Ikviens uzņēmējs, kurš vēlas būt sociāli atbildīgs, meklē iespējas, kā savus darbiniekus apbalvot par labi paveiktu darbu un lojalitāti. Šobrīd dzīvības apdrošināšana ar uzkrājumu kļūst par arvien pieprasītāku veidu kā celt darbinieku motivāciju un nodrošināt, lai viņi justos aizsargāti neparedzētās dzīves situācijās.
Kā darbojas uzkrājošā dzīvības apdrošināšana?
Izvēloties dzīvības apdrošināšanu ar uzkrājumu, uzņēmums veic regulāras iemaksas darbinieka uzkrājumā, tādējādi veidojot saviem darbiniekiem ilgtermiņa prēmijas, vienlaikus apdrošinot tos. Tādējādi tiek veidots finansiāls drošības spilvens negaidītām dzīves situācijām. Uzkrājuma termiņa beigās uzkrātos līdzekļus darba devējs var izmaksāt saviem padotajiem kā prēmiju vai bonusu, ko darbinieks var tērēt atbilstoši savām vēlmēm, piemēram, auto iegādei vai ceļojumam.
Uzņēmumu pieredze ar uzkrājošo dzīvības apdrošināšanu
Ziedu mazumtirdzniecības uzņēmumā „Tacito” šobrīd strādā jau 12 cilvēki. Lai rūpētos par viņu labklājību un drošību, uzņēmuma vadītāja Inese Meijere 2003. gadā ieviesa darbinieku dzīvības apdrošināšanu ar uzkrājumu. Savukārt ūdensapgādes, apkures un dārza preču vairumtirgotājs „Akvedukts” dzīvības apdrošināšanu ar uzkrājumu ieviesa vēl 2001. gadā.
Stāstot par uzkrājošās apdrošināšanas ieviešanas pirmsākumiem uzņēmumā, abu kompāniju pārstāvji atklāj, ka šādu piedāvājumu izvēlējušies, saskatot tajā izdevīgu un vienlaikus ērtu iespēju darbinieku motivācijai.
Kāds bija uzkrājošās dzīvības apdrošināšanas ieviešanas process
Inese Meijere (I. M.) – ”Darbinieces jau kādu laiku bija strādājušas, un man radās doma, ka viņas ir pelnījušas algas pielikumu. Bet mums, mazam uzņēmumam, rocība nav tik liela, lai varētu pielikt milzīgu summu. Minimālā iemaksājamā summa uzkrājumā tajā laikā bija aptuveni 25 lati, un tad es nospriedu, ka apdrošināšana īstenībā būtu ļoti vērtīga. Ja es pieliktu 25 latus pie algas, tad pirmajā un varbūt otrajā mēnesī darbinieces to sajustu, bet pēc tam pielikums aizmirstos un tā kļūtu par normu. Veicot apdrošināšanas iemaksu, ik pēc pieciem gadiem viņas saņem jau lielāku uzkrājuma summu uz rokas – tā ir kā prēmija darbiniekiem. Turklāt tas ir ērti arī man. Ik mēnesi domāt par prēmijām var būt apgrūtinoši. Tagad katru mēnesi es automātiski ieskaitu šo summu uzkrājumā, un viss. ”
Kas ir mainījies uzņēmumā, kopš apdrošināšanas ieviešanas?
SIA „Akvedukts” valdes priekšsēdētājs Nauris Ārmanis (N. Ā.) – “Uzņēmuma dibināšanas laikā mums bija neliels kolektīvs, augām lēni. Kad pienāca pirmā apdrošināšanas uzkrājuma izmaksa, efekts bija iespaidīgs. Mums ir sava zināma sistēma, kā mēs šo iespēju izmantojam. Lai saņemtu uzkrājumu, uzņēmumā ir jānostrādā septiņi gadi. Es uzskatu, ka specifiskās, tehniskās nozarēs ir vajadzīgs laiks, lai uzkrātu zināšanas, un ir grūti strādāt, ja konstanti mainās kolektīvs. Tāpēc ir ļoti svarīgi, lai darbinieks uzņēmumā būtu pēc iespējas ilgāk. Tie, kas sākotnēji bija pret šo sistēmu, tagad sāka raudzīties no citas puses, saprotot, ko tas tiešām var dot, ka tas ir vērtīgs.
Otrkārt, dzīvē gadās visādi. Ja cilvēks nav bijis uzticams un ir spiests aiziet, tad apdrošināšana var kalpot kā kompensācijas mehānisms — uzņēmums kompensāciju no sakrātās summas var izmaksāt sev. Uzņēmumam šis pakalpojums arī finansiāli ir daudz draudzīgāks. Maksājot katru mēnesi šo nelielo konstanto summu, izdevumi tiek ietekmēti vien pavisam nedaudz, jo ir nodokļu atvieglojumi.”
