"Mēs esam pilna servisa banka, tāpēc ikvienam, ja vien ir interese, ir iespēja izlemt, ko vēlies bankā darīt."
Inga Ruduša ir strādājusi dažādās bankas jomās: naudas pārvaldībā, finansēs, projektu vadībā un biznesa attīstībā. Pirms kāda laika Inga ir uzņēmusies Baltijas Produktu attīstības vadītājas amata pienākumus, vadot vairāk nekā 400 attīstības profesionāļu komandu Baltijas valstīs. Produktu attīstības komanda ir atbildīga par visu mūsu produktu piedāvājumu portfeļu izstrādi un pārvaldību.
Uzzināt vairāk
"Mani motivē cilvēcība - tā izturos pret kolēģiem un saņemu šādu attieksmi atpakaļ."
Andris Korčagins vada bankas Darba vietu uzturēšanas nodaļu, kura ir atbildīga par darbinieku IT nodrošinājumu ikdienas darbam. Andris ir īsts SEB patriots, kurš bankā savu karjeru ir uzsācis Ēnu dienu ietvaros, bet nu jau ir atbildīgs par IT aprīkojuma nodrošināšanu visās Baltijas valstīs. Visvairāk Andri motivē sajūta, ka viņš var būt noderīgs un var iepriecināt kolēģus.
Uzzināt vairāk
"Es esmu cieši pārliecināta, ka mūsu darbā vissvarīgākie ir cilvēki. Tādēļ mūsu pienākums ir tos atbalstīt un palīdzēt tiem augt, veidot vidi, kurā tiek atbalstīta jaunu lietu apgūšana, kā arī novērtēt to sasniegumus."
Poļina Ribakova ir AML monitorēšanas komandas vadītāja, kā arī "SEB Global Services" biznesa pakalpojumu centra Rīgā IT jomas vadītāja.
Uzzināt vairāk
"Tehnoloģijas ir joma ar neizsīkstošu potenciālu."
Zane Mangelsone SEB bankā strādā jau 16 gadus un šobrīd viņa ir jaunu produktu un risinājumu biznesa attīstītāja. Zane darbu bankā sāka klientu apkalpošanā un viņa iesaka SEB kā darba devēju daudzo attīstības iespēju, atsaucīgo kolēģu un starptautiskās darba vides dēļ. Par vienu no nozīmīgākajiem ieguvumiem viņa min izaugsmes iespējas, kas ļauj “nomainīt darbu faktiski to nenomainot”.
Uzzināt vairāk
“SEB man piedāvāja lielisku iespēju robotikas jomu apgūt padziļināti.”
Raivis Lazdāns ir Robotic process automation team lead Baltijas valstīs. Bankā viņš strādā jau gandrīz septiņus gadus, kuru laikā viņš kopā ar kolēģiem ir attīstījis robotiku kā nozīmīgu attīstības virzienu bankas procesu efektivitātei. Robotiku Raivis ir apguvis pašmācības ceļā, bet teorētisko zināšanu bāzi nostiprinājis SEB finansētā apmācību programmā. Brīvajā laikā Raivis māca robotikas pamatus bērniem Latgalē.
Uzzināt vairāk
“Programmatūras izstrādātāja darbs – ceļš uz nākotnes iespējām un risinājumiem.”
Kornelijus Pacevičius ir programmatūras izstrādātājs, kurš bankā vispirms nonāca kā praktikants un kopš pagājušā gada ir SEB darbinieks. Kornelijus visvairāk iedvesmo apziņa, ka viņa komandas veidotie risinājumi sniedz jaunas iespējas bankas klientiem un būtiski atvieglo darbu viņa kolēģiem bankā.
Uzzināt vairāk
Andris Korčagins
Darba vietu uzturēšanas nodaļas vadītājs
Tavas darba gaitas bankā sākās Ēnu dienās. Kā tas notika?
2011. gadā, tolaik vēl populārajā sociālās saziņas vietnē “Draugiem.lv”, pamanīju baneri par Ēnu dienu un pieteicos ēnot SEB bankas tā laika viceprezidentu IT jautājumos Raiti Avotu. Tur gan bija liela konkurence – vairāk nekā 70 bērni uz vienu vietu –, bet laikam rīkotājiem bija iepatikusies motivācijas vēstule. Saņemot ziņu no bankas mārketinga darbinieces, ka esmu izvēlēts, no priekiem vairākas reizes apskrēju apkārt galdam. Starp citu, ar šo mārketinga darbinieci vēlāk kļuvām par kolēģiem. Bija februāris, ārā ap 30 grādu sals, man bankā bija jāierodas deviņos no rīta. Biju tur jau astoņos, lai nenokavētu. Pavadīju piesātinātu dienu kopā ar Raiti Avotu, redzēju, kā tiek organizēts darbs un daudz ieguvu, jo uzskatāmi redzēju, ko šis darbs vispār nozīmē. Sapratu, ka galvenā atslēga ir komunikācija ar kolēģiem, spēja savienot īsto cilvēku ar viņam piemērotāko uzdevumu. Tolaik plānoju dibināt pats savu uzņēmumu, bija jau nodrukātas vizītkartes, tāpēc dienas beigās es visai lepni pasniedzu to ar vārdiem: “Ja nu kādreiz ir kādi jautājumi, zvaniet.” Galvā man tobrīd skanēja Eminem dziesma “Lose yourself”, tā daļa, kur viņš dzied: “You only get one shot. This opportunity comes once in a lifetime.” Tā nu es, ikreiz braucot garām bankai no Iecavas, domāju, – kaut es šeit kādreiz varētu strādāt! Pēc četriem mēnešiem saņēmu piedāvājumu nākt talkā kāda projekta ietvaros, un lai arī sākumā bija tikai jāizpako datori, katru dienu nācu uz darbu uzvalkā. Jo strādāju taču bankā!
