Switch to mobile version. Augšup

Bizness - 12.04.2021
ilgtspēja | e-komercija

E-komercijas izaicinājums: kā dabai draudzīgi iepakot un piegādāt preces

E-komercijas izaicinājums: kā dabai draudzīgi iepakot un piegādāt preces Foto: Agenlaku Indonesia, Unsplash

Ilgtspējas principi kļūst aizvien nozīmīgāki arī e-komercijas vidē. Uzņēmums, kas uz tiem balsta savu ikdienu, ne tikai nodod ziņu saviem klientiem un sabiedrībai, ka tam rūp planētas nākotne, bet bieži vien, ieviešot dabai draudzīgākus risinājumus, arī ietaupa resursus un spēj nodrošināt efektīvāku darbību.

E-komercijas izaugsme — jauni riski videi

Nu jau kādu brīdi dzīvojam jaunā realitātē, kur e-komercijas izaugsme īsā laikā piedzīvojusi strauju lēcienu, un eksperti lēš, ka, arī pandēmijai beidzoties, cilvēki neatgriezīsies pie iepriekšējiem paradumiem, bet aktīvi turpinās iepirkties tiešsaistē.

Šāda perspektīva aktualizē jautājumu — kā nodrošināt, lai e-komercija, kurā iesaistītas uzņēmumu ķēdes un apjomīgi resursi, attīstītos ilgtspējīgi, ne tikai apmierinot pircēju gaidas, bet arī aktīvi risinot ar preču piegādi saistītus vides izaicinājumus. Šis jautājums bija arī viena no centrālajām tēmām martā notikušajā Baltijas e-komercijas konferencē.

Izveidot e-veikalu var ātri. Taču kā to izdarīt pareizi un veikalu turpmāk attīstīt? Uzziniet bezmaksas eAkadēmijas semināru ciklā, kuru vada digitālā mārketinga eksperts Edgars Koroņevskis.

Skatīties seminārus

Tiešsaistes iepirkšanās platformas ir tikai viena no e-komercijas vidēm, bet liela daļa procesu notiek reālajā pasaulē. Nereti prece veic vairākus garus ceļus, šķērsojot valstu un pilsētu robežas, pirms nonāk gala patērētāja rokās. Tāpēc ikvienam uzņēmumam, kurš nolēmis iesaistīties kādā no e-komercijas posmiem, vajadzētu sev uzdot nopietnu jautājumu — kā es varu paveikt savu darbu tā, lai atstātu vismazāko ietekmi uz planētu.

Kā nodrošināt ilgtspējīgu preču piegādi

Vieni no lielākajiem e-komercijas ilgtspējas izaicinājumiem saistīti ar preču piegādi jeb loģistiku. Palielinoties pirkumu skaitam, nepieciešams palielināt arī transporta līdzekļu un braucienu skaitu. Tas, savukārt, palielina piesārņojuma riskus.

Starptautiskais loģistikas uzņēmums Itella, kura saknes meklējamas Somijā, nospraudis striktu un ļoti apzinātu mērķi — līdz 2030. gadam visās tā darbības valstīs panākt CO2 izmešu samazinājumu līdz nullei. Šim mērķim kompānijā izstrādāta vērienīga programma, kuras pamatā ir atbildība un ilgtermiņa domāšana.

Itella savulaik bija pirmā kompānija Somijā, kas piegādēm sāka izmantot elektroauto. Tomēr, kā aplēsts uzņēmumā, elektroauto un biogāzes izmantošana varēs palīdzēt sasniegt vien pusi no nospraustā mērķa. Tāpēc uzņēmums ilgtspējas pieeju ieviesis visos līmeņos — sākot no energoefektivitātes pasākumiem telpās, beidzot ar iepakojuma atkārtotas izmantošanas punktu izveidi.

Kā atklāj Nomi Jēgerhorna (Noomi Jägerhorn), Posti OY ilgtspējas vadītāja, lai sasniegtu savu lielo mērķi, uzņēmums ir izstrādājis četru rīcības posmu hierarhiju. Vispirms tā ir izvairīšanās (avoid) — ja no kādas videi kaitīgas darbības iespējams pilnībā izvairīties, uzņēmums to darīs.

