Kā labu auto izvēlēties un iegādāties jaunietim, kura finanšu iespējas un zināšanas par mašīnām ir ierobežotas? Esam apkopojuši dažus vērtīgus padomus, kā izvēlēties mašīnu, kas nav dārga, bet varētu kalpot ilgi un droši.
Cik naudas nepieciešams?
Protams, atbilde uz šo jautājumu atkarīga no katra jauniešа (nereti – viņa vecāku) finanšu iespējām. Jebkurā gadījumā, pirmais, kas jāpatur prātā, plānojot budžetu auto iegādei – tikai ar iegādi viss nebeigsies. Lai regulāri pārvietotos ar personīgo transportlīdzekli, tam nepieciešama degviela (vismaz 20 eiro mēnesī) un dažādas ar apkopi saistītas izmaksas (piemēram, vējšķidrums, bremžu kluču un motoreļļas maiņa u.c.). Nedrīkst aizmirst arī par apdrošināšanu (īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana – OCTA – kā izriet no tās nosaukuma, ir obligāta), tehnisko apskati un ceļa nodokli (tas gan nav vienāds visām mašīnām, bet aprēķināt to iespējams jau iepriekš, Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) mājas lapā). Ja nepieciešams, laicīgi jāpadomā par stāvlaukuma izmaksām (ap 30 eiro mēnesī guļamrajonos un pāris eiro stundā par auto novietošanu Rīgas centrā).
Summas mēdz atšķirties, bet jārēķinās ar vismaz vairākiem simtiem eiro gadā. Un tie ir tikai plānotie un regulārie tēriņi. Var gadīties arī negaidītas tehniskas ķibeles, kurām arī ir vērts paredzēt kādu summu.
Labāk sākt ar ekonomisko
Ja vien runa nav par 1987. gada Žiguli no kaimiņa garāžas, mašīnas iegāde prasa noteiktus finanšu resursus. No vienas puses, jaunietim, kurš vēl studē vai tikko sācis darba gaitas, būs grūti iegādāties pavisam jaunu un dārgu mašīnu, taču jāņem vērā, ka lietotās mašīnas apkope un potenciālie remonti var izmaksāt pat vairāk nekā jaunai, kaut vai tāpēc, ka (parasti) vajadzīgi biežāk.
Ja meklē lietotu auto, bet nevēlies ieguldīt remontā pārāk daudz naudas (vai arī – ja neplāno pavadīt garāžas bedrē pārāk daudz laika), eksperti iesaka pirkt mašīnu, kas nav vecāka par 10 gadiem. Šis cipars nav izvēlēts nejauši. Iepazīstoties ar izplatītākajiem līzinga piešķiršanas noteikumiem, parasti finansējums tiek piešķirts mašīnām, kas līzinga perioda beigās nav vecākas par 13 gadiem. Ja tam pievieno minimālo līzinga summu (piemēram, SEB līzingā tie ir 5000 eiro), tad 10 gadus vecu mašīnu līzingā var iegādāties uz 3 gadiem, pirmo iemaksu (10% jeb 500 eiro) sedzot no saviem uzkrājumiem un vēlāk ik mēnesī atmaksājot līdz 130 eiro.
Maksājums var būt arī mazāks (ap 80 eiro), ja par tiem pašiem pieciem tūkstošiem izvēlēsies 8 gadus vecu auto, bet uz 5 gadiem. Visērtāk šos aprēķinus veikt ar kalkulatoru.
Kamēr tiek krāta nauda pirmajai iemaksai, var sākt noskatīt savu potenciālo mašīnu, izvērtējot vairākus svarīgus kritērijus.
Kas obligāti jāņem vērā?
Kopējais stāvoklis
Neatkarīgi no tā, kur tiek meklēts pirmais auto – ar draugu un paziņu palīdzību, sludinājumu portālos, pie auto dīleriem vai auto placī – jābūt vienlīdz kritiskai un prasīgai attieksmei, klātienē novērtējot spēkratu.
Pat pirmais (iespējams, paviršs) iespaids un vērtējums bieži ir ļoti svarīgs. Salona un virsbūves stāvoklis, dzinēja skaņa, tehniskās apskates uzlīme, kopējie dokumenti, kas ļauj spriest par iepriekšējiem auto īpašniekiem. Noteikti jāizmanto (vai jāpieprasa) iespēja izbraukt ar auto – arī ābola garšu var noteikt, tikai to apēdot.
