Izdarīt izvēli par labu elektromobilim daudzus joprojām kavē priekšstats, ka ar benzīna vai dīzeļdzinēju darbināmie spēkrati ir nesalīdzināmi lētāki. Taču, kā mainās auto patiesās ikmēneša izmaksas, ja ņem vērā pilnīgi visus ar spēkratu saistītos tēriņus? Šajā rakstā salīdzināsim 2020. gada pārdotākos vieglo pasažieru auto modeļus.
Izdevīgums pirmajā brīdī pret izdevīgumu ilgtermiņā
Iegādājoties spēkratu, vairums cilvēku uzmanību pievērš cenai vai ikmēneša līzinga maksājumam. Taču patiesībā kredīta maksājums veido vien aptuveni pusi no reālajiem ikmēneša izdevumiem, jo autovadītājiem jārēķinās arī ar citām gan paredzamām, gan visai negaidītām izmaksām – sākot no degvielas un apdrošināšanas līdz pat riepu maiņai, remontdarbiem un ārkārtas palīdzībai uz ceļa.
Lai iegādātos nevis tikai pirmajā brīdī šķietami lētāko, bet gan ilgtermiņā izdevīgāko spēkratu, Latvijas vadošais pilna servisa auto nomas uzņēmums SIXT piedāvā TCO (total cost of ownership) jeb auto dzīves cikla izmaksu aprēķinu.
TCO ir pasaulē atzīta metodoloģija, kas ļauj aprēķināt auto vidējās mēneša izmaksas, ņemot vērā visas izmaksu pozīcijas auto dzīves cikla laikā (parasti 3 līdz 5 gadi) – līzinga mēneša maksājumu, degvielu, nodokļus un valsts nodevas, tehniskās apskates, OCTA un KASKO apdrošināšanu, normāla nolietojuma remontdarbus, apkopes, riepas, to maiņu un uzglabāšanu.
Populārāko auto modeļu ikmēneša izmaksas
2020. gadā Latvijā pārdotākie vieglie automobiļi bija Toyota RAV4, Toyota Corolla, un Škoda Octavia. Lai noskaidrotu, cik tad īsti izmaksā katrs no šiem modeļiem mēnesī, salīdzināsim šo spēkratu izmaksas dažādās pozīcijās. Ņemot vērā augošo pieprasījumu pēc elektromobiļiem, auto dzīves cikla izmaksu aprēķins veikts arī vienam no populārākajiem elektroauto – Nissan Leaf.
Modelis | Dzinējs | Pārdošanas cena, eiro | Pirmā iemaksa, eiro | Nomas maksa, eiro | Apdrošināšana, nodokļi, apkope, palīdzība, tehniskā skate, riepas, eiro | Degviela vai uzlāde, eiro | TCO mēnesī, eiro |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Toyota RAV4 |
Hibrīds | 23 525 | 2353 | 261 | 100 | 78 | 439 |
Toyota Corolla |
Hibrīds | 17 971 | 1797 | 199 | 80 | 60 | 339 |
Škoda Octavia |
Dīzeļdzinējs | 19 333 | 1933 | 226 | 89 | 62 | 377 |
Nissan Leaf |
Elektromotors | 24 442 | 2444 | 295 | 83 | 38 | 416 |
*Visas cenas norādītas eiro bez PVN (pievienotās vērtības nodokļa). Cena ir aprēķināta automašīnai ar lietošanas termiņu 4 gadi (48 mēneši) un nobraukumu 80 000 km periodā (20 000 km gadā). Pirmā iemaksa – 10% no automašīnas iegādes cenas. Cenā iekļauts automašīnas līzinga maksājums ar fiksēto procentu likmi, tehniskās apskates un transporta līdzekļu ekspluatācijas nodoklis visam periodam, īpašnieka civiltiesiskās atbildības apdrošināšana (OCTA) un KASKO apdrošināšana, degviela vai elektroenerģija, apkopes, riepas un riepu serviss, remontdarbi. Piedāvājums balstīts uz šī brīža cenām, likmēm, izmaksām, nodokļiem un tarifiem. Ja viens vai vairāki no minētajiem nosacījumiem mainās, kopējais TCO var mainīties.
