SEB bankas veiktais pētījums*, izvērtējot dažādu paaudžu** – X, Y un Z – ieguldīšanas paradumus, liecina, ka tā sauktā Z paaudze (18 – 27 gadi) vairāk sliecas izvēlēties riskantākus finanšu instrumentus – akcijas vai kriptovalūtu. Savukārt vecākās paaudzes pārstāvji biežāk izvēlas ieguldīt pensiju 3. līmenī vai dzīvības apdrošināšanā, kā arī nekustamajā īpašumā.
“Attīstoties tehnoloģijām un parādoties ērtiem ieguldīšanas risinājumiem, šobrīd darboties finanšu tirgos ir daudz vieglāk nekā iepriekš. Privātajiem investoriem ir pieejami gan Baltijas biržās tirgotie vērtspapīri, gan pasaules slavenāko uzņēmumu akcijas, gan ETF fondi un fondu portfeļi, gan citas iespējas. Vienlaicīgi tas paver plašākas iespējas diversificēt ieguldījumus un pārvaldīt riskus, ņemot vērā personīgo riska apetīti un finanšu mērķus. Likumsakarīgi, ka dažādos dzīves posmos cilvēkiem ir dažādi investīciju mērķi un attieksme pret risku,” komentē SEB bankas Uzkrājumu, ieguldījumu un pensijas piedāvājuma vadītājs Oļegs Andrejevs.
Dažādas paaudzes – atšķirīgi ieguldīšanas mērķi
Gandrīz puse (47%) Z paaudzes respondentu atbildēja, ka iegulda, jo vēlas “nodarbināt” brīvu naudu, vēl 26% norāda, ka šādi mēģina pasargāt naudu no inflācijas. Y paaudzes (28 – 43 gadi) pārstāvji biežāk nekā citi norāda, ka, ieguldot naudu, domā par kapitālu savu bērnu patstāvīgas dzīves uzsākšanai, kā arī par dzīvošanu no pasīvajiem ienākumiem. Savukārt X paaudzes (44 – 59 gadi) pārstāvji daudz biežāk nekā citi (64%) norādīja, ka ar investīcijām cenšas uzkrāt papildu līdzekļus pensijai.
“Lai gan pastāv viedoklis, ka jaunieši maz domā par vecumdienām, nākotnes pensija kā ieguldīšanas mērķis ir 46% aptaujāto Z paaudzes pārstāvju. Turklāt viņiem aktuāli ir uzkrāt naudu pirmajai iemaksai par savu mājokli – ar šādu mērķi iegulda 14% šīs grupas pārstāvju,” aptaujas datus komentē Oļegs Andrejevs.
Roboinvestors – sāciet ieguldīt vienkāršāk
Jaunieši izvēlas riskantākus risinājumus, bet iegulda mazākas summas
Aptaujas rezultāti liecina, ka jaunieši jeb Z paaudzes pārstāvji biežāk nekā citi iegulda akcijās (15%) un kriptovalūtā (19%). Tomēr populārākais instruments gan šajā, gan arī citās vecuma grupās ir pensiju 3. līmenis, ko izmanto 20% Z paaudzes pārstāvju, kā arī 29% Y paaudzes un 38% X paaudzes pārstāvju.
Dzīvības apdrošināšana ar uzkrājumu vairāk pieprasīta starp Y un X paaudzes respondentiem (attiecīgi 15% un 18%). Šajās vecuma grupās arī biežāk, salīdzinot ar jauniešiem, iegulda nekustamajā īpašumā.
Lai arī jaunieši ir atvērti lielākam riskam, viņi vienlaikus izvēlas ieguldīt nelielas summas – katrs trešais iegulda no 20 līdz 50 eiro, bet vēl 24% – līdz 20 eiro mēnesī. Y paaudze iegulda līdzīgi, lai gan starp viņiem ir mazliet vairāk to, kuri ieguldījumiem novirza no 50 līdz 100 eiro mēnesī (23%). Starp X paaudzes pārstāvjiem ir vismazāk to, kuri iegulda līdz 20 eiro mēnesī (13%) un vairāk to, kuri iegulda virs 200 eiro (15%).
“Jauniešu stratēģija ir ļoti pareiza – sākot ieguldīt šajā vecumā ar mazākām summām un veicot regulāras investīcijas, iespējams uzkrāt ļoti labu kapitālu. Savu lomu šeit spēlē gan regularitāte, kas ļauj mazināt riskus, gan salikto procentu princips, jo nopelnītie procenti tiek pievienoti ieguldījumam. Savukārt šobrīd esošie risinājumi ļauj veikt ieguldījumus finanšu tirgos arī bez specifiskām zināšanām. Piemēram, SEB bankas Roboinvestors ikvienam piedāvā viņa riska līmenim atbilstošu risinājumu un patstāvīgi veic ieguldījumus,” turpina Oļegs Andrejevs.
Visām paaudzēm trūkst zināšanu par ieguldījumiem
Aptaujas rezultāti arī parāda, ka visām paaudzēm kopumā trūkst zināšanu par ieguldīšanu. Vairāk nekā trešdaļa aptaujāto katrā vecuma grupā atzīst, ka viņiem ir ļoti vispārīga izpratne par ieguldījumu principiem. Tomēr tieši starp jauniešiem vairāk ir to, kuri uzskata, ka viņu zināšanas ir ļoti labā vai pat izcilā līmenī – kopumā 18% (parējās grupās 11 – 12%).
“Šobrīd jauniešiem ir daudz iespēju gūt zināšanas par finansēm. Z paaudze brīvi izmanto tehnoloģijas un informācijas pieejamību dažādos kanālos – sociālajos tīklos ir viegli sekot līdzi finanšu notikumiem, kā arī iegūt zināšanas, sekojot uzticamiem satura veidotājiem,” uzskata Oļegs Andrejevs. Tieši starp jauniešiem vairāk ir to, kuri atzīmēja, ka viņiem ir labas zināšanas par akcijām un kriptovalūtu. Pārējo paaudžu pārstāvjiem zināšanas par šiem instrumentiem, viņuprāt, ir daudz vājākas – tomēr viņiem ir labāka izpratne par pensiju 3. līmeni, dzīvības apdrošināšanu ar uzkrājumu un ieguldījumiem nekustamajā īpašumā.
*Iedzīvotāju aptauju pēc SEB bankas pasūtījuma 2024. gada maijā veica uzņēmums Norstat. Tajā piedalījās 1008 respondenti vecumā no 18 līdz 74 gadiem.
**Z paaudze: 18 – 27 gadi, Y paaudze: 28 – 43 gadi, X paaudze: 44 – 59 gadi.
Mikroinvestīcijas – vienkāršs un ērts risinājums, kā kļūt par investoru
- Ieguldiet indeksu fondos jau no 1 eiro
- Paredzamas un pārskatāmas izmaksas
- Nosakiet ieguldījumu summu un regularitāti