Ja pirmo posmu nav iespējams īstenot pilnībā, tad seko samazināšana (reduce) — rīcība, lai kaitīgo ietekmi samazinātu līdz minimumam. Tai seko aizstāšana (replace) — labāku alternatīvu ieviešana. Un pēdējais posms ir pārnese (offset) — ja kādas no kaitīgajām darbībām nav iespējams ne samazināt, ne aizstāt, uzņēmumam tās jākompensē ar citiem ilgtspēju veicinošiem pasākumiem.

Kā uzsver N. Jēgerhorna, transports ir tikai viens no e-komercijas īstenošanas posmiem, taču ilgtspējīga domāšana jāattiecina uz visu procesu. Viņa norāda, ka visparastākā t-krekla dzīves ciklā 83% no izmešiem rodas tieši ražošanas procesā, tāpēc tikai ar atbildīgu transportēšanu problēma netiks atrisināta.

Būtiski runāt arī ar klientiem un sadarbības partneriem — kā viņi var savā ikdienā ieviest ilgtspējīgākus paradumus. No augstākminētā izriet, ka uzņēmumiem, kas preces piedāvā tiešsaistē, ļoti būtiski ir izvēlēties tādus sadarbības partnerus, kas domā ilgtspējīgi. Izvēloties partnerus ar līdzīgām vērtībām, e-komercijas uzņēmums var veicināt zaļās domāšanas izplatīšanos, jo arī citi piegādes ķēdē iesaistītie uzņēmumi būs motivēti pārskatīt savus paradumus.

Mērķis — visatbilstošākais iepakojums un visīsākais ceļš

Vēl viens posms, kas bieži saistīts ar apdraudējumu videi, ir preču iepakošana. Nereti uzņēmumi preces pako, izmantojot dabai nedraudzīgus materiālus, kurus pēcāk nav iespējams pārstrādāt, turklāt reizēm pat sīks nieciņš tiek iepakots nesamērīgi lielā kastē.

Skrym ir Zviedrijas loģistikas tehnoloģiju jaunzņēmums, kas radīts ar mērķi atrisināt iepakojuma un loģistikas kanālu izveides problēmas. Tas piedāvā uz datiem balstītu tiešsaistes sistēmu, kas palīdz uzņēmumiem automātiski pielāgot katram sūtījumam visatbilstošāko pakas izmēru, papildus aprēķinot arī visizdevīgāko piegādes veidu, tādējādi samazinot ceļu no pasūtījuma līdz piegādei.

Turklāt, kā norāda Skrym vadītājs Jākobs Nordfelds (Jakob Nordfeldt), pārvadājot mazāk gaisa, uzņēmums ne tikai rūpējas par vidi, bet nodrošina sev arī labāku peļņas maržu.

Kompānijas izstrādātā tehnoloģija piedāvā arī precīzus emisijas aprēķinus atkarībā no tā, kāds transports katrā posmā tiek izmantots. “Tas ir svarīgi, lai uzņēmums varētu būt pilnīgi caurspīdīgs pret klientiem un izvēlēties visilgtspējīgāko risinājumu,” saka J. Nordfelds.

Importējot preces, viņš iesaka nepaļauties uz ražotāju vai piegādātāju datiem, bet pašiem preces pārmērīt, jo bieži vien pat dažu centimetru atšķirība var izrādīties būtiska. “Ja manāt, ka iepakojums ir jūsu normām neatbilstošs, videi nedraudzīgs, tas noteikti būtu jārisina ar piegādātāju,” viņš iesaka. Tādējādi viena uzņēmuma ilgtspējas standarti un sekošana tiem var veicināt jaunu standartu izveidošanos arī citos uzņēmumos.

E-komercija — plašs darba lauks videi draudzīgo inovāciju izstrādātājiem

“Agrāk uzņēmumus interesēja tikai biznesa izaugsme, bet mūsdienās tie domā daudz plašāk — aizvien nozīmīgāka kļūst ilgtspējas koncepta iedzīvināšana ikvienā uzņēmuma darbībā,” norāda Andra Altoa (Andra Altoa), SEB Baltic Stratēģijas un klientu pieredzes vadītāja.

“Zaļais dzīvesveids daudziem ir svarīgs, tāpēc, likumsakarīgi, patērētāji aizvien vairāk skatās to uzņēmumu virzienā, kuriem tas arī ir svarīgs,” uzsver A. Altoa. Dažādu ar vidi saistītu problēmu risināšana paver plašas iespējas arī jaunu produktu un pakalpojumu izstrādātājiem.

