Nodrošinās bezmaksas konsultācijas grūtībās nonākušiem kredītņēmējiem
Latvijas iedzīvotājiem jau tuvāko mēnešu laikā būs pieejams jauns klientu bezmaksas konsultāciju centrs, kas bez atlīdzības palīdzēs kredītņēmējiem gadījumos, kad tie nonākuši finanšu grūtībās un vairs nespēj kārtot savas saistības pret aizdevējiem. Neatkarīgais dienests piedāvās klientiem juridiskās un finanšu konsultācijas un starpniecības atbalstu sarunās ar kreditoriem, to veidos Latvijas Komercbanku asociācija (LKA), izmantojot Tiesībsarga ieteikumus.
Īpaši svarīgs centra konsultatīvais un starpniecības atbalsts varētu būt situācijās, kad klientam ir saistības pret vairākām kredītiestādēm un citiem kreditoriem – apsaimniekotājiem, komunālo pakalpojumu sniedzējiem, VID u.c. Profesionāli speciālisti palīdzēs objektīvi izvērtēt finanšu situāciju, konsultēs par turpmākām iespējām, kā arī nepieciešamība gadījumā būs vidutājs starp klientu un aizdevējiem. Centra darbiniekiem – sertificētiem starpniekiem mediatoriem – būs jāatbilst ne tikai augstām profesionālajām, bet arī informācijas konfidencialitātes prasībām.
Savukārt banku un klientu attiecību uzlabošanai nākotnē tiks izstrādāts arī jauns banku nozares pašregulācijas dokuments – Banku sociālā harta. Hartu iecerēts izstrādāt šā gada laikā sadarbībā ar visām iesaistītajām pusēm, un tajā tiks ietverti banku labas prakses principi tādos virzienos kā patērētāju tiesības, godīga komercprakse, atbildīga kreditēšana, droši un moderni attālinātie pakalpojumi, kvalitatīvs serviss un klientu izglītošana. Pašregulācijas dokuments tiks veidots, iesaistot plašu partneru loku un izmantojot Eiropas valstu labāko pieredzi.
"Gan topošais konsultāciju centrs, gan arī Sociālā harta ir banku apņemšanās sakārtot attiecības ar klientiem un viņu kredītsaistībām. Ne tikai valstij, bet arī bankām ir svarīga iedzīvotāju finansiālā labklājība ilgtermiņā. Tāpēc ir jārod iespēja godprātīgiem kredītņēmējiem atkal piedalīties aktīvajā ekonomikā, piemēram, gadījumos, kad sociāli jūtīgos apstākļos to traucē izdarīt apjomīgas kredītsaistības arī pēc īpašuma realizācijas," stāsta LKA prezidents Mārtiņš Bičevskis.
"Aizdevēja un kredītņēmēja saruna un vienošanās ar neatkarīgā konsultāciju centra starpniecību problemātiskos gadījumos ļaus klientiem izvairīties arī no fizisko personu maksātnespējas procesa un ilgstošiem tiesu darbiem. Vienlaikus jāuzsver, ka aizdevēju un kredītņēmēju sarunas un vienošanās ir abpusēji godīgs process, tāpēc tas tiks stingri kontrolēts un individuāli risinājumi netiks meklēti kredītņēmējiem ar krāpnieciskiem nolūkiem, vai kredītņēmējiem, kuri ļaunprātīgi izvairījušies no kredītsaistību pildīšanas," norāda M. Bičevskis.
LKA plāno pārņemt labāko praksi no mūsdienīgākajām Eiropas valstīm – izveidot atbalstošu institūciju, kas konsultē un palīdz mājsaimniecībām. Vairāk informācijas Eiropas Savienības Eurofound mājaslapā: http://eurofound.europa.eu/publications/executive-summary/2012/quality-of-life/household-debt-advisory-services-in-the-european-union-executive-summary
Papildu informācijai:
Baiba Melnace, LKA sabiedrisko attiecību speciāliste - 29265135, baiba.melnace@bankasoc.lv Kristīne Martinsone, SEB bankas ārējās komunikācijas projektu vadītāja – 67779719, kristine.martinsone@seb.lv |