Agrāk vai vēlāk katrā ģimenē pienāk diena, kad bērni sāk izrādīt pastiprinātu interesi par jaunajām tehnoloģijām un internetu. Katrs gadījums ir individuāls. Vieni mazuļi iekāros vecāku telefonu jau divu gadu vecumā, citos interese modīsies vien četros gados.
Šim brīdim vēlams gatavoties laikus, jo, atstājot visu pašplūsmā, pastāv risks, ka vēlāk bērnu būs ļoti grūti atraut no datora, planšetes vai viedtālruņa. Pamanot pirmo nopietno interesi, vēlams mazulim skaidrot, kādiem nolūkiem radītas šīs ierīces un internets, kā arī demonstrēt, ko ar tiem var iesākt. Sākumā ir būtiski bērnam radīt izpratni, ka internets un spēles ir tikai palīgrīks augstāku mērķu sasniegšanai. Piemēram, lai iemācītos skaitīt vai pazīt burtus.
Ielādējiet viedtālrunī izglītojošas mobilās lietotnes vai spēles un kopā tās spēlējiet pa pārdesmit minūtēm dienā. Meklējiet specializētas bērnu lapas, kurās ir mazulim draudzīgs, krāsains, interaktīvs saturs. Tomēr paturiet prātā, ka šajā vecumā bērnam svarīgāks par pašām spēlēm ir kopā ar vecākiem pavadītais laiks, tādēļ centieties neizmantot telefonu kā mammas vai tēta aizstājēju. Bieži vien pastiprinātā interese par mobilajām ierīcēm nozīmē tikai to, ka bērni netiek pietiekami nodarbināti reālajā pasaulē.
Šeit būs daži padomi, kā iemācīt bērnu pavadīt laiku ar jaunajām tehnoloģijām pēc iespējas lietderīgāk.
1. Pirms rādiet bērnam jaunu spēli vai lietotni, pamatīgi izpētiet to pats. Programmas autoriem ir vieni priekšstati par pasauli, jums pavisam citi. Iespējams, jūs negribēsiet, lai jūsu mazulis redz dažādus mošķīšus, citplanētiešus un citādus jocīgus radījumus, kādus pārpārēm var sastapt mūsdienu animācijas filmās.
2. Runājiet ar bērnu par to, ko viņš redz un dara datorā vai mobilajās ierīcēs. Skaidrojiet, kādēļ spēlēsiet tieši šo spēli, atbildiet uz viņa jautājumiem, iedrošiniet, ja kaut kas neizdodas. Svarīgākais ir labi kopā pavadīt laiku.
3. Iedrošiniet pētīt un meklēt. Pieaugušie raduši pēc iespējas ātrāk sasniegt mērķi. Savukārt mazuļiem tas vēl nav aktuāli. Nesteidziniet viņu ātri iziet labirintu, pat ja finišs ir labi redzams. Iedrošiniet bērnu iepazīt spēli viņam pieņemamā ātrumā un mudiniet pašu meklēt risinājumu, nevis ātri izpildiet uzdevumu viņa vietā.
4. Ierobežojiet internetam un spēlēm atvēlēto laiku. Lai arī bērni jauno vidi iepazīst lēni, to nevajadzētu darīt ilgi. 15–30 minūšu gara nodarbība dienā būs pilnīgi pietiekama, lai katru dienu apgūtu kaut ko jaunu.
5. Izstrādājiet virtuālās izklaides noteikumus. Kad bērns sasniedzis aptuveni četru gadu vecumu, izstrādājiet ģimenē savus datora un mobilo ierīču lietošanas noteikumus. Vienojieties, cik ilgi dienā drīkst tos lietot izklaidei, kurās istabās to drīkst darīt un kādu saturu lietot. Izdrukājiet noteikumus, visi parakstieties un piestipriniet tos blakus datoram. Ja bērns kādu punktu pārkāpj, nolasiet noteikumus skaļi un atgādiniet, ka viņš ir apņēmies tos ievērot.
6. Informējiet par briesmām internetā. Kad atvases sāk patstāvīgi darboties tīmeklī, izstāstiet par būtiskākajiem draudiem, kas var uzglūnēt internetā. Piekodiniet, ka virtuālajā vidē jābūt tikpat piesardzīgam kā reālajā. Ar svešiniekiem nerunāt, nesatikties, dāvanas nepieņemt un pašam arī nesūtīt savas fotogrāfijas vai citu informāciju. Noteikti pastāstiet par vīrusiem un neļaujiet atvērt pievienotos dokumentus nezināmas izcelsmes vēstulēm.
7. Uzstādiet vecāku kontroles programmu. Ja nevarat visu dienu būt bērnam blakus, uzstādiet kādu no vecāku kontroles programmām. Protams, pabrīdiniet bērnu, ka tās viņu uzmanīs. Šīs programmas ne vien disciplinēs mazos, bet arī izslēgs ierīces, kad atvēlētais laiks būs beidzies.
8. Novietojiet datoru labi redzamā vietā. Skolas vecuma bērni pie datora pavada vairāk laika, jo izmanto to arī mācībām. Tomēr, ja noliksiet to bērna istabā, neredzēsiet, vai viņš patiešām mācās. Datora novietošana viesistabā vai citā telpā, kurā pavadāt daudz laika, atvieglos skolēna uzraudzīšanu.
9. Prasiet iemācīties kaut ko jaunu. Pēc datora lietošanas pamatu apgūšanas daļai bērnu zūd interese par jaunām iemaņām. Mudiniet bērnu izmantot laiku pie datora lietderīgi un apgūt konkrētas prasmes. Piemēram, apstrādāt fotogrāfijas, iemācīties rakstīt ar 10 pirkstiem vai uzprogrammēt vienkāršas lietas.
10. Rādiet piemēru. Bērni lielā mērā kopē savu vecāku rīcību. Ja cauru vakaru pavadīsiet pie datora, niekojoties ar YouTube vai tiešsaistes spēlēm, bērni darīs tieši tāpat. Rīkojieties tā, kā vēlaties, lai rīkojas jūsu bērni!
Jānis Vēvers,
tehnoloģiju žurnālists