Bizness -
10.05.2017
izaugsme | investīcijas
Latvijas uzņēmuma Sonarworks klientu vidū ir nopietni mūzikas profesionāļi, arī vairākkārtēji Grammy balvas saņēmēji, kam uzņēmuma radītā programma ļauj vienkāršā veidā tik galā ar iepriekš sarežģīti risināmām skaņas problēmām.
Neatkarīgi no tā, kāds ir produkta formāts – materiāls, tehnoloģija vai programma, uzņēmējdarbība, kuras pamatā ir inovācija, nav ātri realizējams pasākums. Arī Sonarworks gadījumā pagāja trīs gadi, kamēr mērķis izveidot savu uzņēmumu rezultējās reālā produktā. Tomēr viens no uzņēmuma dibinātājiem Mārtiņš Popelis uzskata, ka tieši ilgais laiks, kas pavadīts skaņu studijās, testējot un mēģinot uztaustīt visefektīvāko produkta pielietojuma veidu, ļāvis uzņēmuma radītajai programmai Reference 3 iegūt profesionāļu atzinību un pirms diviem gadiem saņemt audio industrijas ietekmīgākā žurnāla Sound On Sound labākā produkta godalgu.
“Mums birojā ir vesela siena ar lietotāju atsauksmēm, kuri raksta, ka viņu darbs tagad palicis vieglāks un ērtāks, un viņi var izdarīt vairāk,” stāsta Mārtiņš.
Austiņas vai skaļruņi skaņai piedod savu nokrāsu – Sonarworks programma piedāvā skaņu inženieriem, producentiem un citiem studijas cilvēkiem saprast, kāda šī nokrāsa būs, lai rezultāts skanētu tieši tā, kā iecerēts.
“Līdz šim, lai to paveiktu, bija jāpārbūvē studijas, jāaicina talkā akustikas speciālisti un jāveic citi sarežģīti pasākumi,” norāda Mārtiņš. Tagad 15 minūšu laikā ir iespējams telpā nodrošināt neitrālu skaņu. Tāpēc nebūt nav pārspīlēti apgalvot, ka Latvijā radītā programma skaņu studijās visā pasaulē jau radījusi nelielu revolūciju.
Taču Sonarworks nesākās ar mūziku, bet gan ar ideju par eksportu. Mārtiņš Popelis un Helmuts Bēms, tagadējais Sonarworks valdes priekšsēdētājs, skaidri zināja, ko vēlās – izveidot jaunu uzņēmumu, kas spētu preces vai pakalpojumus no Latvijas eksportēt uz tirgiem visā pasaulē. Tobrīd gan viņi vēl nebija atraduši īsto ideju, taču no sava redzesloka neizslēdza dažādas iespējas – sākot no eko pārtikas un beidzot ar kuģu programmatūras nodrošinājumu. Gada laikā nopietnāk tika aplūkotas vismaz desmit idejas, kamēr Mārtiņš un Helmuts satika izgudrotāju Kasparu Sproģi, kurš bija radījis prototipu jaunai tehnoloģijai, kas arī kļuva par pamatu Sonarworks pirmajam produktam.
ASV ir šobrīd lielākais Sonarworks tirgus, kas veido vairāk kā pusi kopējā eksporta apjoma, kamēr Eiropa ieņem otro vietu. Nupat notikušās sarunas Japānā un Korejā ļāvušas gūt pārliecību, ka arī Āzijā ir liela interese par Sonarworks piedāvājumu. Uzņēmuma nākotnes mērķos ietilpst aizvien jaunu tirgu apgūšana, jo līdzšinējā pieredze ļauj secināt, ka labas izredzes ir jebkurā pasaules vietā, kur rada vai klausās mūziku.
Pašos pirmsākumos, kad vēl noritēja darbs pie ideju atlases, Sonarworks dalībnieki izlīdzējās ar saviem personīgajiem ietaupījumiem, taču vēlāk uzņēmumam vairākos posmos izdevās piesaistīt riska kapitālu 1,2 miljonu eiro apmērā. Tas ļāvis kāpināt attīstības tempu, un uzņēmums izaudzis no sākotnējiem 3 dalībniekiem līdz 12 pērn un 25 šogad.
“Pie investoriem gājām tad, kad pirmos mājas darbus jau bijām izpildījuši – mums bija uz lietotāju izmēģināts prototips un skaidra vīzija, kādiem tirgiem un kādai mērķauditorijai to vēlamies piedāvāt,” stāsta Mārtiņš Popelis.
Tāpat kā sākumposmā, arī šobrīd uzņēmuma ikdienā ļoti lielu lomu spēlē testēšana un ieklausīšanās lietotāju teiktajā. Tādējādi gala produktam izdodas radīt būtisku pievienoto vērtību, un lietotājs, kas reiz sācis programmu izmantot, vairs bez tās negribēs strādāt un ieteiks to tālāk saviem kolēģiem. Sonarworks klientu vidū šobrīd ir pasaulē pieprasītākie mūzikas producenti un skaņu inženieri, kas palīdzējuši tapt tādu zvaigžņu kā Teilore Svifta, Bejonsē un Maroon 5 ierakstiem, tai skaitā arī 12 Grammy balvu ieguvējs Rafa Sardina, kas strādājis ar Lady Gaga, Stīviju Vonderu un daudziem citiem. Un tas ir tikai sākums.
Triju gadu laikā uzņēmumam ir izdevies izaudzēt apgrozījumu par 300% – no nulles 2014. gadā līdz gandrīz miljonam pērn. Turklāt šogad plānots iepriekšējā gada rezultātu vismaz dubultot.
Uzņēmuma tuvāko gadu mērķis ir ambiciozs: vēl vairāk satuvināt mūziķus ar klausītājiem visā pasaulē, pateicoties programmatūrai, kas ļaus uz ikvienas ierīces dzirdēt mūziku identiski, tieši tā, kā iecerējuši tās radītāji. Jaunā produkta prototips jau ticis testēts ar vairāku grupu faniem ASV un guvis labas atsauksmes.
Linda Ezerkalna,
žurnāliste
Sāciet ar Starta komplektu un pirmo gadu lietojiet bez maksas.
Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.
Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.
Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.