Sixt TCO parāda, ka, lai gan elektromobiļa pārdošanas cena, pirmajai iemaksai nepieciešamā summa un nomas maksa ir augstāka nekā citiem modeļiem, patiesās ikmēneša izmaksas ir ļoti līdzvērtīgas un pat mazākas nekā automašīnām ar tradicionālajiem dzinējiem. Tādējādi elektromobilis pamazām kļūst ne tikai par dabai, bet arī uzņēmuma vai personīgajam budžetam draudzīgāko izvēli.
Turklāt jāatceras, ka galvaspilsētas ielās elektromobiļu rīcībā ir vēl pāris trumpji – iespēja bez maksas izmantot autostāvvietas, kā arī braukt pa sabiedriskajam transportam paredzētajām joslām, tādējādi izvairoties no sastrēgumiem.
Zaļais līzings
Aicinām ikvienu ikdienā izdarīt ilgtspējīgākas izvēles. Piemēram, ar benzīnu vai dīzeli darbinātas automašīnas vietā izvēlieties elektromobili, un mēs Jums tā iegādei piedāvāsim zaļo līzingu ar izdevīgākiem nosacījumiem. Uzzināt vairāk
Pieprasījums pēc elektromobiļiem aug
SIXT vadītājs Baltijas valstīs Arnis Jaudzems stāsta, ka pieprasījums pēc elektromobiļiem aug ne tikai privātpersonu lokā, bet arīdzan mazo, vidējo un pat lielo uzņēmumu vidū. “Jau šobrīd lielākajos uzņēmumos ir pa kādam elektroauto, un tas ir tikai sākums”, uzsver A. Jaudzems.
Viņš skaidro, ka augošo pieprasījumu sekmē tas, ka nobraukums ar vienu uzlādi ir pietiekami liels, lai bez vajadzības automašīnu uzlādēt varētu nobraukt vairākus simtus kilometru, kas vidējam braucējam ir pilnībā pietiekami. Otrs aspekts – ir būtiski pieaudzis uzlādes staciju skaits.
Par arvien būtiskāku aspektu kļūst arī finansiālais ieguvums, jo, ņemot vērā pārdošanas cenu un atpakaļpirkumu, ikmēneša maksājums ir tikai nedaudz lielāks kā tradicionālajiem dzinējiem, piebilst SIXT vadītājs.
“SIXT TCO skaidri parāda, ka salīdzinoši augstāko līzinga maksājumu praktiski kompensē maksa par enerģiju. Ja pierēķina stāvvietu izmaksas, iespēju pārvietoties pa sabiedriskā transporta joslām un to, ka šādi varam dabu nepiesārņot ar CO2 izmešiem, ieguvums ir skaidrs,” stāsta A. Jaudzems.
Lai gūtu plašāku ieskatu par elektromobiļiem un kliedētu dažādus par tiem valdošos mītus, aicinām noskatīties diskusiju “Ar kādiem auto brauksim rītdien?”. Tajā eksperti sprieda par to, kā “zaļais kurss” tuvākā un tālākā nākotnē ietekmēs izvēli par automašīnas iegādi, kā arī apskatīja Latvijas tirgus tendences. Diskusijā piedalījās SEB līzinga vadītāja Latvijā Jeļena Gavrilova, Latvenergo elektrotransporta uzlādes tīkla attīstības vadītājs Ansis Valdovskis, SIXT vadītājs Baltijas valstīs Arnis Jaudzems. Diskusiju vadīja auto žurnālists un eksperts Normunds Avotiņš. Pilns diskusijas ieraksts: