Mūsdienu auto dīleri nereti standarta 3 gadu garantijas vietā piedāvā par papildu maksu iegūt 5 vai pat 7 gadu ilgu garantiju. Šādu iespēju ir vērts apsvērt tikai tad, ja tiešām grasāties tik ilgi ar iegādāto auto braukt. Svarīgi ir izpētīt jebkuras garantijas nosacījumus, jo dažādu marku auto dīleriem tie izdevīguma ziņā var būt visai atšķirīgi. Garantiju ne vienmēr var pārmanot nākamais pircējs, un tās esamība parasti būtiski neietekmē auto tālākpārdošanas cenu.
Eiropas Komisijas regula paredz, ka auto ražotāja garantijai obligāti jābūt vismaz 3 gadus ilgai, taču aizvien biežāk dažādu dīleru piedāvājumā parādās 5 vai pat 7 gadu garantija, kas iegūstama par papildu maksu.
Auto žurnālists Normunds Avotiņš ir pārliecināts, ka garāks garantijas laiks ir vērtīgs ieguvums, tomēr iesaka vienmēr rūpīgi izlasīt garantijas noteikumus, lai noskaidrotu, uz ko tieši tā attiecas un ar ko jārēķinās – garantija nebūt nenozīmē, ka par remonta izmaksām vispār var aizmirst. “Tā kā garantiju var nodrošināt ne tikai ražotājs, bet arī dīleris, tad bieži tajā būs iekļauti tikai galvenie mezgli – motors, ātrumkārba utt., bet uz dilstošajām detaļām tā neattieksies,” viņš norāda. Turklāt arī šajā ziņā mēdz būt izņēmumi. Pirms ilgākas garantijas iegādes jāizvērtē vēl virkne aspektu.
Ne visos gadījumos ilgāka garantija ir vajadzīga
N. Avotiņš teic, ka galvenais, kas jāapzina pircējam, ir viņa paša plānotais auto lietošanas termiņš. “Ja tie ir 3 gadi, tad no 5 vai 7 gadu garantijas īsti nebūs jēgas,” viņš secina.
5-7 gadu garantija būs izdevīga tikai tad, ja tiek plānots braukt ar auto vismaz 5 gadus, jo piemaksa par garantiju finansiāli tomēr ir daudz pieņemamāka par iespējamo problēmu izmaksām.
Tiesa, varētu šķist, ka ilgāka garantija būs laba investīcija arī tad, ja pēc 3 gadiem īpašnieks nolems pārdot auto. N. Avotiņš gan skeptiski raugās uz to, ka garantijas esamība varētu nodrošināt lielāku tālākpārdošanas cenu, – tādu tendenci viņš savā praksē nav vērojis. “Ja pārdošanā būs divas vienādas automašīnas par līdzīgu cenu, es izvēlēšos to, kurai bonusā nāks arī garantija, tomēr garantija vien nebūs iemesls, lai maksātu vairāk,” viņš saka, piebilstot, ka ne vienmēr garantija ir mantojama, – ir gadījumi, kad tā attiecas tikai uz pirmo auto īpašnieku.
Vai budžeta klases auto ir nepieciešama ilga garantija
N. Avotiņš atzīst, ka garantija noderēs jebkuram auto, taču bieži visvairāk tā atmaksājas tieši ekonomiskās klases mašīnām, jo to īpašniekiem dažkārt ir ierobežotas finanses, bet remonta izmaksas, ja sabojājas, piemēram, kaut kas no auto elektronikas, var būt iespaidīgas. Lielāku sirdsmieru noteikti var gūt, ja ir iegādāta garantija.
Tomēr, lai nebūtu nepatīkamu pārsteigumu, stingri jāievēro visi garantijas nosacījumi. Piemēram, auto apkopes jāveic tikai autorizētā servisā, kur tās ir krietni dārgākas, tomēr šāda stratēģija atmaksāsies, ja garantija segs īpaši dārgu remontu. Ja kaut kas tiks darīts ārpus autorizēta servisa, pastāv ne tikai risks kaut ko sabojāt, bet arī varbūtība, ka turpmākā garantija tiks atteikta.
Noteikumu neizlasīšana var dārgi izmaksāt
Reizēm gadās īpaši kārdinoši piedāvājumi, piemēram, 3 gadu garantija un apkopes par brīvu. Tikai iedziļinoties noteikumos, uzzinām, ka 3 gadu laikā par brīvu paredzētas vien 3 apkopes, taču, ja nobraukuma dēļ ir nepieciešama papildu apkope, tā jau ir par maksu. N. Avotiņš norāda, ka šādus piedāvājumus parasti izsaka dīleri, kuru apkopes ir ļoti dārgas.
Detalizētajā garantijas tekstā būtiska nozīme var būt pat vienam vārdam. Tā piemēram, garantija var tikt attiecināta tikai uz rūsēšanu no iekšas. Savukārt virsbūves rūsa parasti pirmajos divos gados gan ir iekļauta garantijā, tomēr, pienākot liktenīgajam brīdim, garantētājs sāk diskusiju gan par Latvijas klimatiskajiem apstākļiem, gan par uz ielām kaisītajiem reaģentiem, gan par to, cik bieži esat mašīnu mazgājis.
Jārēķinās, ka dažādu marku auto garantijas var pat diezgan būtiski atšķirties. N. Avotiņš norāda, ka ir nācies redzēt garantijas, kuras neattiecas, piemēram, uz sajūgu. Līdzīgi var būt ar bremzēm. Vienmēr tiks aktualizēts jautājums par to pareizu vai nepareizu ekspluatāciju.
Secinājums: lai arī garantija nenozīmē, ka varēsiet aizmirst par izmaksām, kas saistītas ar auto ekspluatāciju, tā tomēr var lieliski pasargāt no izdevumiem par neprognozējamiem un ļoti dārgiem remontiem.