Kādi bija pirmie darba pienākumi?
Pirmais uzdevums bija izpakot datorus un piefiksēt to sērijas numurus. Tas bija laiks, kad notika masveidīga datoru nomaiņa, tāpēc darba netrūka. Šī projekta ietvaros ar kolēģiem apbraukājām bankas filiālēs teju visā Latvijā un pēc tam, 2012. gada nogalē, man jau piedāvāja patstāvīgu darbu. Doma par savu uzņēmumu palika ēnā, jo ļoti gribēju sevi izmēģināt tieši šeit.
Kāpēc Tevi tā vilināja tieši SEB?
Iespējams, to daļēji var izskaidrot ar senāku emocionālu pieķeršanos šai bankai. Mana mamma ir mūžīgais SEB klients, vēl no Unibankas laikiem (nosaukums Latvijā pirms to iegādājās SEB), tāpēc biju bieži bijis bankas filiālē Bauskā un man tur iepatikās. Arī ienākot pirmo reizi Valdlaučos, man iepatikās tieši īpašā ofisa aura. Esmu pateicīgs toreizējam manam vadītājam Raitim Avotam un tagadējam SEB bankas valdes loceklim Kārlim Danēvičam par to, ka viņi ir rādījuši piemēru, kam es gribēju līdzināties komunikācijas ziņā un tajā, kā viņi izturējās pret kolēģiem. Viņi prata lieliski vadīt situācijas brīžos, kad kolēģiem gāja grūti, kad emocijas vai kādas negācijas ņēma virsroku, – viņi prata lieliski tikt galā tā, lai kolēģis pēc sarunas būtu priecīgs, nevis aizietu izmisis. Tas man ļoti noder tagad, kad esmu kļuvis par vadītāju nodaļai, kurā strādāju jau vairāk nekā 10 gadus. Man nepatīk sajūta, ka vadītājs ir kaut kas augstāks, kurš dod pavēles, bet gribu panākt īstu komandas sajūtu un garu, ka mēs darām visi kopā.
Ar ko nodarbojas Darba vietu uzturēšanas nodaļa?
Šī nodaļa nodrošina darbiniekiem darba vietas funkcionalitāti – dators un tā programmnodrošinājums, monitors, citas iekārtas, kuras funkcionē, tiek uzturētas un tiek savlaicīgi atjaunotas. Nodaļa par šo atbild visās trīs Baltijas valstīs. Otra darba daļa saistās ar komunikāciju ar mūsu partneriem, ražotājiem un piegādātājiem. Trešais virziens ir ikdienā koordinēt un rūpēties par fizisko IT aprīkojuma uzturēšanu mūsu klientiem – darbiniekiem Baltijas valstīts. Lai saprastu šī darba mērogu, runa ir par vairāk nekā 4500 datoriem, kuriem ir jābūt darba kārtībā, ar atjaunotām programmām un visu nepieciešamo ikdienas darbam.
Kā sākās Tava interese par datoriem?
Droši vien sākās ar pirmo mammas dāvināto datoru. Tolaik internets vēl nebija tik izplatīta parādība, piemēram, mūsu mājā interneta nebija. Skolā gan bija, tāpēc iesaistījos pulciņā, kuru vadīja mans krusttēvs, informātikas skolotājs Iecavas vidusskolā. Mājās veicu eksperimentus ar savu datoru. Tas sāka nopietni aizraut, pēc kāda laika jau remontēju un uzlaboju savu draugu datorus, un vienubrīd sapratu, ka varu ar datoriem arī nopelnīt. Vēlāk iestājos Rīgas Valsts tehnikumā datorsistēmu inženiera specialitātē. Godīgi sakot, neko jaunu tur neiemācījos, jo biju pats jau tam visam “izbūries” cauri. Un trešajā kursā, paralēli mācībām sāku strādāt SEB.
Kas veido Tavu emocionālo piesaisti SEB bankai?
