Darbinieku algošana neliela autoparka uzturēšanai uzņēmumam var izrādīties krietni neizdevīgāka par apjomīga autoparka aprūpēšanu. Pilna servisa līzinga galvenā priekšrocība ir tā, ka uzņēmumam nav jātērē laiks un darbinieku resursi, lai gādātu par sava autoparka uzturēšanu un apkopi.
Nepieciešamība pēc pilna servisa līzinga ir vairāk atkarīga nevis no auto skaita uzņēmumā, bet gan no uzņēmuma darbības profila.
Ja uzņēmums maina autoparku samērā bieži, pilna servisa līzings ir praktiskāka izvēle nekā darbinieku iespēja pēc noteikta laika atpirkt automobiļus.
Latvijā auto reģistrēšana uz uzņēmuma vārda joprojām ir ļoti iecienīta – SEB līzinga dati liecina, ka 70% no visiem jaunajiem automobiļiem reģistrē uzņēmumi. Tātad daudzu uzņēmumu ikdiena ir saistīta ar mazāka vai lielāka autoparka uzturēšanu.
Pilna servisa līzings sniedz uzņēmumam iespēju ikdienā vispār nedomāt par tādam lietām kā auto apkope, riepu nomaiņa vai rīcība avārijas gadījumā. Protams, par tādu komfortu ir papildus jāmaksā. Kad uzņēmumam ir izdevīgs pilna servisa līzings un kad saprātīgā ir rūpēties par saviem automobiļiem pašiem, jautājām auto ekspertam Normundam Avotiņam.
Vai izdevīgāk ir pašiem uzturēt mazu autoparku
Pirmajā brīdī var šķist, ka viss ir pavisam vienkārši – jo vairāk automašīnu uzņēmumam pieder, jo izdevīgāk ir rūpes par tām uzticēt pilna servisa līzinga kompānijai. Tomēr N. Avotiņš norāda uz zināmu paradoksu – ja uzņēmumam ir mazs autoparks, kuru par papildu samaksu uztur pašu darbinieks, tad rezultātā katra auto izmaksas var sanākt krietni augstākas par liela autoparka uzturēšana, jo sadārdzinājumu veido tieši cilvēku resursi. Tādējādi izmaksas gan par 5, gan par 50 auto uzturēšanas nodrošināšanu var būt līdzīgas.
“Nekas traks nenotiktu, ja uzņēmums izvēlētos pilna servisa līzingu pat vienam automobilim, tomēr īsti lietderīgi tas nebūtu, jo nelielu skaitu automašīnu nav pārāk sarežģīti pieskatīt arī pašiem,” spriež auto eksperts.
Būtiskākais faktors ir uzņēmuma profils, nevis ir automobiļu skaits
Vērtējot nepieciešamību izmantot pilna servisa līzingu, tomēr nevar pamatoties tikai uz auto skaitu, jo jāņem vērā arī uzņēmuma darbības profils – tā lielums, darbinieku noslogotība un citi faktori. Piemēram, ja uzņēmums ir starptautiskas kompānijas filiāle, kurai Latvijā ir tikai daži darbinieki, pilna servisa līzings ir loģiska izvēle, jo tas ļauj personālam visu laiku veltīt tiešo pienākumu veikšanai. Un otrādi – ja ir liels skaits darbinieku un dažiem no tiem darba pienākumos var ietvert autoparka pieskatīšanu, iespējams, nemaz nav vajadzības šos pakalpojumus uzticēt kādam citam.
N. Avotiņš min gadījumus, kad uzņēmumi nealgo darbinieku autoparka pieskatīšanai, bet uztic to kādam jau esošam darbiniekam, par ko viņš saņem papildu samaksu. Tiesa, šāds modelis var darboties tikai tad, ja autoparks ir neliels. "Runa ir nevis par automašīnu skaitu, bet par to uzturēšanas modeli.”
Darbinieks atpērk uzņēmuma lietoto auto – izdevīgi visiem
Automobiļu uzturēšanas modeļa izvēli nosaka arī tas, cik bieži uzņēmums atjauno savu autoparku. N. Avotiņš norāda, ka šobrīd uzņēmumu vieglo automašīnu izmantošanas termiņiem ir tendence aizvien vairāk sarukt un bieži vien auto tiek izmantoti ne ilgāk par 3 gadiem. Dažu starptautisku uzņēmumu iekšējie noteikumi pat paredz, ka to darbinieki nevienā pārstāvniecības valstī nedrīkst braukt ar vecāku automašīnu. Šādos gadījumos pilna servisa līzings noteikti būs prātīgākā izvēle.
Savukārt, ja uzņēmums neplāno no iegādātajiem auto atsacīties pēc 3–5 gadiem, pastāv veids, kā optimizēt sava autoparka darbību, nealgojot papildu darbinieku un neizmantojot arī pilna servisa līzingu. Proti, uzņēmums vēl gluži jaunos auto ar izdevīgiem nosacījumiem var piedāvāt darbiniekiem iegūt savā īpašumā.
“Ja darbinieki zinās, ka pēc laika varēs izdevīgi atpirkt no uzņēmuma savus dienesta automobiļus, viņi pret tiem izturēsies tikpat atbildīgi kā pret savu īpašumu,” skaidro N. Avotiņš.
Ne tikai pilns serviss, bet bieži vien arī izdevīgāki iegādes nosacījumi
SEB līzinga vadītāja Jeļena Gavrilova ir novērojusi, ka uzņēmumu tendence pāriet uz pilna servisa līzinga izmantošanu kopumā pieaug. Īpaši izteikta tā ir pašvaldību un valsts uzņēmumos. Ņemot vērā, ka daudzi uzņēmumi tiešā ceļā iegādājas auto no pilnu servisu nodrošinošām līzinga kompānijām, tā ir saprotama, jo bieži vien šādi ir iespējams saņemt arī pievilcīgākus iegādes nosacījumus nekā salonos.
Rezumējot N. Avotiņš teic: “Ja uzņēmums neplāno ļaut darbiniekiem mašīnas vēlāk atpirkt, manuprāt, tomēr ir prātīgi visas rūpes par apkopi, ziemas un vasaras riepām, avāriju sekām uzticēt kādam, nedaudz piemaksājot par to.”