Viens no lielākajiem izaicinājumiem joprojām ir dažādu ikdienas preču videi nedraudzīgais iepakojums. Igaunijas jaunuzņēmums Münt radīts, lai cīnītos ar zobupastas iepakojuma problēmu — ikreiz pēc zobupastas izlietošanas, tās videi nedraudzīgais iepakojums nonāk atkritumos.

Tāpēc Münt saviem klientiem piedāvā alternatīvu — stikla burciņu ar 180 zobupastas tabletēm, kas nodrošina iespēju tīrīt zobus divas reizes dienā 3 mēnešu garumā, bet, kad tās burciņa tukša, iespējams pasūtīt papildinājumu. Uzņēmumums arī uzsver, ka sadarbojas ar loģistikas kompāniju, kura ievēro CO2 neitralitātes principu.

Vēl viena ar ilgtspējīgu iepakojumu saistīta ideja, kas nāk no Igaunijas, ir jaunuzņēmums Woola, kas radījis dabai draudzīgu alternatīvu plastmasas burbuļplēvei, veidojot to no vilnas pārstrādes pārpalikumiem — šobrīd piedāvājumā ir vilnas burbuļplēves aploksnes, bet jau tuvā nākotnē tiks piedāvāta arī griežamā burbuļplēve. Uzņēmuma pārstāve Annalīsa Palatu (Anna-Liisa Palatu) ir pārliecināta, ka iepakojuma nākotne viennozīmīgi ir saistīta ar atkārtotas izmantošanas iespēju.

Linda Ezerkalna

Attīstiet savu e-biznesu

ar e-komercijas maksājumiem

  • Bizness - 26.02.2021

    E-veikalu plauktos iecienīti arī augļi un dārzeņi – Rimi Latvia pieredze

    E-veikalu plauktos iecienīti arī augļi un dārzeņi – Rimi Latvia pieredze

    Rimi Latvia 2019. gada nogalē izveidotais e-veikals iemantojis gan pircēju uzticību, gan spēlē arvien būtiskāku lomu uzņēmuma izaugsmē. Turklāt maldīgs izrādījies pieņēmums, ka veikala darbinieki nepratīs atlasīt glītākos augļus un dārzeņus – šobrīd pircēji e-veikala ratiņos tos ieliek pat biežāk un vairāk nekā klātienē.

    Lasīt vairāk

  • Bizness - 01.02.2021

    E-komercijas izrāviens – vai turpmāk ķieģeļus pirksim internetā?

    E-komercijas izrāviens – vai turpmāk ķieģeļus pirksim internetā?

    Covid-19 fons uzņēmumu e-komercijas izaugsmei 2020. gadā devis iespēju pamatīgi atsperties un sasniegt vēl nebijušus rādītājus gan Latvijā, gan Baltijā kopumā. Tomēr joprojām pastāv vairāki būtiski izaicinājumi uzņēmumiem, kas bremzēs augšupejošo līkni. Laikus tos neapzinoties, e-komercijas izaugsme var izrādīties tikai īstermiņa lēciens.

    Lasīt vairāk

  • Bizness - 29.01.2021

    Videi draudzīga sūtījumu piegāde – uzņēmuma DPD Latvija pieredze

    Videi draudzīga sūtījumu piegāde – uzņēmuma DPD Latvija pieredze

    Katra mūsu izvēle atbalsojas apkārtējā vidē, ilgtermiņā atstājot būtisku nospiedumu. Lai mazinātu negatīvo ietekmi, svarīgas ir zināšanas un aktīva rīcība, izdarot ilgtspējīgas izvēles jau šodien. Viens no uzņēmumiem, kurš šobrīd ikdienā ievieš zaļus un ilgtspējīgus risinājumus, ir sūtījumu piegādes uzņēmums DPD Latvija.

    Lasīt vairāk


Citi raksti par šo tēmu

Vairāk

Kontakti

  • +371 26668777
    +371 67779988

    Karšu un internetbankas bloķēšana

    24/7

    Citi jautājumi

    Privātpersonām

    Darbdienās 08.00 - 20.00

    Uzņēmumiem

    Darbdienās 08.30 - 18.00

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.