Iekšējā kultūra, darbinieki, kopības sajūta, visi strādā viena mērķa vārdā un bankā tas ir jūtams. Kad es sniedzu servisu saviem kolēģiem, vispirms domāju, – kā es šādu servisu gribētu saņemt? Kādā darba vietā es gribētu strādāt? Tā man ir “atslēga” labam servisam. Laikam esam bijuši uz pareizā ceļa, jo šogad saņēmām divas balvas bankas iekšējā gada labāko darbinieku un komandu nominēšanā – vienu saņēma mūsu komanda nominācijā “Pasaules līmeņa serviss” un otru balvu saņēma viens no mūsu komandas kolēģiem nominācijā “Labākais atbalsts” par izcilu atsaucību atbalsta sniegšanā kolēģiem iekšienē.
Kāda ir bankas loma sabiedrībā plašākā kontekstā?
Esam izteikti sociāli aktīva un atbildīga organizācija. Man tas ir ļoti svarīgi. Mēs veicinām tautsaimniecības attīstību, ieguldām sociālās iniciatīvās un veicinām izpratni par ilgtspējas jautājumiem. Banka, piemēram, ziedo datorus tiem, kuri tos nevar atļauties nopirkt. Sešu gadu laikā ir ziedoti vairāk nekā 1000 datori. Es novērtēju to, ka banka nedomā tikai par nopelnīšanu, bet krietni plašāk. Esmu lepns par savu darba vietu. Draugi man mēdz teikt: Tev jau ir tās zaļās asinis!”
Kas Tevi aizvien vēl motivē pēc 10 gadu darba bankā?
Tas, ka varu iepriecināt savus kolēģus, ka jūtos noderīgs. Lai arī jauns dators uz galda nav nekas milzīgi liels un paliekošs, bet prieku tas rada. Cilvēki saka paldies un tas man rada gandarījumu. Var teikt, – mani motivē tas, ka izturos pret cilvēkiem cilvēcīgi un saņemu šādu attieksmi atpakaļ. Motivē arī tas, ka esmu iesaistīts jaunās bankas biroja ēkas tapšanā, kur esmu atbildīgs par darba vietu tehnisko nodrošinājumu, darba vides un audio, video aprīkojumu funkcionalitāti pēc augstākajām Pasaules tendencēm.
Kādi ir galvenie iemesli, kāpēc Tu ieteiktu SEB kā darba vietu citiem?
Šis ir sociāli atbildīgs uzņēmums, kurš ciena cilvēciskas vērtības. Un šeit ir izcili kolēģi. Te ir labs darba laika un atpūtas balanss, jo darba laiks ir elastīgs. Galvenais, lai darbs būtu paveikts.
Ar ko nodarbojies brīvajā laikā?
Esmu savas zemes patriots, tāpēc aktīvi dienu Zemessardzē. Braucu minirallijā, patīk pārbaudīt baiļu robežas nodarbojoties ar Downhill (Ķivere, bruņas un braukšana lejā pa slēpošanas kalnos izveidotām trasēm). Arī bokss, kas pēdējā laikā gan mazliet palicis novārtā. Izklausās daudz dažādu hobiju, bet esmu pārliecinājies, ka jo vairāk dara, jo vairāk var paspēt.
Zane Štrausa
Biznesa koordinatore, Tehnoloģiju vadības atbalsta nodaļa, SEB grupas biznesapakalpojumu centrs
Zanes stāsts: mācīties, lai būtu uzdevumu augstumos
Zanes stāsts SEB sākas nedaudz vairāk nekā pirms gada, kad, meklējot jaunus izaicinājumus, viņa nonāca tehnoloģiju departamentā. Viņa pa jokam sevi sauc par “vismazāk tehnoloģisko cilvēku” tehnoloģiju departamentā. Zane ikdienā sniedz atbalstu departamenta vadītājiem cilvēkresursu vadības un komandu stiprināšanas jautājumos. Pavisam nesen Zane kļuva arī par SEB brīvprātīgo organizācijas līderi un šobrīd kopā ar komandu rūpējās par aizraujošu un jēgpilnu aktivitāšu organizēšanu ārpus darba.
Zane, kā Tu nokļuvi SEB?
Par SEB kā darba devēju jau sen biju dzirdējusi labas atsauksmes. Meklējot jaunu darba vietu, man bija ļoti svarīga uzņēmuma kultūra, jo līdz šim man ir bijusi arī negatīva pieredze. Strādāt vietā, kur nevari būt tu pats un tādēļ tava attīstība ir ierobežota, ir mokoši. Tieši kultūras un attīstības iespēju dēļ pieteicos vakancei SEB. Jāteic, ka pirmā vakance, uz kuru pieteicos, nebija tā, kur strādāju šobrīd. Ziniet, kā dažreiz saka — pasaule sadodas rokās un lietas notiek? Tā notika arī ar mani — brīdī, kad pieteicos, parādījās vēl viena vakance, kas daudz labāk atbilda manām vēlmēm un pieredzei. Tā es nokļuvu šeit, un tagad, pēc pirmā nostrādātā gada, varu teikt, ka esmu savā vietā.
Kas tev visvairāk patīk tavā darbā?
