Šobrīd bērni pavada mājās īpaši daudz laika, un nav brīnums, ka garlaicības brīžos roka automātiski pastiepjas pēc telefona, kurā ielādētas videospēlītes. Reizēm vecākiem pēc tam ir jābrīnās, kāpēc no viņu kontiem pēkšņi pazudusi nauda, lai gan bērns neko tādu nav darījis – tikai nospiedis OK, kad spēles laikā izlecis kāds kārdinošs piedāvājums. Kā nodrošināties pret šādiem neplānotiem tēriņiem? Daudzas lietotnes un spēles telefonā ielādējamas bez maksas, taču tajās iestrādāta opcija – ja gribēsi ko vairāk, būs jāmaksā. Ja GooglePlay vai App Store kontam piesaistīta jūsu karte, bet telefonu lieto bērns, var gadīties, ka spēlītes vai lietotnes ietvaros viņš veic reālus pirkumus, pats to nemaz neapzinoties.
Galvenā mērķauditorija – bērni un jaunieši
Ielādējot telefonā bezmaksas lietotni vai spēli, jāapzinās, ka tā izstrādāta, lai nestu peļņu, un, visticamāk, tajā būs iekļauti dažādi maksas uzlabojumi un bonusi jeb in-app pirkumi. Piemēram, ja tā ir lietotne, kas piedāvā dažādus fotogrāfiju filtrus, iespējams, ka iekārojamākie filtri būs pieejami tikai par maksu. Un līdzīgi arī spēlītēs – par papildu dzīvībām vai citiem rīkiem nāksies maksāt. Bieži vien maksas piedāvājumi tēmēti tieši uz bērniem un jauniešiem, kas ir izstrādātāju galvenā mērķauditorija un ienākumu avots.
Ja pieaugušais parasti apzinās, ka par bonusiem nāksies maksāt reālu naudu, bērnam tas ne vienmēr ir skaidrs, un viņš, neko sliktu nedomājot, var apstiprināt lietotnē izlekušo paziņojumu veikt pirkumu. Ja attiecīgajam GooglePlay (Android) vai App Store (iPhone) kontam būs piesaistīta jūsu karte, maksājums automātiski tiks veikts no tās.
Visvienkāršākais un efektīvākais, ko varat darīt, lai tā nenotiktu – laikus aprunāties ar savu bērnu, vienojoties par skaidriem lietotņu un spēlīšu izmantošanas noteikumiem un to, kādas būs sekas, ja bērns šos noteikumus neievēros. Alternatīva opcija ir izvēlēties maksas lietotnes, kur jāsamaksā vienreizēja iegādes maksa, toties turpmāka lietošana ir bezmaksas.
Gan iPhone, gan Android ierīcēm var uzstādīt ierobežojumus
Lai ierobežotu jaunāko ģimenes locekļu iespējas veikt neplānotus pirkumus internetā, iPhone un Android ierīcēs ir iespēja uzstādīt dažādus ierobežojumus. Piemēram, iPhone piedāvā iespēju atslēgt in-app pirkumus bērna telefonā, izmantojot lietotni Screen Time.
Arī tad, ja maksājumu karte bērna telefona kontam nav pievienota, nedodiet bērnam savu karti, lai viņš lietotnē veiktu vienreizēju pirkumu. Bieži pietiek tikai ar vienu reizi, lai dati lietotnē saglabātos, bet tas nozīmē – nākamos pirkumus bērns jau varēs veikt automātiski, neievadot datus no jauna.
Vēl dažas lietas, kam jāpievērš uzmanība
Lai būtu pēc iespējas mazāks risks savas vai bērna neuzmanības dēļ zaudēt prāvu naudas summu, interneta pirkumiem, tai skaitā lietotnēs, varat izveidot atsevišķu karti, kuras kontā pastāvīgi turēt vien nelielu summu vai ikreiz ieskaitīt tik, cik nepieciešams pirkuma veikšanai.
Lai izvairītos no krāpniecības gadījumiem, lietotnes savā telefonā lejupielādējiet tikai no GooglePlay vai App Store sistēmām. Tādējādi jums būs arī lielākas cerības apstrīdēt darījumus, kas notikuši bez jūsu piekrišanas.
Jāņem vērā, ka ir lietotnes, kas darbojas uz abonēšanas pamata, kas nozīmē, ka par to lietošanu ik mēnesi no jūsu kartes konta tiks debitēta konkrēta summa. Tāpēc, pirms izvēlaties aplikāciju, rūpīgi izlasiet tās lietošanas noteikumus.
Vairāk par drošību, iepērkoties internetā, varat izlasīt rakstā “7 padomi drošiem pirkumiem internetā”.