Latvijā, līdzīgi kā citur pasaulē, finanšu iestādēm (tajā skaitā bankām un apdrošināšanas sabiedrībām) normatīvajos aktos ir pienākums īstenot “Pazīsti savu klientu” principu, lai novērstu iespējamos noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas riskus.
Likuma prasības
Lai to īstenotu, visām finanšu iestādēm ir pienākums iegūt informāciju par saviem klientiem un viņu naudas līdzekļu izcelsmi saskaņā ar Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumu (turpmāk - Likums).
Likuma 28. pants nosaka finanšu iestādēm pienākumu pieprasīt un klientiem pienākumu iesniegt finanšu iestādēm klientu izpētei nepieciešamo informāciju un dokumentus, tai skaitā informāciju par klientu patiesajiem labuma guvējiem, klientu veiktajiem darījumiem, klientu un patieso labuma guvēju saimniecisko, personisko darbību, finansiālo stāvokli, naudas vai citu līdzekļu avotiem. Atsevišķos gadījumos finanšu iestādes var pieprasīt arī citu papildu informāciju.
Klientu datu anketas
SEB grupas sabiedrības Latvijā (t.i. AS “SEB banka”, SEB Life and Pension Baltic SE, SIA “SEB līzings”, AS “SEB atklātais pensiju fonds”, IPAS “SEB Investment Management”) informāciju par klientiem apkopo, izmantojot klientu datu anketas.
Lai finanšu iestāde varētu izpildīt tai Likumā noteikto pienākumu, ir nepieciešams regulāri precizēt anketas datus, tostarp katru reizi, kad notikušas kādas izmaiņas, piemēram, nodokļu rezidences valsts vai politiski nozīmīgas personas statusa maiņa.
Klienta datu anketas veidlapa privātpersonām (PDF) un juridiskām personām (PDF) lejupielādēšanai un aizpildīšanai.
Kā atjaunot datus?
Atjaunot informāciju ir iespējams:
- SEB e-dokumentu parakstīšanas vietnē, augšupielādējot aizpildītu klientu datu anketu un parakstot to ar SMART-ID.
- Aizpildot datu anketu, parakstot to ar drošu elektronisko parakstu (eParaksts) un iesūtot e-pastā: dziviba@seb.lv.
Ja anketa netiek aizpildīta
Saskaņā ar Likumu finanšu iestādēm ir jāveic klienta izpētes gaitā iegūto dokumentu un datu uzglabāšana un regulāra aktualizēšana. Anketas neaizpildīšanas gadījumā finanšu iestāde nevar izpildīt Likumā noteiktos pienākumus, tādēļ var tikt ierobežota pakalpojumu pieejamība līdz brīdim, kad dati tiks aktualizēti. Izpildot Likuma prasības identificēt savu klientu un iegūt klientu izpētei nepieciešamo informāciju un dokumentus, SEB Life and Pension Baltic SE regulāri atgādina klientiem par nepieciešamību atjaunot anketu, saziņai izmantojot visus pieejamos kanālus (SMS, zvani, elektroniskās vēstules, pasts).
Iegūto datu izmantošana
Datu anketā sniegto informāciju apstrādāsim, lai atjaunotu Jūsu datus SEB Life and Pension Baltic SE. Jūsu sniegto personas datu apstrādes pamats ir augstāk minētā Likuma prasību izpilde.
SEB Life and Pension Baltic SE kā datu pārzinis (vienotais reģistrācijas numurs 40003012938; juridiskā adrese: Antonijas iela 9, Rīga, LV-1010; e-pasts: dziviba@seb.lv) personas datu apstrādi veic saskaņā ar SEB Privātuma politiku*, kuras 5. sadaļa cita starpā paredz Klienta personas datu nodošanu citiem SEB Grupas uzņēmumiem un to filiālēm, tostarp AS “SEB Banka”, ievērojot Privātuma politikas 3. sadaļā noteiktos datu apstrādes pamatus.
Jautājumu gadījumā aicinām rakstīt: dziviba@seb.lv.
* Jums kā datu subjektam ir vairākas tiesības, tai skaitā tiesības pieprasīt no SEB Life and Pension Baltic SE un AS “SEB banka” piekļuvi saviem personas datiem. Sīkāku informāciju par personas datu apstrādi, tostarp Jūsu tiesībām, Jūs varat atrast AS “SEB banka” mājaslapas www.seb.lv sadaļā Privātuma politika vai SEB bankas klientu apkalpošanas vietās.