Man visvairāk patīk tas, ka nav rutīnas. Katra diena atšķiras no iepriekšējās, ir jauni projekti un jauni izaicinājumi. Šajā procesā var daudz ko mācīties. Šobrīd ikdienā aktīvi pielietoju projektu vadības prasmes, komandā meklējam veidus, kā darba procesos arvien vairāk ieviest agile pieeju. Man ir laiks un iespēja mācīties, pētīt interesējošās tēmas. Piemēram, šobrīd nevaru savu ikdienu iedomāties bez ChatGPT. Tas ir mans palīgs ideju ģenerēšanas procesos un komunikācijas veidošanā. Man patīk tas, ka ir līdzsvars starp ikdienas darbiem un radošumu.
Kas tevi motivē mācīties un apgūt kaut ko jaunu?
Es pēc dabas esmu ambicioza, man patīk sasniegt jaunas virsotnes, patīk labi darīt to, ko daru. Šobrīd gan tehnoloģiju attīstības dēļ, gan jaunu darba pieeju dēļ, lai būtu uzdevumu augstumos tev ir visu laiku jābūt mācīšanās procesā. Tas arī motivē mani mācīties un apgūt jaunas prasmes. Šeit SEB ir ļoti daudz iespēju to darīt — mums ir tiešsaistes mācību platforma Campus, ir pieeja Pluralsight un Coursera, ko cilvēki izmanto ikdienā. Mums ir arī iekšējie mērķi — vismaz četras stundas mēnesī pavadām mācoties. Šī mācīšanās kultūra ir iedvesmojoša un gribas turēt līdzi šim tempam.
Vai šajā laikā ir sanācis arī pielietot jaunās zināšanas?
Jā, es cenšos uzreiz likt lietā visu, ko iemācos, kā arī dalos ar kolēģiem. Mums ir speciāla grupa, kur ikdienā dalāmies ar noderīgiem jaunatklātiem rīkiem un citiem jaunumiem. Projektu vadības prasmes palīdz arī manā jaunajā izaicinājumā — pavisam nesen esmu kļuvusi par mūsu iekšējās brīvprātīgo organizācijas Drive4U līderi. Esam divi līderi un strādājam tandēmā. Līdz šim man nav bijusi šāda organizācijas vadības pieredze, bet izlēmu pieteikties, lai pārbaudītu savas līderības prasmes un palīdzētu pilnveidot uzņēmuma iekšējo kultūru, veidojot jēgpilnas aktivitātes. Mēs mācāmies procesā, un izmaiņas jau liek sevi manīt, kas sniedz man ļoti lielu gandarījuma sajūtu.
Kā, tavuprāt, SEB darba vide un kultūra palīdz cilvēkiem augt?
Manuprāt, uzmanības centrā ir pats cilvēks, viņa vajadzības un arī viņa potenciāls. Ar atbalstošu kolēģu palīdzību šajā vidē ir iespējams sasniegt sava attīstības potenciāla maksimumu. Protams, daudz kas ir atkarīgs no katra cilvēka individuāli — ir jāgrib mācīties, jābūt atvērtam un jāpieliek pūles. Ja viss notiek šādi, tavi centieni nepaliks nepamanīti, un iespējas parādīsies pašas!
Inga Ruduša
SEB Baltijas Produktu attīstības vadītāja
Ko Tev personīgi nozīmē sadarbība?
“Viss mans darbs ir saistīts ar cilvēkiem, tāpēc attiecības ir visa pamatā”, skaidro Inga. “Mans darbs nosaka nepieciešamību veidot stratēģiju un rīkot radošas sarunas par nākotnes risinājumiem mūsu klientiem. Kopā ar kolēģiem mēs veidojam vīziju. Es vadu diezgan lielu komandu un priecājos redzēt ieguldījumu savas komandas izaugsmē. Man izdodas tikai tad, ja izdodas viņiem. Man nākas daudz runāt, jo ir daudz sanāksmes, kurās piedalos. Brīžos, kad sēžu klusējot, klausos cilvēkos, lai pēc iespējas labāk viņus saprastu un atbalstītu. Lai ko mēs darītu, visa pamatā ir personisku attiecību veidošana.”
Kā SEB banka veido labvēlīgu un draudzīgu vidi?
“Mana pieredze bankā vienmēr ir bijusi ļoti demokrātiska. Šeit vienmēr ieklausās viedoklī un es nekad neesmu izjutusi pārāk lielu hierarhiju.” Viņa piebilst: “Vide ir patiešām saistoša. Turklāt ir tik daudz iedrošinājumu dot ieguldījumu un kopīgi radīt. SEB bankā, neatkarīgi no tava amata, cilvēki runā tieši un atbalstoši aicina tevi dot savu ieguldījumu.”
Cik svarīga ir zinātkāre un izaugsme darbā?
“Nu, kaut vai šodien – tik tikko uzzināju par trīs jauniem produktiem!” Inga iesaucas. “Tas lieliski ilustrē to, cik aizraujoši ir SEB bankā, ka es vienmēr varu iemācīties kaut ko jaunu. SEB bankā esmu pavadījusi 26 gadus. Man vienmēr jautā, kā es esmu pavadījusi šeit tik ilgu laiku? Mans galvenais iemesls ir tas, ka man bija iespēja mainīties un profesionāli augt vienā uzņēmumā. Mēs esam pilna servisa banka, un tu tik tiešām vari izlemt, ko vēlies darīt, it īpaši, ja izrādi interesi un iesaisties procesos.”
Kas ir bijis Tavas personīgās izaugsmes lielākais virzītājspēks SEB bankā?
“Sākumā tieši mani darba vadītāji bija tie, kas manī kaut ko saskatīja un ticēja man vairāk nekā es pati sev. Saņēmu pozitīvu atbalstu no saviem vadītājiem, kuri mudināja mani izkāpt no manas komforta zonas, un tas cēla manu pašapziņu”, viņa stāsta. “Pēc tam, kad biju pabeigusi lielu projektu, es vērsos pie saviem vadītājiem un teicu, ka esmu atvērta darbam visur, kur vien viņiem esmu vajadzīga un ka mani interesē jaunu jomu apgūšana, un šī mana sajūta bija spēcīgs virzītājspēks.”
Kā, Tavuprāt, izaicinājumi rada iespējas SEB bankā?
“SEB bankai ir spēcīgas pozīcijas un vēsturē balstīta pieredze. Tas rada spēcīgu identitāti un mantojumu, tāpēc ir grūtāk apšaubīt lietas, ko mēs darām, jo tā mēs esam rīkojušies vienmēr. Taču reiz bija kāds jauns kolēģis, kurš pievienojās mūsu komandai un kurš visu laiku jautāja, kāpēc mēs kaut ko darām noteiktā veidā? Noteikti ir lietas, kuras darām, jo tā ir bijis vēsturiski, taču tajā pat laikā mēs vienmēr cenšamies paši sev uzdot šo jautājumu, lai būtu atklāti un godīgi pret sevi. Šādi jautājumi, sevis izaicināšana, patiesu atbilžu meklēšana, tas rada jaunas iespējas.”
Kā SEB bankas inovācijas ilgtspējīgai nākotnei ir ietekmējušas Tevi?
“Mani pozitīvi uzrunāja atjaunotā SEB misija, kā mēs kā banka dodam savu ieguldījumu saviem klientiem, darbiniekiem un sabiedrībai. Tas man ir ārkārtīgi pozitīvs virzītājspēks. Noteikti vieglāk atrast gandarījumu ir tad, ja tev ir taustāms produkts, taču pakalpojumu biznesā tas var būt grūtāk.” Inga piebilst: “Mūsu ietekme rodas no mūsu klientu panākumiem. Ja mēs varam radīt labāku nākotni mūsu klientiem un sabiedrībai, izmantojot mūsu finanšu konsultācijas un finansējumu, mēs virzām klientus izdarīt labākas izvēles, kas ir patiešām pievilcīgs vēstījums, kuru vērts apdomāt.”
Kas, Tavuprāt, jau varētu būt sagaidāms pie apvāršņa, kas ietekmēs finanšu vai ilgtspējas pasauli?
“Ir vairākas lietas, dažas no tām sagaidīsim agrāk, dažas - vēlāk. Mūsu klientu gaidas sāks krasi mainīties, pievēršoties digitālajiem un mobilajiem risinājumiem, viņi meklēs komfortu un ērtības. Vēl viens aspekts ir akcents uz ilgtspēju, mums ir nācies no jauna definēt savus uzņēmējdarbības modeļus, riska mazināšanas procedūras, nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu un tā tālāk. Tas būs aizraujoši, bet arī ļoti stingri regulēti.”
Kā Tu praktizē ilgtspēju savā ikdienā?
“Es labprāt gribētu praktizēt zero-waste savā ģimenē, bet šobrīd mēs esam ļoti tālu no tā. Mēs darām mazas lietas, piemēram: pārstrādājam visu, ko var pārstrādāt. Un, ja dažas lietas vēl var izmantot, mēs tās vai nu izmantojam, ziedojam kādam, kam tās ir vajadzīgas, vai pārveidojam to pielietošanas mērķi. Esmu uzsākusi savu personīgo cīņu pret patērnieciskumu. Tā kā mājās ir trīs strauji augoši pusaudži, es nevaru īsti pārtraukt apģērbu iegādi. Tajā pašā laikā es esmu ļoti priecīga, ka mēs izvēlējāmies tradīciju aizstāt fiziskas dāvanas pieaugušajiem mūsu paplašinātajā ģimenē ar ziedojumiem labam mērķim. Šajos Ziemassvētkos ziedosim Ukrainas atbalstam.”
"Tehnoloģijas ir joma ar neizsīkstošu potenciālu."
