Auto -
12.10.2020
auto līzings | elektromobiļi | jauns auto
Joprojām sevišķi iecienīta vietējo autobraucēju izvēle ir krosoveri, kas plaši pulcējas pirktāko jauno automobiļu topos. Taču uz jau krietni nodeldētā lietoto automobiļu tirgus fona patīkami pārsteidz elektromobiļi, kas šogad piedzīvojuši nelielu jubileju. Diskusijā “Ar kādiem auto brauksim rītdien?” par Latvijas tirgus aktuālajām tendencēm stāsta auto žurnālists un eksperts Normunds Avotiņš.
Šī gada pirmajos 8 mēnešos Latvijā reģistrētas 10 564 jaunas vieglās automašīnas, ieskaitot vieglo komcerctransportu. Šo spēkratu vidējie CO2 izmeši ir 130g/km. “Tas ir pārāk daudz. Joprojām iegādājamies automašīnas ar salīdzinoši augstiem CO2 izmešiem,” norāda N. Avotiņš.
Protams, no Covid-19 cietusi arī auto nozare, kur pieredzēti vairāki grūti mēneši. “Patiesībā, varēja būt arī sliktāk. Šobrīd ir apmēram -30%, salīdzinot ar iepriekšējo gadu. (..) Tie, kam klājās sarežģīti pirms Covid-19 krīzes, tik pat grūti iet arī krīzes laikā,” saka eksperts, piebilstot, ka pirktāko spēkratu tops ir nemainīgs – Toyota, VW, Škoda, Peugeot un KIA.
*Avots: CSDD
Škoda Octavia veiksmi zināmā mērā izskaidro fakts, ka šī spēkrata prezentācija bija viena no retajām, kas Covid-19 dēļ netika atcelta, paskaidro N. Avotiņš. “Ļoti daudzas pirmizrādes tika atliktas un pārceltas uz zināmu vai nezināmu laiku. Ir automašīnas, kuras gaidījām pirms diviem trijiem mēnešiem, bet ieradīsies tikai šī gada beigās vai pārdošanā nonāks tikai nākamā gada sākumā. Tas, protams, ietekmē tirdzniecības rezultātus.”
“Latvija joprojām ir krosoveru (mazo apvidus auto – crossover) zeme. Apmēram 30% jauno automobiļu tirgu joprojām ieņem “compact sport utility” automobiļi. Ja saliekam visus džipus un džipiem līdzīgos auto kopā, tad šis īpatsvars ir vēl lielāks,” stāsta N. Avotiņš, prognozējot, ka šī Latvijas iedzīvotāju gaume nākotnē atspoguļosies arī elektrisko automobiļu izvēlē.
Vieglā komerctransporta jomā tirgus līderis šā gada 8 mēnešos ir mikroautobuss Renault Master, bet otrā vieta sarūpējusi nelielu pārsteigumu – pikapu Toyota Hilux. Seko VW Crafter, Citron Berlingo un Mercedes Benz Sprinter.
“Visi šie modeļi, izņemot Toyota Hilux”, ir salīdzinoši nesen piedzīvojuši modeļu atjaunotni. Tātad vai nu pilnīgi jaunu modeli vai pamatīgu “facelift”, kas dod papildu stimulu šo automašīnu iegādei un pārdošanai,” paskaidro auto žurnālists.
Reģistrēto lietotu automašīnu skaits Latvijā šogad vairāk nekā 3 reizes pārsniedz jaunu automašīnu skaitu. Reģistrēti kopumā 35 476 spēkrati, kas ir par 20% mazāk, nekā attiecīgajā laika periodā pērn. Vidējais lietotas automašīnas vecums ir 14 gadi, kas ir augstāks skaitlis, nekā vidēji Eiropas Savienībā.
Atrast piemērotāko spēkratu plašajā automobiļu piedāvājumā nav vienkāršs uzdevums. Tāpēc sadarbībā ar auto ekspertu Normundu Avotiņu esam sagatavojuši īsus video apskatus par vairāk nekā 30 Latvijā šobrīd aktuālajiem modeļiem dažādās klasēs un cenu kategorijās. Jauna auto iegādei varat izmantot mūsu īpašo līzinga piedāvājumu: seb.lv/auto
Savukārt elektromobiļu reģistrācijas ziņā ir pamats atzīmēt nelielu jubileju – šogad pirmajos 8 mēnešos reģistrēts gandrīz apaļš tūkstotis elektrisko spēkratu (997), kas ir teju uz pusi vairāk, nekā šajā laika posmā 2019. gadā.
“Pats skaitlis kopumā nav liels. Tā ir arī ļoti maza tirgus daļa – tikai 0,15% no reģistrētiem un tehniskā kārtībā esošiem automobiļiem. Tomēr, tas ir simbolisks skaitlis. Var teikt, ka katru gadu reģistrēto elektromobiļu skaits divkāršojas. Te Latvija iet kopsolī ar pārējo pasauli. Protams, absolūtos skaitļos esam ļoti maziņi vēl. Bet pieaugums būtībā ir tāds pats kā Ķīnā,” uzteic N. Avotiņš.
Žurnālists prognozē, ka turpmākajos gados automašīnas izvēlē lielu lomu spēlēs “zaļais kurss”. Turklāt runa nav tikai par elektromobiļiem, bet arī par videi draudzīgākiem spēkratiem kopumā. “Mums ir jārēķinās ar visai drastisku CO2 un cita tipa izmešu ierobežojumu tuvākajos gados. No tā izvairīties mēs nevarēsim ne tikai iegādājoties jaunus auto, bet arī lietotus. Tas ietekmēs visas sabiedrības daļas,” paredz N. Avotiņš.
Lai gūtu plašāku ieskatu par auto tirgus nākotnes tendencēm, skatieties pilnu diskusijas “Ar kādiem auto brauksim rītdien?” ierakstu:
Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.
Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.
Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.