Ilgtspējas principi kļūst aizvien nozīmīgāki arī e-komercijas vidē. Uzņēmums, kas uz tiem balsta savu ikdienu, ne tikai nodod ziņu saviem klientiem un sabiedrībai, ka tam rūp planētas nākotne, bet bieži vien, ieviešot dabai draudzīgākus risinājumus, arī ietaupa resursus un spēj nodrošināt efektīvāku darbību.
E-komercijas izaugsme — jauni riski videi
Nu jau kādu brīdi dzīvojam jaunā realitātē, kur e-komercijas izaugsme īsā laikā piedzīvojusi strauju lēcienu, un eksperti lēš, ka, arī pandēmijai beidzoties, cilvēki neatgriezīsies pie iepriekšējiem paradumiem, bet aktīvi turpinās iepirkties tiešsaistē.
Šāda perspektīva aktualizē jautājumu — kā nodrošināt, lai e-komercija, kurā iesaistītas uzņēmumu ķēdes un apjomīgi resursi, attīstītos ilgtspējīgi, ne tikai apmierinot pircēju gaidas, bet arī aktīvi risinot ar preču piegādi saistītus vides izaicinājumus. Šis jautājums bija arī viena no centrālajām tēmām martā notikušajā Baltijas e-komercijas konferencē.
Kā izveidot veiksmīgu e-veikalu
Tiešsaistes iepirkšanās platformas ir tikai viena no e-komercijas vidēm, bet liela daļa procesu notiek reālajā pasaulē. Nereti prece veic vairākus garus ceļus, šķērsojot valstu un pilsētu robežas, pirms nonāk gala patērētāja rokās. Tāpēc ikvienam uzņēmumam, kurš nolēmis iesaistīties kādā no e-komercijas posmiem, vajadzētu sev uzdot nopietnu jautājumu — kā es varu paveikt savu darbu tā, lai atstātu vismazāko ietekmi uz planētu.
Kā nodrošināt ilgtspējīgu preču piegādi
Vieni no lielākajiem e-komercijas ilgtspējas izaicinājumiem saistīti ar preču piegādi jeb loģistiku. Palielinoties pirkumu skaitam, nepieciešams palielināt arī transporta līdzekļu un braucienu skaitu. Tas, savukārt, palielina piesārņojuma riskus.
Starptautiskais loģistikas uzņēmums Itella, kura saknes meklējamas Somijā, nospraudis striktu un ļoti apzinātu mērķi — līdz 2030. gadam visās tā darbības valstīs panākt CO2 izmešu samazinājumu līdz nullei. Šim mērķim kompānijā izstrādāta vērienīga programma, kuras pamatā ir atbildība un ilgtermiņa domāšana.
Itella savulaik bija pirmā kompānija Somijā, kas piegādēm sāka izmantot elektroauto. Tomēr, kā aplēsts uzņēmumā, elektroauto un biogāzes izmantošana varēs palīdzēt sasniegt vien pusi no nospraustā mērķa. Tāpēc uzņēmums ilgtspējas pieeju ieviesis visos līmeņos — sākot no energoefektivitātes pasākumiem telpās, beidzot ar iepakojuma atkārtotas izmantošanas punktu izveidi.
Kā atklāj Nomi Jēgerhorna (Noomi Jägerhorn), Posti OY ilgtspējas vadītāja, lai sasniegtu savu lielo mērķi, uzņēmums ir izstrādājis četru rīcības posmu hierarhiju. Vispirms tā ir izvairīšanās (avoid) — ja no kādas videi kaitīgas darbības iespējams pilnībā izvairīties, uzņēmums to darīs.
Ja pirmo posmu nav iespējams īstenot pilnībā, tad seko samazināšana (reduce) — rīcība, lai kaitīgo ietekmi samazinātu līdz minimumam. Tai seko aizstāšana (replace) — labāku alternatīvu ieviešana. Un pēdējais posms ir pārnese (offset) — ja kādas no kaitīgajām darbībām nav iespējams ne samazināt, ne aizstāt, uzņēmumam tās jākompensē ar citiem ilgtspēju veicinošiem pasākumiem.
Kā uzsver N. Jēgerhorna, transports ir tikai viens no e-komercijas īstenošanas posmiem, taču ilgtspējīga domāšana jāattiecina uz visu procesu. Viņa norāda, ka visparastākā t-krekla dzīves ciklā 83% no izmešiem rodas tieši ražošanas procesā, tāpēc tikai ar atbildīgu transportēšanu problēma netiks atrisināta.