Zane Mangelsone SEB bankā strādā jau 16 gadus un šobrīd viņa ir jaunu produktu un risinājumu biznesa attīstītāja. Zane darbu bankā sāka klientu apkalpošanā un viņa iesaka SEB kā darba devēju daudzo attīstības iespēju, atsaucīgo kolēģu un starptautiskās darba vides dēļ. Par vienu no nozīmīgākajiem ieguvumiem viņa min izaugsmes iespējas, kas ļauj “nomainīt darbu faktiski to nenomainot”.
Raivis Lazdāns
Vadošais automatizācijas attīstītājs, Automatizācijas izstrādes komandas vadītājs Baltijas valstīs
Ar ko nodarbojas robotikas speciālisti bankā?
Kopš 2022. gada decembra es vadu bankas Robotic process automation komandu Baltijas valstu līmenī. Mēs esam neliela komanda, kuras primārie uzdevumi ir izstrādāt inovatīvus risinājumus, kā arī meklēt idejas, apzināt virzienus, kur robotika un mākslīgais intelekts var kaut ko atvieglot, padarīt efektīvāku. Runa ir par digitālajiem robotiem, kuri spēj atkārtot cilvēku veiktās darbības, lai atslogotu mūsu kolēģus no rutīnas darbiem. Viena šo digitālo robotu izpausme ir salīdzinoši vienkāršu darbību veikšana, kuras atkārtojas, bet nākamais līmenis ir mākslīgā intelekta iesaiste, kas padara robotus spējīgus rīkoties arī neordinārās situācijās. Piemēram, ja runa ir par ieskenēta dokumenta automātisku apstrādi, robotam ir jāvar atšķirt garumzīme virs burta no švīkas, kas tikai atgādina garumzīmi.
Vai varat minēt vēl kādu piemēru, kur šodien roboti jau strādā cilvēku vietā?
Roboti jau šodien sagatavo šablonus dažādiem līgumiem. Tos izmantojam arī komunikācijā ar klientiem, piemēram, atgādinot par dokumentiem, kas jāiesniedz. Tas nozīmē, ka mūsu darbiniekam nav jāraksta e-pasts vai īsziņa katram klientam atsevišķi, tas notiek automātiski un daudz ātrāk.
Vai roboti pārbauda paši sevi? Proti, vai tie spēj saprast, ka ir kļūdījušies?
Salīdzinot ar cilvēku, robots tomēr ir precīzāks, jo tas nav noguris nedz piektdienas vakarā pēc garas darba nedēļas, nedz arī pirmdienas rītā pēc brīvdienām. Un, jā, – robotos ir iestrādāts īpašs drošības mehānisms, kas liek tiem nemitīgi pašiem sevi pārbaudīt. Tas notiek regulāri, ik minūti, katras dienas vakarā vai kādā citā intervālā. Tiklīdz robots konstatē kādas novirzes no normas, tas par to paziņo cilvēkam. Sistēma ir uzbūvēta tā, ka robots nekad neizlaiž kādu no soļiem, kas jāizpilda. Cilvēks mēdz izlaist, – lai ieekonomētu laiku, dēļ noguruma un rutīnas, lai ķertos pie kāda svarīgāka uzdevuma, – bet robots neizlaiž. Tātad, iesaistot robotus, rezultāti ir precīzāki un darba process kļūst efektīvāks.
Kā meklējat un atrodat jaunos risinājumus, kur roboti var nākt talkā kolēģiem?
Pirms sešiem gadiem, laikā, kad robotikas virziens sāka attīstīties, mēs ļoti daudz tikāmies un apspriedāmies ar kolēģiem, lai saprastu, kādas ir aktuālākās vajadzības un arī iespējas automatizācijas attīstībai. Rīkojām breinstormu sesijas un pamazām nonācām pie pirmajiem risinājumiem. Tagad jau esam savu zīmolu bankas iekšienē tiktāl attīstījuši, ka kolēģi paši nāk pie mums ar idejām un jautājumiem, kur mēs varētu nākt talkā. Dažkārt tās ir jau nobriedušas idejas, kuras atliek vien pareizi saplānot un ieviest. Daudzkārt piedalāmies ideju darbnīcās par kādu procesu uzlabošanu kopā ar kolēģiem no dažādām bankas nodaļām, un piedāvājam iespējas, ko sniedz mūsdienīgi robotikas risinājumi.
Kādi ir Tavas nodaļas nākotnes mērķi un ieceres?
Viens mērķis ir lielākā apmērā automatizācijā iesaistīt mākslīgo intelektu. Pasaulē to dēvē par intelligent automation systems, – šie risinājumi kļūst gudrāki, nevis balstītās tikai “jā”, “nē” principā. Runa ir par dedukcijas spēju, par spēju “domāt” un risināt sarežģītākus uzdevumus faktiski imitējot cilvēka domāšanu. Otrs lielais mērķis ir vairāk integrēt šajos procesos datu analīzi, kas ļauj robotam izdarīt kādus slēdzienus, balstoties daudz lielākā informācijas apjomā, nekā to spēj cilvēks.
Bet šajās iecerēs droši vien varat iet tik tālu, cik to ļauj pasaulē radīti risinājumi?
