Vēl nesenā pagātnē nauda bērna ikdienas izdevumiem asociējās ar pilnām kabatām monētu. Šodien jau aizvien vairāk vecāku atver arī bērniem kontu bankā un piešķir viņiem pašiem savas maksājumu kartes. Ko bērniem iemāca kabatas nauda, kas tiek pārskaitīta kontā, un kā iemācīt atbildīgi kontrolēt finanses jau no mazotnes?
Mācās, izmantojot maksājumu karti
Lietojot maksājumu karti, bērns jau no mazotnes apgūst jaunas iemaņas un paradumus. Pirmkārt, viņš iemācās rīkoties ar tehnoloģijām, kas tam būs vajadzīgas nākotnē. Bērns iemācās glabāt kartes informāciju, saprast, kur un kad to lietot ir droši un noderīgi, tāpat – izmantot internetbanku. Mūsdienās, kad cilvēki bieži iepērkas internetā, norēķinās digitālajā telpā un vai ikkatrā tirdzniecības vietā ir maksājumu karšu lasītājs, maksāšana ar karti kļūst par tikpat pašsaprotamu un nepieciešamu lietu kā viedtālrunis.
Turklāt maksājumu karti bērnam noteikti ir drošāk nēsāt līdzi nekā skaidru naudu. Ja jūsu atvase karti pazaudētu, to var ātri bloķēt, un viņa iekrājumi būs drošībā. Neaizmirstiet bērnam pamācīt, kā drošāk lietot maksājumu karti: sargāt PIN kodu no citām personām, neizmantot bankomātu, ja tuvumā pamanītas aizdomīgas personas, nelietot bankomātu, kas acīmredzami bojāts u.tml.
Cik daudz naudas bērnam dot?
Vecākiem, kam ir skolas vecuma bērni, ir daudzmaz zināms, cik mācību iestādē maksā pusdienas un kāda summa būs pietiekama viņu atvasēm. Vēl viens no orientieriem, cik naudas dot bērnam ikdienas vajadzībām, – painteresēties, cik lielu kabatas naudu saņem viņa draugi.
Ja pamanāt, ka atvase kabatas naudu ir iztērējusi ātrāk nekā plānots, varat viņu virzīt pareizajās sliedēs, nekompensējot šādus neapdomātus tēriņus. Kabatas naudu varat sākt dot biežāk, bet mazākās summās. Var arī norādīt, cik bērnam jāizdod nepieciešamajām lietām, piemēram, pusdienām skolā, rakstāmpiederumiem un cik viņš drīkst tērēt pēc saviem ieskatiem, kad visi “rēķini” samaksāti.
No otras puses – arī bērni mācās no savām kļūdām. Ja nepilnā dienā jūsu bērns ir izdevis visai nedēļai paredzēto naudu, domājams, ka pārējās dienas, dzīvojot bez graša kabatā vai kartē, viņš kļūs krietni taupīgāks.
Runājiet par finansēm
Runāties ar bērnu vajadzētu ne tikai tad, kad viņš neapzinīgi izdod kabatas naudu, bet arī tad, ja pamanāt, ka viņam ir lielāka naudas summa nekā esat devis. Tad ieteicams kļūt vērīgiem un interesēties, kur viņš šo naudu ieguvis.
Pastāstiet bērnam arī par naudas taupīšanu. Ja bērns dzimšanas dienā saņem naudu un viņam nav konkrētu plānu, kā to iztērēt, aprunājieties ar savu atvasi. Varbūt viņam ir kāds sapnis, kura īstenošanai vajadzētu vairāk naudas. Tādā gadījumā pamudiniet viņu taupīt arī vecvecāku vai citu tuvinieku uzdāvināto vai citādi iegūto naudu, kā arī to naudu, ko viņš nopelna, palīdzot sadzīvē vai veicot citus darbus. Tad bērns skaidrāk sapratīs saikni starp taupīšanu un atteikšanos no iespējami vilinošām, bet maznozīmīgām lietām tagad, lai piepildītu daudz svarīgāku vēlēšanos nākotnē.
Savu atvasi radināt pie finanšu jautājumu kārtošanas vajag vienkārši – kaut vai apspriežot ģimenes plānotos vai pastāvīgos izdevumus, piemēram, komunālos maksājumus. Ar bērnu jārunā arī par lielākiem pirkumiem ģimenei un mājai. Ir vērts pastāstīt, kāpēc nolemts kaut ko iegādāties, piemēram, automašīnu vai ledusskapi, kā tika meklēta informācija par konkrēto preci, salīdzinātas cenas un tamlīdzīgi.
Izaicinājums aug augumā tāpat kā bērni
Tāpat jums jāpatur prātā atziņa, ka ar mazākiem bērniem var runāt par vienkāršiem un nesarežģītiem izdevumiem, bet ar pusaudžiem jau nākas diskutēt par parādiem un aizņemšanos. Mūsdienu pusaudžu un jauniešu vecākiem laikā, kad viņi bija savu bērnu tagadējā vecumā, tik tiešām bija mazāk iespēju ātri un viegli aizņemties. Varbūt viņu vecāki arī nerunāja par to. Tomēr tagad bērniem ir vērts uzsvērt, ka visi parādi ir jāatdod un tas mēdz būt daudz grūtāk, nekā varētu šķist.