Kļūstot par sociālu atbildīgu darba devēju un, piemēram, ieviešot uzkrājošo dzīvības apdrošināšanu, uzņēmumam savi principi ir jāievēro arī citās jomās.
Kā Jūs kā vadītājs skaidrojat šo terminu "sociāli atbildīgs" jeb labs darba devējs? Ko tas nozīmē Jums?
I. M. – ”Sociāli atbildīgs darba devējs nozīmē arī to, ka es neatbalstu ēnu ekonomiku un nemaksāju aplokšņu algu. Tādējādi darbinieks var saņemt valsts piedāvāto atbalstu, piemēram, slimības gadījumā. Un arī šī uzkrājošā apdrošināšana, ja notiek kāds nelaimes gadījums, sniedz iespēju saņemt naudu efektīvākam ārstēšanās procesam. Savukārt, ja nauda neparedzētiem izdevumiem nav nepieciešama, viņš uzkrāto apdrošināšanas summu saņem kā prēmiju un izmanto to, kā sirds kāro. ”
Uzņēmuma vadītāji kā svarīgu apdrošināšanas vērtību uzsver arī darbinieku pozitīvo vērtējumu par šādu darbavietu.
Ko, Jūsuprāt, strādāt pie sociāli atbildīga darba devēja nozīmē pašam darbiniekam?
I. M. – "Jaunās darbinieces pirmo reizi saskārās ar to, ka darba vieta piedāvā šādu iespēju, un sacīja, ka citur tā nerūpējoties. Ja darbinieks jūtas novērtēts, viņš uz darbu nāk ar prieku strādā arvien labāk un apkalpo pircējus laipnāk. Un, jo vairāk ziedu mēs pārdodam, jo lielāki ir mūsu ienākumi, līdz ar to – arī lielākas iespējas kādu apdrošināt vai darīt vēl ko citu."
Abi uzņēmēji norāda, ka uzkrājošā dzīvības apdrošināšana motivē darbiniekus palikt uzņēmumā pēc iespējas ilgāk, un tā ir kā drošības spilvens vai apbalvojums par ieguldīto darbu, ja cilvēks tomēr ir spiests aiziet no darba ātrāk, piemēram, veselības problēmu dēļ. Tiem uzņēmējiem, kuri vēl tikai izskata iespēju kļūt sociāli atbildīgākiem, uzņēmēji iesaka padomus, kā to sekmīgāk izdarīt, lai visiem būtu maksimāls ieguvums.
Kāds būtu Jūsu padoms uzņēmumam, kurš šobrīd apsver domu apdrošināt darbiniekus, un sākt veidot uzkrājumu tiem?
N. Ā. – "Es uzskatu, ka uzkrājošā dzīvības apdrošināšana ir jāsāk izmantot tad, kad darbinieks pāris gadus jau ir nostrādājis. Cilvēks, kurš nostrādā pie Tevis vairāk nekā divus gadus, ir kļuvis pazīstams, un rodas skaidrība par to, vai viņš būs strādātājs. Līdz ar to, es uzskatu, ka septiņi gadi ir optimāls laika nogrieznis, pēc kura tiek saņemta prēmija. Cilvēks šo gadu laikā ir ieguldījis lielu darbu, un par to viņam ir jāsaņem lojalitātes prēmija. Uzņēmumam no finansiālā skatupunkta tas nav smagi, turklāt līdzekļi visu laiku ir pieejami – līdz izmaksas brīdim uzņēmums tos var saņemt atpakaļ."
Ieviešot uzņēmumā uzkrājošo dzīvības apdrošināšanu, ieguvēji ir visi – gan uzņēmums, gan tā darbinieki. Uzņēmumam šāds apdrošināšanas veids nodrošina atvieglotu grāmatvedību ar konstantu maksāšanas sistēmu uzkrājumā, kā rezultātā nav jādomā par darbinieku atsevišķu prēmēšanu. Veidojot uzkrājumu, ieguvums ir arī finansiāls, jo tiek piemērotas nodokļu atlaides, kuras nevarētu saņemt, ja šī summa tiktu pievienota darbinieku algām. Uzņēmumam nav jādomā par kompensācijas izmaksu no saviem līdzekļiem, ja ar darbinieku notiek nelaimes gadījums. Savukārt darbiniekiem uzkrājošā dzīvības apdrošināšana nozīmē papildu ienākumus pēc noteikta laika, kā arī drošības spilvenu neparedzētos gadījumos.
Šāda atbalsta sistēma ļauj iegūt lojālus darbiniekus, kuri ir ieinteresēti strādāt uzņēmumā pēc iespējas ilgāk.