SEB banka šogad jauniešiem piedāvā netradicionālu prakses iespēju – dalību programmā youthLAB, kura vienlaikus sniedz viņiem vērtīgas zināšanas un ieskatu reālā uzņēmējdarbībā, aicinot radīt jaunas idejas, no kurām veiksmīgākās varētu tikt ieviestas bankas ikdienā. Lai noskaidrotu, ko Y paaudze jeb mileniāļi (jaunieši, kas dzimuši laikā no 1982. gada līdz 2000. gadam) sagaida no prakses un nākotnes darba vietām un kā darba devēji varētu viņu prasībām veiksmīgāk pielāgoties, SEB banka ir aicinājusi uz diskusiju vairāku nozaru profesionāļus.
Latvijas Universitātes profesore Zanda Rubene, kura iedziļinājusies pētījumos par Y paaudzi un tās vēlmēm attiecībā uz darba vidi un kultūru, saka: “Uzņēmumiem un prakses vietu devējiem jārēķinās, ka Y paaudze ir daudz prasīgāka nekā viņu priekšgājēji, tai piemīt augsta pašapziņa, ir raksturīga vēlēšanās justies droši par savu nākotni, izvēloties nākamo darba vietu, tā izvirza samērā augstas prasības. Šī paaudze dodas uz praksi nevis ar mērķi pārbaudīt savus spēkus, bet tādēļ, lai saprastu, vai konkrētajā vietā tai patīk, –šie jaunieši vēlas atrast savu sapņu darbu. Turklāt atšķirībā no iepriekšējās paaudzes, kam svarīgāka bija stabila darba vieta gadu garumā, mileniāļi pārmaiņas, kā mēdz teikt, “ēd brokastīs” – ja viņiem kādā vietā nepatīk, viņi to vienkārši nomaina.”
Pētījumos ir noskaidrots, ka Y paaudzei būtiski svarīga ir demokrātiska korporatīvā kultūra un viņi dod priekšroku darbam komandā.
Savukārt Latvijas lielākā karjeras portāla Prakse.lv vadītājs Jānis Logins aicina par prakses vietu nodrošināšanu padomāt tieši mazos uzņēmējus, norādot, ka jaunieši tajos bieži iegūst vērtīgāku pieredzi nekā lielajos, jo bauda lielāku iesaistes un atbildības līmeni: “Uzņēmumi mēdz aizbildināties, ka viņiem nav piemērotu prakses vietu vai laika, taču mūsu pieredze liecina, ka tie, kuri tomēr ir uzņēmuši praktikantus, ir ļoti apmierināti ar savu lēmumu. Priecē tas, ka 57% jauniešu prakses laikā tiek nodarbināti kvalificētā darbā.” J. Logins gan atzīst, ka sāpīga tēma joprojām ir atlīdzība prakses laikā.
“Ne visi jaunieši ir gatavi darboties pilnīgi bez maksas, tāpēc dažkārt izvēlas labāk uzreiz sākt strādāt algotu darbu, nevis doties praksē uz uzņēmumiem, kuros patiešām vēlētos strādāt. No otras puses daudzos uzņēmumos, īpaši tajos, kas nodarbojas ar ražošanu, kvalitatīvu prakses vietu nodrošināšana var prasīt diezgan lielas izmaksas, tāpēc, ja nevaram šos uzņēmumus citādi atbalstīt, mums vajadzētu vismaz publiski lepoties ar tiem.”
SEB bankas Inovāciju vadītājs Kārlis Karolis uzsver, ka bankas īstenotā projekta youthLAB galvenais mērķis ir ne tikai nodrošināt jēgpilnu praksi, bet arī iedzīvināt jauniešos uzņēmējdarbības garu. “Mūsdienās ir jāspēj ļoti ātri iemācīties jaunas lietas. Prototipēšana ir viens no veidiem, kā to izdarīt, tāpēc mēs trim jauniešu komandām piedāvājam izaicinājumu – prakses laikā pēc start-up uzņēmumu principa izveidot reālus jaunu bankas pakalpojumu prototipus.”
Viena no youthLAB programmas dalībniecēm Amanda Razma studē finanšu programmēšanu Rīgas Tehniskajā universitātē un darbojas praktikantu komandā, kura mārketinga un komunikācijas nodaļā mēģina radīt inovatīvas idejas saturam, kas interesētu jauniešus. Viņa stāsta, ka izvēlējusies nākt praksē, lai pārbaudītu, vai izvēlētā studiju joma ir īstā un varētu patikt arī ilgtermiņā. “Kad stāstu, ar ko nodarbojos prakses laikā, daudzi netic, ka kaut ko tādu ir iespējams darīt bankā, – šī noteikti ir prakse ar pievienoto vērtību,” Amanda atklāj.
Programma youthLAB noslēgsies augusta beigās, kad jauniešu komandas no visām Baltijas valstīm prezentēs savas labākās idejas.