Klusums, praktiskums Rīgas centrā, iespēja dzīvot dabai draudzīgāk, kā arī krustojumos atstāt lielo motoru spēkratus tālu sev nopakaļ. Šī ir daļa no elektromobiļu trumpjiem, kurus uzskaita pie Hyundai Kona stūres nedēļas nogali pavadījušais Intars Vizbulis.
I. Vizbulis iespēju brīvdienās braukt ar Hyundai Kona elektromobili no Skandi Motors izcīnīja, pateicoties viņa uzdotajam jautājumam diskusijā “Ar kādiem auto brauksim rītdien?”. Viņš diskusijas dalībniekiem vaicāja, vai elektro spēkratu ir droši uzlādēt negaisa laikā, gūstot gan nomierinošu atbildi, gan dalībnieku simpātijas balvu.
Pēc izbrauciena ar elektromobili vaicājām I. Vizbulim, kādas ir būtiskākās atšķirības no tradicionālas automašīnas, kā kalpoja Hyundai Kona vairāk nekā 200 zirgspēku jaudīgais dzinējs, kā sekmējās ar auto uzlādi, un – vai viņš pats nākotnē plāno iegādāties elektromobili.
Ne tikai kluss, bet arī ātrs
Kā vienu no Hyundai Kona priekšrocībām I. Vizbulis izceļ tā kluso gaitu. Mazā ātrumā automašīna pārvietojas teju bez skaņas, taču lielākā tempā vienīgo troksni rada riepu saskare ar zemi. Tas gan nav slikti, jo tādējādi gājēji un velosipēdisti var sadzirdēt, ka tuvumā ir automašīna.
Braucot “ECO” režīmā, I. Vizbulis tik pat kā neizmantoja spēkrata bremzes pedāli, jo automašīna strauji samazināja ātrumu un veica rekuperāciju tiklīdz kā tika atlaists gāzes pedālis.
Hyundai Kona ir vairāk nekā 200 zirgspēku liela jauda. I. Vizbulis nedēļas nogalē paguva to likt lietā, pie luksofora aiz sevis atstājot BMW X5 spēkratu. “Kona tika pie uzvaras, un tas ir saprotams, jo elektrodzinēja griezes moments ir pārsteidzošs!” saka I. Vizbulis.
Pilsētas karalis
Viena no elektromobiļu priekšrocībām ir iespēja bez maksas izmantot autostāvvietas, kā arī braukt pa sabiedriskā transporta joslām. Arī I. Vizbulis izmantoja šīs privilēģijas gan pa Brīvības ielu, gan citām Rīgas ielām.
Lai gan tā viņa brīvdienu maršrutā bijusi lieliska priekšrocība, šad tad idilli nedaudz izbojājuši tie šoferi, kuri no sabiedriskā transporta joslas veica pagriezienu pa labi, tādējādi sabremzējot plūsmu. Protams, I. Vizbulis dažkārt attapies aiz trolejbusa muguras, kurus jāprot apsteigt, pirms nākas kopā ar trolejbusu apstāties kādā pieturā.
Aktuālāko auto modeļu apskats
Atrast piemērotāko spēkratu plašajā automobiļu piedāvājumā nav vienkāršs uzdevums. Tāpēc sadarbībā ar auto ekspertu Normundu Avotiņu esam sagatavojuši īsus video apskatus par vairāk nekā 30 Latvijā šobrīd aktuālajiem modeļiem dažādās klasēs un cenu kategorijās. Jauna auto iegādei varat izmantot mūsu īpašo līzinga piedāvājumu: seb.lv/auto
Svētdienās visā Rīgā stāvvietas var izmantot bez maksas, tāpēc šo elektromobiļu trumpi I. Vizbulim neizdevās izmantot. Taču viņš piebilst, ka tieši šī varētu būt viena no lielākajām priekšrocībām, kādēļ vērts apsvērt elektroauto iegādi.
“Noteikti ieteiktu visiem, kuri strādā Rīgas centrā, šo lēmumu par elektroauto iegādi apdomāt. Savukārt no Rīgas domes gribētu sagaidīt ilgtermiņa skatījumu par to, cik ilgi šāda priekšrocība plānota. Ja tauta zinās, ka vismaz līdz 2025. vai 2030. gadam, tad noteikti izskatīs iespēju iegādāties elektroauto,” norāda I. Vizbulis.
Kur ir rozete?
I. Vizbulis izmēģināja arī elektromobiļa uzlādes procesu pie veikala Kārļa Ulmaņa gatvē. Sākumā radies neliels mulsums, jo uzlādes ligzdu neizdevās atrast ne automašīnas labajā, ne kreisajā pusē. Taču tad I. Vizbulim atmiņā atausa, ka tā jāmeklē automašīnas priekšpusē.
Kopumā uzlāde bijusi intuitīva, ērta un vienkārša. 12 minūšu laikā baterija papildinājās par 11%, kas ļauj nobraukt aptuveni 60 kilometru. Kopējās izmaksas – 1,8 eiro.
Hyundai Kona brauciena laikā vadītājam atgādināja arī par to, cik dabai draudzīga tā ir. “Displejā bija redzams, ka, piemēram, nobraucot 57 kilometrus, esmu dabu pasargājis no 9,3kg CO2 izmešu, ja salīdzina ar iekšdedzes auto,” saka I. Vizbulis.
Patīkamu pārsteigumu I. Vizbulim sagādāja fakts, ka drēgnā rītā, kad gaisa temperatūra bijusi vien +3 grādu, automašīna uzsilusi nieka 2 minūšu laikā.
Jābrauc visiem, kam ir iespēja
Atgriežoties pie tradicionālā spēkrata stūres, kā galveno pārmaiņu I. Vizbulis izceļ iekšdedzes dzinēju uzrāviena aizturi. Tāpēc pirms manevriem bija jāpiedomā.
I. Vizbulis aicina arī citus sēsties pie elektromobiļa stūres, ja vien rocība to atļauj. “Pašreiz to cenas ir nedaudz par augstu salīdzinājumā ar iekšdedzes dzinēju cenu, taču pieņemu, ka tuvākie 5 gadi veiks korekcijas. Ar elektroauto noteikti ir jābrauc visiem, kuriem ir tāda iespēja. Ir jābeidz piekūpināt mūsu Latviju ar melniem, izdegušiem iekšdedzes dzinēju dūmiem un jāļauj tautai brīvi elpot!” saka I. Vizbulis.
SEB bankas rīkotajā diskusijā “Ar kādiem auto brauksim rītdien?” eksperti sprieda par to, kā “zaļais kurss” tuvākā un tālākā nākotnē ietekmēs izvēli par automašīnas iegādi, kā arī apskatīja Latvijas tirgus tendences. Diskusijā piedalījās SEB līzinga vadītāja Latvijā Jeļena Gavrilova, Latvenergo elektrotransporta uzlādes tīkla attīstības vadītājs Ansis Valdovskis, SIXT vadītājs Baltijas valstīs Arnis Jaudzems. Diskusiju vadīja auto žurnālists un eksperts Normunds Avotiņš. Pilns diskusijas ieraksts: