Bērna auklēšanas laiks var kalpot kā labs atspēriena punkts, lai laistu pasaulē arī savu izloloto biznesa ideju. Pauze līdzšinējā karjerā, ko sniedz bērniņa ienākšana ģimenē, daudzām māmiņām liek izvērtēt savus mērķus un ambīcijas.
Sešiem no desmit Latvijas iedzīvotājiem ir sava biznesa ideja, taču viņi pagaidām vēl nav neko darījuši, lai to pārvērstu realitātē.
Kas liedz to darīt? Gandrīz puse (43%) ir atbildējuši, ka vēlētos satikt kādu, kurš to ir paveicis, un dzirdēt viņa pieredzi.
eAkadēmija piedāvā pieredzes stāstus no četrām drosmīgām un uzņēmīgām mammām, kuras izveidojušas savu biznesu.
Witty Dicie audio spēles
Aigas Jakuškinas Ādamas ģimenē aug trīs bērni – sešgadīga meita un divi dēli. Ģimenei vienmēr patikušas spēles, tāpēc radās ideja par audio spēlēm, kam nav nepieciešami palīglīdzekļi – tās var spēlēt, vienkārši sarunājoties, piemēram, pārbraucienā ar automašīnu. Sākotnēji spēles bija pieejamas CD formātā, bet šobrīd pieejama arī mobilā lietotne.
“Wittie Dicie” attīstām kā sociālās uzņēmējdarbības produktu, kura mērķis ir uzlabot bērnu sociālās prasmes, kuras tehnoloģiju ietekmē mūsdienās ir pasliktinājušās. Spēlējot šīs spēles, tuvie cilvēki ieklausoties var pamanīt, kas bērnu satrauc vai ir aktuāls. Tās ir ne tikai spēles, bet arī sarunu tēmas,” stāsta Aiga.
“Lielais nezināmais, kas nodarbina daudzu māmiņu prātus, ir – kas notiks, ja atteikšos no sava pamatdarba? Vai mana ideja spēs nest pietiekami lielus ienākumus? Pusotra gada bērna kopšanas atvaļinājums ir fantastiska iespēja izmēģināt un saprast, vai bizness spēs kļūt par ienākumu avotu un vai uzņēmēja loma ir piemērota,” pārliecināta Aiga.
Uzsākāt uzņēmējdarbību pēdējo 12 mēnešu laikā?
TakTil – taustāmas un pētāmas rotaļas
Ullas Krūmiņas ģimenē aug divas zinātkāras meitas – četrgadniece Karolīna un gadu vecā Alvīne. Vēlme palīdzēt meitiņām atklāt un apgūt apkārtējo pasauli ir galvenais iemesls, kas mudināja Ullu radīt attīstošās rotaļlietas. “TakTil” rotaļlietas ir taustāmas un pētāmas – rotaļu sedziņas, grāmatiņas, alfabēta koferīši un kalendāri. Pie tiem strādājot, radās doma, ka tās varētu noderēt ne vien pašas, bet arī citām ģimenēm.
TakTil ir iesaistīta teju visa Ullas ģimene – vīrs atbild par biznesa pusi, mamma un vīra vecmāmiņa palīdz ar ražošanu, bet pati Ulla ir radošais dzinējs. Klienti TakTil produktus atrod uzņēmuma mājaslapā, Facebook un Instagram kontos. “Man ir skaidri arī tālākie mērķi – virzāmies uz eksportu. Esam izveidojuši biedrību WonderToys, apvienojoties Latvijas bērnu rotaļlietu ražotājiem, izgājuši TakTil produktu sertifikāciju un esam veiksmīgi startējuši lielā rotaļlietu izstādē Vācijā,” atklāj Ulla.
Kaktumaiss – lai rotaļlietas vienmēr ir savā vietā
Savukārt Ieva Zālamane ir divu bērnu – Rūdolfa (trīs gadi) un Roja (trīs mēneši) – mamma un zīmola “Kaktumaiss” radītāja. “Iedvesmu šim produktam deva ilgas pēc skaistākas ikdienas un kārtības mājās – mazu bērnu vecākiem tas ir grūti iegūstams prieks,” saka Ieva. “Kaktumaiss” ir domāts mantu glabāšanai un ir labs palīgs ikdienas steigā, lai sakārtotu bērnu rotaļlietas, apģērbu un citas lietas, turklāt vienlaikus tas pilda arī dizaina funkciju.
“Laiks, kad esi mājās ar bērnu, ir laba iespēja sākt savu uzņēmējdarbību. Bērns dod jaunu enerģiju, un ļauj sevī atklāt jaunu spēku, jaunas rakstura iezīmes un lietas, par ko agrāk pat nenojautu. Nevajag baidīties, ka netiksi galā, jo mēs – mammas – esam spēcīgākas, nekā varētu šķist!” uzskata Ieva. Savu produktu Ieva pašlaik saskata nevis kā biznesu peļņai, bet kā hobiju, kurā gūt prieku, satikt jaunus cilvēkus, pārbaudīt savas spējas un pilnveidoties.
Arī Ieva kā svarīgākos pārdošanas kanālus ir izvēlējusies Facebook un Instagram kontu, kā arī e-pastu, jo “Kaktumaiss” ievietošana veikalos nenesa rezultātus, ja vien pārdevējs pats “nedeg” par produktu.
StartUpArt – kur satiekas māksla un pircēji
Agnese Strazda ir mamma diviem bērniem un vada SEB bankas Korporatīvās komunikācijas pārvaldi. Viņa savu biznesu ideju noapaļoja līdz uzņēmumam laikā, kad auklēja savu otro bērnu – meitiņu Kati. Tā radās “StartUpArt” – vietne, kur mākslas studentu un jauno gleznotāju darbi satiekas ar pircējiem. Šobrīd portālā pieejami aptuveni 60 mākslinieku darbi, turklāt vairāk nekā 250 gleznas jau ir atradušas savus pircējus.
“Gaidot meitiņu, domāju, kur vēl varētu ieguldīt savu enerģiju. Es taču nevarēšu gadu sēdēt mājās, neliekot lietā savas smadzenes! Mans projekts bija izveidot e-galeriju, lai palīdzētu jaunajiem māksliniekiem pārdot savas gleznas. