumi par kopējo summu 614 miljoni eiro – 87% no jaunizsniegtā finansējuma piešķirti uzņēmumiem.
Jauns uzņēmums, pat neskatoties uz inovatīvām idejām un lieliski izstrādātu biznesa plānu, vienmēr atrodas lielākā riska kategorijā nekā uzņēmums, kas jau kādu laiku darbojies, ieguvis zināmu tirgus daļu un stabilu naudas plūsmu. Šis fakts pirmām kārtām jāapzinās uzņēmējam, kad viņš dodas runāt par iespējām saņemt kredītu.
Viena no pirmajām vietām, kur doties ar kredīta pieteikumu, protams, ir sava banka, kas parasti piedāvā izdevīgus nosacījumus, tostarp salīdzinoši zemus procentus. Taču banka, lai arī privāts uzņēmums, pirmām kārtām pārstāv savus noguldītājus – Latvijas iedzīvotājus, kuri tai ir uzticējuši savu naudu. Tas nozīmē, ka bankai ļoti rūpīgi jāapsver, kur un kā investēt savu noguldītāju naudu.
Tieši tāpēc reizēm jauns uzņēmums bankā saņem atteikumu kredītam. Lai gan pirmās emocijas, visticamāk, būs vilšanās, tā galu galā var izrādīties arī laba ziņa. Ja banka ir patiesi ieinteresēta jūsu uzņēmuma attīstībā, tad pat kredīta atteikuma gadījumā tās konsultanti izskaidros, kāpēc tas atteikts, kā arī ieteiks, ko vajadzētu darīt, lai savas iespējas saņemt kredītu nākotnē uzlabotu. Viņi norādīs uz alternatīvām finansējuma saņemšanas iespējām uzņēmuma dzīves cikla sākumposmā.
Kāpēc? Ne vienmēr uzņēmums ir pareizi izvērtējis visus riskus, uz ko banka norādīs, pamatojot savu atteikumu. Aizdevējam, kas šādu kredītu tomēr izsniegtu, neveiksmes gadījumā tā uz kopējā fona droši vien būtu salīdzinoši neliela zaudēta summa, ar ko varētu samierināties un dzīvot tālāk. Taču uzņēmums zaudētu visu un, visticamāk, pārstātu darboties. Reizēm naudas vietā daudz vērtīgāks var izrādīties padoms – kā minimizēt riskus un virzīt attīstību, lai nākotnē ne tikai saņemtu kredītu, bet arī iegūtu stabilāku pamatu zem kājām. Jebkurā gadījumā gājiens pēc kredīta uz banku nebūs velts – ja neiegūsiet finansējumu, saņemsiet vērtīgus ieteikumus.
Maldīgi ir iedomāties, ka riskantākiem projektiem tiek atteikts automātiski. Drīzāk ir runa par risku apzināšanos un minimizēšanu. Ne vienmēr uzņēmējs ir gatavs ieraudzīt un atzīt potenciālos riskus jeb, citiem vārdiem, viņš uzskata savu biznesu par mazāk riskantu, nekā tas ir. Savukārt, ja uzņēmums savus riskus apzinās, ir tiem gatavs un arī banka redz situāciju līdzīgi, kredītu var piešķirt bez problēmām. Tātad – banka visbiežāk var atteikt gadījumos, ja nesakrīt uzņēmuma un bankas redzējums par potenciālajiem riskiem un to sadalījumu.
Laikā, kad uzņēmumu vēl dēvē par start-up, bankas kredītu dažādu kritēriju dēļ var būt sarežģīti saņemt, tomēr ir vēl citas iespējas, kur meklēt finansējumu.
Linda Ezerkalna,
žurnāliste
Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.
Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.
Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.