Ja trūkst pieredzes, vēlams ņemt līdzi kādu pieredzējušu autovadītāju, kas objektīvi un subjektīvi palīdzēs noteikt mašīnas vājās puses. Nav jākautrējas darīt to ar tēvu vai vecāko brāli. Ja mašīna tiek iegādāta no privātpersonas, noteikti jāaizved tā uz uzticamu autoservisu, kura meistari spēs atrast arī tās mašīnas nepilnības, kas uzreiz nav pamanāmas (reizēm tās tiek speciāli nomaskētas).
Nobraukums
Nedrīkst aizmirst arī par tādu objektīvu faktoru kā nobraukums. Ja 10 gadus vecai, bet ne pārāk dārgai mašīnai uz odometra ir cipars, kas rāda 250 000 kilometrus, iespējams, ka drīz nāksies ieguldīt visai lielus līdzekļus ritošās daļas remontā. Turklāt, ir vērts apsvērt “Vai šis nav bijušais taksometrs, kas pabijis katrā pilsētas nostūrī?”.
Sulas paka vai briesmonis?
Ja runājam par pārvietošanos pa pilsētu, ar dzinējiem gandrīz vienmēr ir tā – jo mazāks, jo taupīgāks. Mūsdienu dzinēji kļūst arvien efektīvāki un 1,4 litru motors spēj attīstīt labu ātrumu un sniegt pietiekamu dinamiku, ja auto nav pārāk smags.
Mūžīgais jautājums – benzīns vai dīzelis?
Kino vai teātris, hokejs vai basketbols – mūsu dzīve ir pilna ar izvēlēm. Viena no tām ir mašīnas dzinēja tips un tam paredzētā degviela (ir arī gāze, bet to šoreiz neizskatīsim). Pat tie, kuriem mašīnas nav, zina, ka dīzeļdegviela ir lētāka par benzīnu un arī degvielas patēriņš ir zemāks. Toties mašīna ar dīzeļdzinēju būs dārgāka par tādu pašu, bet ar benzīnu. Turklāt benzīna dzinēju būs arī vieglāk iedarbināt aukstajā ziemā un tas būs “atsaucīgāks” uz ceļa, ja dzinēja apjoms nav liels (ap 1,6 litriem).
Virsbūves tips
Sākt noteikti var ar parasto ekonomisko hečbeku. Tam būs mazāks bagāžnieks, bet droši vien tuvākajos gados jaunietim nebūs nepieciešams vadāt līdzi bērnu ratus vai tapešu ruļļus kopā ar divdesmit flīžu pakām dzīvokļa remontam. Savukārt aizvest radus vai pāris draugus līdz jūrai noteikti var bez problēmām. Nomainīt auto, iegādājoties kārtīgu minivenu ģimenes izbraukumiem un sporta kupeju sev, lai ātri nokļūtu līdz darbam un atpakaļ, varēs arī pēc otrā bērna piedzimšanas.
Krāsa
Kāpēc gan nē? Krāsa ir svarīga ne tikai skaistumam. Pirmkārt, tā nosaka īpašnieka individualitāti (jaunībā ne visiem gribas būt “kā visi” - oranžs auto noteikti izcelsies). Otrkārt, kritiski izvērtējot virsbūves krāsu (piemēram, ja tā ir “pārāk laba”), var noskaidrot, vai mašīna nav bijusi pārkrāsota (tātad – sista). No krāsas ir atkarīgs arī tas, cik bieži to vajadzēs mazgāt (piemēram, pelēkās ilgāk paliek “vizuāli” tīras).
Kritēriju ir daudz, bet izvērtēt tos parasti ir laiks – piemēram, kamēr tiek krāta nauda pirmajai iemaksai vai pat veselai mašīnai, ja vien pirmais auto nav tēva dāvinātais spēkrats, ar kuru jaunieti deviņdesmito gadu beigās atveda no dzemdību nama. Lai kādi nebūtu argumenti par vai pret, svarīgākais kritērijs tomēr ir, lai mašīna pašam tiešām patiktu un lai tās iegāde un uzturēšana nekļūtu par pārlieku finansiālo slogu.