Būtiski runāt arī ar klientiem un sadarbības partneriem — kā viņi var savā ikdienā ieviest ilgtspējīgākus paradumus. No augstākminētā izriet, ka uzņēmumiem, kas preces piedāvā tiešsaistē, ļoti būtiski ir izvēlēties tādus sadarbības partnerus, kas domā ilgtspējīgi. Izvēloties partnerus ar līdzīgām vērtībām, e-komercijas uzņēmums var veicināt zaļās domāšanas izplatīšanos, jo arī citi piegādes ķēdē iesaistītie uzņēmumi būs motivēti pārskatīt savus paradumus.
Mērķis — visatbilstošākais iepakojums un visīsākais ceļš
Vēl viens posms, kas bieži saistīts ar apdraudējumu videi, ir preču iepakošana. Nereti uzņēmumi preces pako, izmantojot dabai nedraudzīgus materiālus, kurus pēcāk nav iespējams pārstrādāt, turklāt reizēm pat sīks nieciņš tiek iepakots nesamērīgi lielā kastē.
Skrym ir Zviedrijas loģistikas tehnoloģiju jaunzņēmums, kas radīts ar mērķi atrisināt iepakojuma un loģistikas kanālu izveides problēmas. Tas piedāvā uz datiem balstītu tiešsaistes sistēmu, kas palīdz uzņēmumiem automātiski pielāgot katram sūtījumam visatbilstošāko pakas izmēru, papildus aprēķinot arī visizdevīgāko piegādes veidu, tādējādi samazinot ceļu no pasūtījuma līdz piegādei.
Turklāt, kā norāda Skrym vadītājs Jākobs Nordfelds (Jakob Nordfeldt), pārvadājot mazāk gaisa, uzņēmums ne tikai rūpējas par vidi, bet nodrošina sev arī labāku peļņas maržu.
Kompānijas izstrādātā tehnoloģija piedāvā arī precīzus emisijas aprēķinus atkarībā no tā, kāds transports katrā posmā tiek izmantots. “Tas ir svarīgi, lai uzņēmums varētu būt pilnīgi caurspīdīgs pret klientiem un izvēlēties visilgtspējīgāko risinājumu,” saka J. Nordfelds.
Importējot preces, viņš iesaka nepaļauties uz ražotāju vai piegādātāju datiem, bet pašiem preces pārmērīt, jo bieži vien pat dažu centimetru atšķirība var izrādīties būtiska. “Ja manāt, ka iepakojums ir jūsu normām neatbilstošs, videi nedraudzīgs, tas noteikti būtu jārisina ar piegādātāju,” viņš iesaka. Tādējādi viena uzņēmuma ilgtspējas standarti un sekošana tiem var veicināt jaunu standartu izveidošanos arī citos uzņēmumos.
E-komercija — plašs darba lauks videi draudzīgo inovāciju izstrādātājiem
“Agrāk uzņēmumus interesēja tikai biznesa izaugsme, bet mūsdienās tie domā daudz plašāk — aizvien nozīmīgāka kļūst ilgtspējas koncepta iedzīvināšana ikvienā uzņēmuma darbībā,” norāda Andra Altoa (Andra Altoa), SEB Baltic Stratēģijas un klientu pieredzes vadītāja.
“Zaļais dzīvesveids daudziem ir svarīgs, tāpēc, likumsakarīgi, patērētāji aizvien vairāk skatās to uzņēmumu virzienā, kuriem tas arī ir svarīgs,” uzsver A. Altoa. Dažādu ar vidi saistītu problēmu risināšana paver plašas iespējas arī jaunu produktu un pakalpojumu izstrādātājiem.
Viens no lielākajiem izaicinājumiem joprojām ir dažādu ikdienas preču videi nedraudzīgais iepakojums. Igaunijas jaunuzņēmums Münt radīts, lai cīnītos ar zobupastas iepakojuma problēmu — ikreiz pēc zobupastas izlietošanas, tās videi nedraudzīgais iepakojums nonāk atkritumos.
Tāpēc Münt saviem klientiem piedāvā alternatīvu — stikla burciņu ar 180 zobupastas tabletēm, kas nodrošina iespēju tīrīt zobus divas reizes dienā 3 mēnešu garumā, bet, kad tās burciņa tukša, iespējams pasūtīt papildinājumu. Uzņēmums arī uzsver, ka sadarbojas ar loģistikas kompāniju, kura ievēro CO2 neitralitātes principu.
Vēl viena ar ilgtspējīgu iepakojumu saistīta ideja, kas nāk no Igaunijas, ir jaunuzņēmums Woola, kas radījis dabai draudzīgu alternatīvu plastmasas burbuļplēvei, veidojot to no vilnas pārstrādes pārpalikumiem — šobrīd piedāvājumā ir vilnas burbuļplēves aploksnes, bet jau tuvā nākotnē tiks piedāvāta arī griežamā burbuļplēve. Uzņēmuma pārstāve Annalīsa Palatu (Anna-Liisa Palatu) ir pārliecināta, ka iepakojuma nākotne viennozīmīgi ir saistīta ar atkārtotas izmantošanas iespēju.