Ne gluži tā, jo lielākoties mēs radām risinājumus paši, no jauna. Protams, ir lietas, ko šeit adaptējam, bet ir arī tādas, kuras pilnībā radām paši, ņemot vērā mūsu specifiku un vajadzības. Tāpēc iespējas ir neierobežotas, tās limitē tikai mūsu pašu zināšanas.
Nākamais uzskatāmi redzamais attīstības lēciens šajā jomā varētu būt robota balss iesaiste komunikācijā ar klientu. Vai sagaidīsim to jau tuvākajā nākotnē?
Lielā mērā tas jau ir pieejams, jo, piemēram, Google tulkošanas risinājumi ļauj rakstīt tekstu un paralēli saņemt tulkotu versiju. Automātiski tulkojumi pieejami mājas lapām, turklāt, tie kļūst aizvien “gudrāki”, saprotot ne tikai atsevišķus vārdus, bet arī teksta kontekstu. Tāpēc atliek šim risinājumam pieslēgt runas funkciju. Te pamatā ir jautājums par šāda risinājuma praktisko pielietojumu, – tiklīdz būs nobriedusi, risinājumi faktiski jau ir gatavi.
Kā Tu nonāci līdz interesei par robotiem?
Kā jau daudziem, arī mana aizraušanās ar datoriem sākās bērnībā. Interesenti kļūst tad, kad vari ne tikai izmantot kāda cita radītu iespēju, piemēram, datorspēli, bet, kad vari to ietekmēt, pārveidot. Tāpēc pirmie soļi bija datorspēļu uzlaušana, lai iegūtu vairāk iespēju. Tad sekoja datorspēļu automatizācija, radot robotiņus, kuri spēlē cilvēka vietā un dara to ļoti ilgi un pacietīgi. Studēju gan es biznesa vadību, jo mani aizrauj darbs ar cilvēkiem, ne tikai ar robotiem. SEB man piedāvāja lielisku iespēju robotikas jomu apgūt padziļināti, jo laikam bija pamanīti mani centieni un iniciatīva automatizēt dažus procesus, kuri nenoritēja tik efektīvi, kā varētu. Bankā vispirms biju karšu darījumu apstrādes speciālists, pēc tam – vērtspapīru jomā. Var teikt, ka robotikas jomu vispirms apguvu pašmācības ceļā, bet SEB man ļāva arī iegūt pamatīgu teorētisko bāzi īpašā apmācību programmā.
Kāda ir SEB banka kā darba devējs?
Pirmkārt, jāmin izaugsmes iespējas. Tās ir gan profesionālās karjeras jomā, gan arī dažādas apmācības, kur cilvēks var sevi vispusīgi pilnveidot. Iekšējā kultūra te vērsta uz to, lai mudinātu darbinieku attīstīties. Otrkārt, SEB cilvēki vienmēr ir atvērti un pretimnākoši. Tas attiecas uz kolēģiem un arī plašāku sabiedrību. Trešā lieta ir brīvība, kas ļauj elastīgi plānot darba laiku. Es dzīvoju Latgalē, tāpēc man ir nozīmīga iespēja strādāt attālināti. Un viena no šīs brīvības izpausmēm ir manis vadītās apmācības bērniem robotikas jomā, ko es pasniedzu savas dzimtās pilsētas – Līvānu – bērniem.
Kādi ir Tavi hobiji, aizraušanās?
Viens no maniem hobijiem ir augļu dārzs, ko attīstu savās mājās. Man patīk redzēt procesus, kas ir izstiepti garākā laika posmā, tāpēc dārzs sniedz lielu gandarījumu. Vēl viens hobijs, kas ļauj atslogot prātu, ir bokss un kikbokss.
Kornelijus Pacevičius
Programmatūras izstrādātājs
Kad un kā aizsākās Tavas profesionālās gaitas IT jomā?
Mana karjera IT sākās līdz ar iestāšanos Vilnius Gediminas Technical University. Jau pašā sākumā es meklēju darbu, – universitātē darbojās publishing house, kur mani pieņēma kā electronic publishing specialist. Ņemot vērā, ka studēju programmatūras izstrādāšanu, gribēju izmēģināt spēkus tieši šajā jomā, un arī šeit man bija iespēja kādu laiku strādāt savā universitātē. 2021. gada rudenī kopā ar draugiem pieteicāmies Viļņas pilsētas pašvaldības “Hack4Vilnius” hackathon, kas bija brīnišķīga iespēja pieredzes apmaiņai, jauniem kontaktiem un idejām. Ņemot vērā ilgtspējas aktualitāti, mūsu ideja un piedāvājums hakatonā bija izveidot aplikāciju, kura “atalgo” lietotājus par ilgtspējīgām izvēlēm un lēmumiem. Piemēram, ja cilvēks kafejnīcā lieto pats savu krūzi, vai pērk pārtiku, neizmantojot iepakojumu, šajā aplikācijā krājas punkti. Tos vēlāk var izmantot, izvēloties kādu no piedāvājumiem, ko nodrošinātu šīs programmas partneri. Žūrijai ļoti patika mūsu ideja, hakatonā ieguvām pirmo vietu. Starp citu, vēlāk šo ideju izmantoju kā pamatu savam bakalaura darbam.
