Cilvēki sazinās savā starpā katru dienu neatkarīgi no kontinenta, štata, pilsētas, kurā atrodas. Savstarpējā komunikācija ir neatņemama daļa no tā, kas mēs esam, tāpēc eksistē valoda, kas nodrošina iespēju sazināties un saprast vienam otru. Taču attālinātā saziņa atšķiras no ikdienišķās sarunas aci pret aci, jo jāpārvar dažādas komunikācijas barjeras.
Mana nedēļa bankā bija pilna ar dažādu savstarpējo komunikāciju – e-pastiem, iezvaniem, telefona sarunām, saziņu Whatsapp un Facebook vairāk nekā iepriekš. Tas man lika aizdomāties un pievērst pastiprinātu uzmanību jautājumiem – kas veido patiesi labu komunikāciju komandā; kas nosaka to, ka cilvēks ir veiksmīgs komunikators; kāda ir korporatīvās komunikācijas specifika un kā tā atšķiras no mums zināmās un vispārpieņemtās domas par to, kas ir komunikācija.
Komunikācija komandā
Nedēļas gaitā notika pastiprināta rosība, pateicoties inovāciju projektiem. Bija atlicis vien neilgs brīdis līdz Youth LAB Baltijas Demo dienai 2020, kad katrai no grupām būs jāprezentē sava problēma un risinājums pie kura strādāts sešu nedēļu garumā. Ir manāms uztraukums, jo ir ieguldīts gan laiks, gan enerģija, veidojot vizuālo noformējumu, plānojot, intervējot ieinteresētās puses - uzņēmējus, universitātes, SEB darbiniekus un studentus. Īpašu atbildību rosina doma, ka žūrija vērtēs, kurai grupai izdevies rast labākās inovācijas dažādās kategorijās.
Darbojoties vairākas nedēļas ar kolēģiem no Baltijas valstīm, esmu sapratusi, ka galvenais veiksmīgas komunikācijas stūrakmens ir savstarpēja cieņa un sapratne.
Viedokļi un redzējums jautājumos mēdz atšķirties, piemēram, kas ir gaumīgs noformējums PowerPoint prezentācijai. Viens domā, ka vajag tikai bildes uz slaidiem, otrs, ka vajag vairāk lasāma teksta, trešais – taisīt animācijas. Tādos brīžos ir jāsaprot, ka kompromisi un pacietība ir tavi labākie sabiedrotie. Šīs īpašības noder, strādājot jebkurā darba vietā, neatkarīgi no cilvēkiem, ar kuriem jāsadarbojas.
Veiksmīgs komunikators
Esmu viens no tiem cilvēkiem, kuri labi prot atrast kopīgu valodu un viegli spēj komunicēt pasākumos ar jauniem cilvēkiem, bet jautājums, kas man radās – vai tas padara tevi par tiešām labu komunikatoru vai tomēr ir nepieciešams kas vairāk?
Šonedēļ es pievērsu pastiprinātu uzmanību apkārtējiem cilvēkiem, ar kuriem sastopos, ikdienā gan darbā, gan ārpus tā. Secināju, ka labs komunikators vairāk jautā un klausās nekā runā. Visa uzmanība tiek vērsta uz ieklausīšanos cilvēkā un viņa teiktajā. Tādējādi tiek veidota pozitīva saskarsme, jo sarunas biedrs jūt, ka viņa viedoklim ir nozīme.
Uzdodot jautājumus, ir iespēja skaidrāk izprast otra sacīto. Var vieglāk identificēt lietas, ko otrs nav sapratis vai vēlas izprast. Šādā veidā mazāk koncentrējoties uz to, ko vēlies pateikt pats, bet gan uz to, ko saka cilvēks blakus.
Jāatzīst, ka ļoti svarīga ir ķermeņa valoda, jo ķermenis atspoguļo mūsu emocijas, kā mēs uztveram un sajūtam sacīto. Īpaši var novērot nervozitāti, uztraukumu, jo cilvēks kļūst nemierīgs pretēji ierastajai miera stājai. Tāpat arī prieku viegli atšķirt no neitrālas sejas un dusmām. Priecīgs cilvēks smaidīs, dusmīgs sarauks pieri. Ķermeņa valoda pasaka priekšā, kā labāk runāt ar otru cilvēku, ko viņam sacīt, kā rīkoties esošajā situācijā.
Korporatīvā komunikācija
Pirms uzsāku savas prakses gaitas SEB bankā mana izpratne par to, kas ir korporatīvā komunikācija, ierobežojās ar izpratni par komunikāciju kopumā. Ir izteikta atšķirība starp to, kas ir komunikācija cilvēku starpā ikdienā un kas ir korporatīvā komunikācija uzņēmumā.
Protams, ir apstiprinājušās manas domas, ka iekšējā, savstarpējā komunikācija ir svarīga. Ir nepieciešamas konkrētas prasmes, lai pieklājīgi uzrunātu, veidotu sarunas attīstību, palūgtu palīdzību kādā jautājumā, taču korporatīvā komunikācija ir atsevišķa darbības sfēra ar struktūru, kas sevī iekļauj daudz vairāk, kā vien savstarpēju komunikāciju un kā būt labam komunikatoram.
Komunikācijas pārvaldības dažādību atklāja mani dažādie pienākumi praksē - blogu rakstīšana, satura veidošana sociālajiem medijiem, uzskates materiālu koordinēšana, ārzemju kolēģu rakstu pārtulkošana.
Korporatīvo komunikāciju veido sociālie mediji, investori, sabiedriskās attiecības, reklāmas, korporatīvā identitāte, krīzes situāciju vadība, mārketings, tāpēc mārketinga pārvalde cieši sadarbojas ar korporatīvās komunikācijas pārvaldi.
Vienmēr zināt vairāk
Bieži vien ikdienas skrējienā mēs piemirstam lietu nozīmi vai pieņemam tās kā pašsaprotamas sastāvdaļas no mūsu dzīves. Grūti iedomāties, kas notiktu, ja valoda neeksistētu. Varbūt cilvēki nesaprastos un mums tik ļoti pierastais Facebook un Instagram nepastāvētu.
Šīs nedēļas gaitā es ieguvu plašāku izpratni par to, kāda ir komunikācija un cik tā var būt dažāda, pateicoties dažādajiem uzdevumiem un pienākumiem. Katra diena, nedēļa nāk ar jaunām pārdomām un idejām. Šī nebija izņēmums.
Marta Kristiāna Viļuma
Youth LAB dalībniece