Starp pirktākajiem jaunajiem un mazlietotajiem auto šī gada pirmajā ceturksnī dominē Škoda modeļi, taču iecienītas ir arī Hyundai un Volkswagen automašīnas. Savukārt aptaujā par plāniem iegādāties auto nākamā gada laikā noskaidrojām, ka lielākā daļa meklēs spēkratu ar dīzeļdzinēju, kas nemaksā vairāk par 7000 eiro.
Populārākie auto šogad – Hyundai, Škoda un Volkswagen
Vērtējot SEB līzinga rezultātus pirmajā ceturksnī, var teikt, ka nedaudz samazinājies privātpersonu pieprasījums pēc jauniem auto, kā dēļ kopumā piešķirtā finansējuma apjoms ir nedaudz zemāks nekā pirms gada.
Toties gan darījumu skaits, gan apjoms mazlietoto auto segmentā šogad ir augstāks nekā pērn. Ap 62% no finansētiem mazlietotiem auto ir vecumā līdz 3 gadiem, vēl 26% – vecumā no 4 līdz 6 gadiem. Vidējā darījuma summa mazlietoto auto segmentā ir ap 14 tūkstošiem eiro.
Aktuālāko auto modeļu apskats
“Pieprasījums pēc mazlietotiem auto skaidrojams ar jauno auto nepietiekamību – jaunu auto piegādes laiks var būt no dažiem mēnešiem līdz pat gadam. Šī tendence, ņemot vērā situāciju pasaulē, kādu laiku vēl saglabāsies, tāpēc prognozējam, ka darījumu skaits ar mazlietotiem auto turpinās pieaugt. Šobrīd gan apjoma, gan darījumu skaita ziņā jauno auto finansējums ir divreiz lielāks par mazlietotu auto segmentu, tomēr, šī proporcija var mainīties,” stāsta SEB līzinga valdes loceklis Matīss Janevičs-Dambis.
Populārākie auto modeļi mazlietoto auto segmentā saskaņā ar SEB līzinga datiem:
- Volkswagen PASSAT
- Nissan QASHQAI
- Škoda OCTAVIA
- Volkswagen GOLF
- Toyota COROLLA
Jauno auto segmentā vidējā darījuma summa ir ap 20 tūkstošiem eiro. Paprasītākie auto modeļi:
- Hyundai TUCSON
- Škoda Karoq
- Nissan QASHQAI
- Škoda Kodiaq
- Škoda OCTAVIA
“Elektroauto segmentā lielākais pieprasījums ir no uzņēmēju puses, kuri atjauno savu autoparku gan ar vieglo komerctransportu, gan ar pasažieru auto. Vidējā finansējuma summa šajā segmentā ir 42 tūkstoši eiro,” norāda M. Janevičs-Dambis
Populārākie auto komerctransporta sadaļā ir Fiat Ducato un Mercedes-Benz eSprinter. Savukārt vieglo automašīnu sadaļā:
- Škoda Enyaq IV
- BMW i3
- Audi e-Tron
- Hyundai Kona
- Mazda MX-30
- Opel Mokka-e
“Privātpersonu segmentā pērn bija vērojama nogaidoša attieksme, kas skaidrojama ar 2021. gada sākumā izsludināto valsts atbalsta programmu, kas stājās spēkā gada beigās,” piebilst SEB līzinga valdes loceklis.
Šogad iegadāties auto plāno gandrīz trešdaļa iedzīvotāju
Tuvāko 12 mēnešu laikā pilnīgi jaunu automašīnu plāno iegādāties 5% iedzīvotāju, bet mazlietotu (1 līdz 3 gadus vecu) – 4%. Visvairāk to, kuriem ir plāni par auto iegādi, grasās pirkt auto, kas ir vecāks par pieciem gadiem (14% aptaujāto), savukārt vēl 7% meklēs 3 līdz 5 gadus vecu automašīnu, secināts SEB bankas veiktajā aptaujā*.
Plānojot auto iegādi, lielākā daļa aptaujāto (35%) meklēs spēkratu ar dīzeļdegvielas dzinēju. Otrajā vietā ierindojās auto ar benzīna dzinēju (22%), bet trešajā – hibrīdi (19%). Mazāk pieprasīti ir elektroauto (8%) un auto ar gāzes iekārtu (4%). Savukārt 12% respondentu atzīmē, ka viņiem vispār nav svarīgi, kādu degvielu izmantot.
Zaļais līzings
“Zemā interese par elektroauto ir saprotama – šādas automašīnas iegādes cena ir augstāka, bet pēc mūsu veiktās aptaujas redzam, ka lielāka daļa respondentu (43%) plāno iegādāties auto, kas nav dārgākās par septiņiem tūkstošiem eiro. Katrs piektais meklēs auto līdz 10 tūkstošiem un vēl 16% – cenu kategorijā no 10 līdz 20 tūkstošiem,” skaidro SEB līzinga valdes loceklis.
“Pozitīvi, ka no aprīļa ir pieejams valsts atbalsts privātpersonām elektro un hibrīdauto iegādei, kas palīdz samazināt cenas starpību starp jauniem elektroauto un pārējiem auto. Lai gan pirmie darījumi ar valsts atbalstu mums jau ir notikuši, pagaidām ir pāragri spriest par atbalsta programmas spēju ”iekustināt” videi draudzīgu auto tirgu,” komentē M. Janevičs-Dambis.
*Iedzīvotāju aptauju pēc SEB bankas pasūtījuma šī gada maijā veica uzņēmums Norstat un tajā piedalījās 1009 Latvijas iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 74 gadiem.