Kāpēc studēji tieši tehnoloģijas?
Tehnoloģiju jomu kā savu profesionālo ceļu es izraudzījos vidusskolas pēdējā klasē. Citas profesijas mani nekad nav īsti aizrāvušas. Turklāt sapratu, ka tehnoloģijas ir gana plaša joma, kurā vēlāk varēšu izvēlēties sevi interesējošo specializāciju vai virzienu. Tā arī notika, – pamazām nonācu pie programmatūras izstrādāšanas, jo sapratu, ka šis mani pa īstam interesē un ar to es gribētu nodarboties. Tagad varu teikt, ka šī ir bijusi pareiza pieeja un izvēle.
Un kā nonāci SEB?
Noslēdzoties studiju laikam, pieteicos konkursā uz vasaras prakses programmu, ko piedāvāja un turpina piedāvāt SEB banka. Pieteicos vairākās vietās, taču piedāvājums no SEB mani īpaši iepriecināja, jo, pirmkārt, šī bija apmaksāta prakses vieta, un, otrkārt, – šī vieta profesionālā ziņā piedāvāja tieši to, kas mani visvairāk interesēja. Godīgi sakot, neko nezināju par banku darbību, tāpēc bija gana daudz interesentu lietu, ko šeit prakses laikā uzzināju un iemācījos. Patstāvīgu darbu SEB, kā bankas darbinieks, uzsāku pagājušā gada martā.
Ko vari teikt par SEB pēc pirmā šeit nostrādātā gada?
SEB valda izteikti draudzīga un relaksēta atmosfēra, darba norise ir fleksibla. Protams, visiem ir skaidrs, kas un kad ir jāpaveic, taču termiņi šeit nekad nav pašmērķis. Atsauksmes, kas par to liecina, esmu dzirdējis no saviem draugiem, kas bijuši praksē citās darba. Otra būtiska vērtība, – kolēģi un mentorēšanas līmenis. Cilvēki, kuri veic šo darbu, ir patiešām ieinteresēti un atsaucīgi, tāpēc jauniem darbiniekiem iejusties SEB ir viegli.
Par kādu jomu esi atbildīgs kā programmatūras izstrādātājs?
Bankā ir lielais produktu attīstības virziens, kura ietvaros ir vairākas komandas, jeb tribes, kā mēs tās dēvējam. Runājot par komandu struktūru, – tajās strādā biznesa attīstītāji, kuri rūpējas par biznesa pusi un IT attīstītāji, kuri iedzīvina jaunus tehnoloģiskos risinājumus un nodrošina to funkcionalitāti. Jāuzsver, ka abas šīs puses strādā kā vienota komanda, papildinot viena otru. Katra komanda atbildīga par kādu konkrētu jomu. Manā gadījumā, tas ir finansēšana un kreditēšana, taču runājot tieši par manas komandas atbildību – tie ir lielo korporatīvie klienti. Piemēram, šobrīd strādājam pie sistēmas, kas spēj aprēķināt klientiem piešķiramā kapitāla apmēru, ņemot vērā iesniegto finanšu informāciju un citus datus par šo klientu. Faktiski, runa ir par klientu novērtējumu, kas notiktu maksimāli ātri un efektīvi.
Ko Tu vēlētos sasniegt šajā darbā?
Ņemot vērā, ka kā darbinieks esmu šeit tikai aptuveni gadu, visvairāk vēlos nostiprināt savas zināšanas un pieredzi programmatūras izstrādāšanas jomā. Gribu saprast, kā veidojas bankas produkti, lai vēlāk spētu piedāvāt savu redzējumu to uzlabošanai. Par laimi, SEB piedāvā dažādus tiešsaistes kursus, kā arī dalību konferencēs, kas sniedz gan papildu zināšanas, gan dod pilnvērtīgu ieskatu pašā jaunākajā, kas šajā jomā pasaulē ir sasniegts. Turklāt, bankā ir laba bibliotēka, ja ir vajadzība kādu jautājumu izpētīt padziļināti.
Kas Tev šajā darbā patīk visvairāk?
Patīk tas, ka caur bankas produktiem mēs savā ziņā nodrošinām cilvēkiem pašus jaunākos, var teikt – nākotnes – risinājumus un iespējas. Otra lieta, ko ļoti novērtēju, ir iespēja kolēģiem bankā atvieglot darbu, padarīt daudzas lietas vienkāršākas un efektīvākas tās automatizējot un digitalizējot. Kad dzirdu, ka mūsu risinājumi strādā, tas nudien ir patīkami.
Kādi ir Tavi hobiji?
Filmas, seriāli, dažkārt – datorspēles. Savulaik spēlēju ģitāru. Un, protams, kā jau visus lietuviešus, arī mani aizrauj basketbols.