Switch to mobile version. Augšup

Bizness - 17.11.2015
bizness | efektivitāte | darbinieki

Pasaule gatava jaunai biznesa stratēģijai

Pasaule gatava jaunai biznesa stratēģijai

Pasaule ir mainījusies, un nepārtrauktā strādāšana bez atpūtas ir sevi izsmēlusi. Ja darbinieks nav iekšēji apmierināts ar sevi un situāciju, kurā atrodas, viņš ātri izdeg.

Tādēļ ar X stratēģiju, kur vadītājs pirmajā vietā tur uzņēmuma intereses, iespējams realizēt tikai īslaicīgus biznesus,” tā nupat notikušajā personāla vadīšanas seminārā atzīst viena no vadošajām komunikācijas un uzņēmējdarbības attīstības trenerēm Austrumeiropā – Diāna Ščerbanska.

“Neatkarīgi no uzdevuma – pieņemot darbā jaunus darbiniekus, pašam sākot strādāt jaunā uzņēmumā vai veicot darbinieku novērtēšanu – ir jāzina, ka ir divas pilnīgi atšķirīgas uzņēmumu vadīšanas stratēģijas, un tās noteikti ir jāņem vērā,” skaidro motivācijas trenere D. Ščerbanska.

Pēc treneres vārdiem, pētot uzņēmuma atsevišķas nodaļas vai visas kompānijas pārvaldību, ir svarīgi nevis tas, vai to vada vīrietis vai sieviete, bet gan tas, kāds vadības stils viņam piemīt – X (vīrišķais) vai Y (sievišķais). Zīmīgi, ka abi šie modeļi var būt veiksmīgi. Dažkārt vadības stils var būt arī jaukta tipa, tomēr vienmēr ir kāda dominējošā stratēģija, un to noskaidrot neesot sarežģīti.

X stratēģija Y stratēģija
Vadītājs ir galvenais virzītājspēks uzņēmumā Vadītājs nav galvenais virzītājspēks kompānijā
Nav būtiskas nozīmes komandai Liela nozīme ir komandai
Vadītājs sadala pienākumus, uzrauga un vada darbiniekus stingrā pakļautībā Augsta darbinieku atbildība, iesaiste, aktivitāte
Ja vadītāja gars sašļūk, uzņēmums sāk stagnēt Vadītājs uzticas, atbalsta, iedrošina padotos un rūpējas par viņiem
Pirmajā vietā ir uzņēmuma mērķi, tad seko indivīda intereses Darbinieki sasniedz komandas mērķus
  Pirmajā vietā ir indivīda intereses, tikai tad seko uzņēmuma mērķi

D. Ščerbanska uzsver, ka 20. gadsimtā uzņēmējdarbībā valdījusi izteikti vīrišķā pieeja, tomēr pēdējos 15 gados tas ir mainījies, un pasaule ir atvērta jaunai – sievišķajai pieejai. “Iepriekš ar X stratēģiju pārvaldīti uzņēmumi ir pastāvējuši, tomēr bijuši mazākumā. Pašlaik šādi uzņēmumi jau ir vairāk nekā 50%. Tādēļ, ka darbiniekiem ir vieglāk asociēties un būt lojāliem ar tādā veidā pārvaldītu kompāniju būtību, kas paredz sākumā padomāt par sevi, tad par biznesu”.

Pēdējos gados ir tik daudz jaundibinātu (start-up) uzņēmumu kā nekad iepriekš. Patlaban katrs uzņēmums meklē savu unikalitāti – nevis kā pārspēt konkurentu ar labākiem rādītājiem, bet ar ko būt atšķirīgam. Tā ir sievišķā pieeja.

Visi uzņēmējdarbības veidi, kas iekaro respektablo Forbes 100 sarakstu, ir uzņēmumi ar jaunām nereālām idejām vai jaunām pieejām, kuru nebija pirms pieciem sešiem gadiem. “Jo interesantāks bizness, jo vairāk mēs atslābināmies un gūstam lielākus panākumus,” ir pārliecināta motivācijas trenere.

Agnese Vanaga,
žurnāliste


Citi raksti par šo tēmu

Vairāk

Kontakti

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.