Izšķirties par labu elektromobiļa iegādei cilvēkus nereti kavē mīti, kuri jau sākotnēji ir bijuši aplami bet līdz ar tehnoloģiju attīstību tiek arī kliedēti. Viens no tiem – elektroauto Latvijā nav kur uzlādēt, tāpēc braucējs var palikt pusceļā ar tukšu bateriju. Diskusijā “Ar kādiem auto brauksim rītdien?” eksperti meklēja atbildi uz šo apgalvojumu.
Uzlādes vietu pietiek katram
Latvenergo elektrotransporta uzlādes tīkla attīstības vadītājs Ansis Valdovskis diskusijā pārliecinoši uzsvēra, ka lietotāju pieredze liecina: priekšstats par nepietiekamu uzlādes vietu skaitu ir mīts.
Elektrum 2019. gadu noslēdza ar septiņām pieslēgvietām, 2020. gadu noslēgs ar 26 pieslēgvietām, bet 2021. gadu plānots pabeigt jau ar 84 pieslēgvietām – gan Rīgā, gan citās pilsētās, gan līdzās lielceļiem.
Aktuālāko auto modeļu apskats
Atrast piemērotāko spēkratu plašajā automobiļu piedāvājumā nav vienkāršs uzdevums. Tāpēc sadarbībā ar auto ekspertu Normundu Avotiņu esam sagatavojuši īsus video apskatus par vairāk nekā 30 Latvijā šobrīd aktuālajiem modeļiem dažādās klasēs un cenu kategorijās. Jauna auto iegādei varat izmantot mūsu īpašo līzinga piedāvājumu: seb.lv/auto
Papildu tam ir pieejams arī Ceļu satiksmes un drošības direkcijas (CSDD) uzturētais uzlāžu tīkls, kas jau šobrīd nosedz teju visu Latviju ar ātrās uzlādes stacijām, kur automašīnu pusstundas laikā var uzlādēt gandrīz pilnībā.
Saskaņā ar Eiropas Savienības rekomendācijām uz 10 elektromobiļiem jāparedz viena publiska uzlādes vietai. Auto žurnālists Normunds Avotiņš norāda, ka Latvijā šogad 8 mēnešos reģistrēts aptuveni 1000 elektromobiļu, bet publisko uzlādes vietu skaits nākamgad tuvosies 250. “Sanāk pa vienai pieslēgvietai uz četriem automobiļiem. Man šķiet, ka nekur pasaulē nav šādas attiecības,” saka N. Avotiņš.
Reti kurš izvēlas publisko uzlādi
Jāņem vērā arī elektromobiļu īpašnieku paradumi. Interesanti, ka 50% uzlāžu notiek elektromobiļu saimnieku mājās. Lādējot no parastas rozetes, pilna uzlāde aizņem no 10 līdz 16 stundām. Taču speciāli uzstādītās uzlādes iekārtās jebkuru elektrisko spēkratu var uzlādēt nakts laikā, zina stāstīt Latvenergo speciālists A. Valdovskis.
Savukārt 30% elektromobiļu īpašnieku savu automašīnu uzlādē darbavietā. Līdz ar to automašīna visu darba laiku pavada pieslēgta pie uzlādes vietas, tāpēc īpašniekam par uzlādi praktiski nav jādomā.
Publiskās vietās pie veikaliem, sporta centriem, auto maģistrālēm un citviet elektromobiļus lādē vien 20% īpašnieku. Turklāt daļa elektromobiļu bez problēmām piedalās ceļu satiksmē, bet nekad nav lādēti publiskās uzlādes stacijā.
Šeit uzņēmumiem paveras lieliska partnerības iespēja. Ja uzņēmums vēlas uzlādes staciju iekārtot pie sava biroja, kas atrodas publiskā vietā, tad ir iespējams vienoties par sadarbības modeli, kurā abas puses būs ieguvējas. “Mēs varam objektā ierīkot publisku uzlādes staciju, savukārt uzņēmums var droši pirkt automašīnas un mazāk tērēt par infrastruktūras iegādi,” uzsver A. Valdovskis.
Galamērķī nokļūs ikkatrs
Auto nomas uzņēmuma SIXT vadītājs Baltijas valstīs Arnis Jaudzems uzsver, ka, ja ikdienā ievērojamas distances netiek mērotas ar benzīna vai dīzeļdzinēja automašīnu, tad diezin vai tas tiks darīts pie elektromobiļa stūres. Gadījumos, ja pēkšņi jāmēro garāki ceļi, piemēram, uz ārzemēm, vienmēr ir iespējams uz nedēļas nogali iznomāt tradicionālu spēkratu.
Latvijas robežās ar elektromobili ir sasniedzami visi nostūri, uzsver A. Valdovskis. Jaunie elektroauto modeļi ļauj mērot līdz 250 kilometriem ziemā un līdz 300 kilometriem vasarā.
Braucot no Rīgas uz Liepāju, elektromobiļa vadītājam pietiek uz 30 minūtēm pieturēt benzīntankā Saldū. Kamēr šoferis iestiprināsies, padzers kafiju un atgūs možumu ceļam, elektromobilis jau būs pietiekami uzlādēts. “Galā tiks pat automašīna, kas bez uzlādes nespēj nobraukt 200 kilometru,” klāsta Latvenergo elektrotransporta uzlādes tīkla attīstības vadītājs.
Ironijas apvītas leģendas vēsta par elektromobiļu īpašniekiem, kas ar dīzeļa darbinātiem ģeneratoriem pusceļā lādē tukšās baterijas. Lai gan ārkārtas situācijās tas var būt risinājums, daudz reālāks scenārijs ir izmantot elektromobili, lai nodrošinātu elektrību mājās, kas, piemēram, atrodas dziļos lauku nostūros vai vētras dēļ palikušas bez elektroapgādes.
“Jums mājā būs elektrība pat trīs dienas. Baterijā vidēji ir ap 50kW elektrības. Tikai nevajag aktīvi darbināt saldētavu vai mazgāt veļu,” smejas A. Valdovskis.
SEB bankas rīkotajā diskusijā “Ar kādiem auto brauksim rītdien?” eksperti sprieda par to, kā “zaļais kurss” tuvākā un tālākā nākotnē ietekmēs izvēli par automašīnas iegādi, kā arī apskatīja Latvijas tirgus tendences. Diskusijā piedalījās SEB līzinga vadītāja Latvijā Jeļena Gavrilova, Latvenergo elektrotransporta uzlādes tīkla attīstības vadītājs Ansis Valdovskis, SIXT vadītājs Baltijas valstīs Arnis Jaudzems. Diskusiju vadīja auto žurnālists un eksperts Normunds Avotiņš. Pilns diskusijas ieraksts: