Ikviens, kurš reiz nopircis jaunu automašīnu, agrāk vai vēlāk saskaras arī ar nepieciešamību to pārdot. Kā nenokavēt īsto pārdošanas brīdi un iegūt par savu auto maksimālo iespējamo summu, pirms tā vērtība sākusi strauji slīdēt lejā? Ja savulaik ir iegādāts jauns automobilis, visizdevīgāk to būtu pārdot ne vēlāk kā garantijas termiņa beigās. Neatkarīgi no automobiļa vecuma jāņem vērā tā nolietojums – lielākas izredzes ir pārdot auto ar mazāku nobraukumu. No nākotnes ieguvuma perspektīvas raugoties, nereti vienā cenu kategorijā izdevīgāk ir izvēlēties jaunu pieticīgāka zīmola auto nekā nosacīti prestižāku, bet lietotu. Labi uzturēts un regulāri kopts automobilis var izrādīties par vismaz 20 % vērtīgāks nekā tāds, par kuru saimnieks nav īpaši rūpējies.
Galvenais nosacījums – nepārsniegt garantijas laiku
Lai gan jaunus automobiļus Latvijā šobrīd lielākoties iegādājas uzņēmumi, pārdošanas statistika liecina, ka arī privātpersonas aizvien biežāk sliecas ņemt līzingā jaunus, nevis lietotus braucamos. Daudzi ar nepacietību gaida dienu, kad līzings būs nomaksāts un auto beidzot pilnībā piederēs viņiem – iespējams, ar šo vēl lieliskā stāvoklī esošo mašīnu viņi plāno turpināt braukt vismaz trīs, ja ne visus piecus gadus.
Tomēr raidījuma TV Auto ziņas vadītājs Normunds Avotiņš uz šādu perspektīvu raugās visai skeptiski un ir pārliecināts – īstais brīdis, kad pārdot savu salonā iegādāto automašīnu, ir tās garantijas termiņa beigas, kas reizēm mēdz sakrist ar līzinga perioda beigām, bet nereti pienāk agrāk. “Jāatceras, ka mūsdienās neviens vairs neražo auto divdesmit gadiem,” viņš norāda.
Tātad jo ilgāk pēc garantijas perioda beigām cilvēks lieto automobili, jo lielāku risku viņš uzņemas, un nopietnu remontu gadījumā viņam var nākties no savas kabatas segt summas, kas pārsniedz līzinga maksājumus. Turklāt jārēķinās ar to, ka pēc garantijas perioda beigām auto vērtība aizvien straujāk sarūk.
Ja garantijas termiņš ir trīs gadi, bet līzings jāmaksā piecus, var izmantot iespēju piepirkt klāt garantiju diviem gadiem, tādējādi nosedzot visu līzinga periodu.
Nevajag vilcināties, līdz odometrs sasniedz 200 000 kilometru atzīmi
Ne vienmēr garantijas termiņš var kalpot par galveno atskaites punktu piemērotākajam pārdošanas brīdim. Ir gadījumi, kad automobilis jau pirms garantijas beigām pārsniedz nobraukuma limitu, kura ietvaros tā darbojas, – tā var notikt, ja, piemēram, īpašnieks auto ir izmantojis darba vajadzībām.
Pārāk liels nobraukums var sagādāt ļoti nepatīkamu pārsteigumu tiem, kuri pēc operatīvā līzinga beigām atgriež auto dīlerim, jo par katru virs garantijā iekļautā limita nobraukto kilometru var nākties piemaksāt.
Iespaidīgs nobraukums var aizbiedēt arī potenciālos salīdzinoši jaunas mašīnas pircējus. Tāpēc, ja jūsu auto nobraukums ir robežās no 100 000 līdz 120 000 kilometriem, iespējams, ir pienācis īstais brīdis nevilcināties un sākt domāt par tā pārdošanu.
Automobili ar nobraukumu virs 150 000 kilometriem par labu cenu pārdot būs lielāks izaicinājums, bet, ja kāds ir pamanījies nobraukt 200 000 kilometru un vairāk, tad viņa auto cenas kritums var būt tik liels, ka saprātīgāka opcija varētu izrādīties auto atdāvināšana kādam tuviniekam. “Šajā gadījumā auto nonāk tajā pašā nobraukuma kategorijā, kurā atrodas ievestie lietotie auto – kaut arī Latvijā pirktais būs labākā pozīcijā, tam tomēr nāksies konkurēt ar piedāvājumu jūru sludinājumu portālos,” N. Avotiņš skaidro. Turklāt jo mazāk populāra zīmola automobilis tas būs, jo grūtāk to būs pārdot.
Daļa auto pircēju pat neapsver iespēju iegādāties automobiļus, kuru nobraukums ir virs 200 000 kilometriem, jo ir dzirdējuši par gadījumiem, kad uz Latviju pārdošanai tiek vesti ārvalstu bijušie taksometri.
Kādu labāk iegādāties – jaunu un pieticīgāku vai lietotu, bet iespaidīgu?
Pieņemsim, ka jums ir iespēja cenu kategorijā līdz 20 000 eiro izvēlēties mazāk spoža zīmola jaunu automašīnu vai piecus gadus vecu premium klases braucamo. Vērtējot no tālākpārdošanas aspekta, N. Avotiņš tomēr iesaka dot priekšroku jaunam auto. “Var papētīt, kādi ir pirktākie automobiļi, un izvēlēties sev kādu no top 3 zīmoliem – tāds auto, visticamāk, arī pēc pieciem gadiem joprojām būs gana vērtīgs un pieprasīts,” viņš stāsta.
Kā noskaidrot pieprasītākos modeļus? Labi, ja pašam ir kādas priekšzināšanas par tirgu, bet vērtīgs informācijas avots var būt arī uzticami lietoto auto dīleri.
Ap divām trešdaļām jauno automobiļu pērk un pēcāk arī pārdod uzņēmumi – uz šī fona privātajiem tirgotajiem, visticamāk, izdosies piesaistīt savai precei samērā lielu pircēju interesi, jo mazlietotu braucamo izvēle šobrīd Latvijā ir pieticīga.
Savukārt strauju popularitāti iemantojušu premium modeļu šobrīd lietoto auto tirgū ir tik daudz, ka cerības tādu pārdot par labu cenu ir visai niecīgas.
Rūpes un kārtība atmaksājas
Daudzos gadījumos salonā pirkts auto pie saviem īpašniekiem tomēr ir pavadījis krietni ilgāku laiku par garantijas periodu. Daudz labākā pozīcijā ir tie pārdevēji, kuri savu automobili ir uzturējuši labā vizuālā stāvoklī, regulāri veikuši apkopi un detaļas vienmēr mainījuši pie oficiālajiem dīleriem. Atkarībā no auto modeļa, izlaiduma gada un citiem kritērijiem viņu naudiskais ieguvums varētu būt vismaz par 20 % lielāks nekā identiska auto īpašniekam, kurš par savu braucamo nav pienācīgi gādājis.
Kā atšķirt labi uzturētu automobili no pārdošanai uzfrišināta braucamā? N. Avotiņš norāda – lietota automašīna vienmēr jāpārbauda, lai cik labi tā vizuāli izskatītos, un speciālistam uzreiz būs skaidrs, vai tā patiešām ir pienācīgi uzturēta un vai visas detaļas ir oriģinālās.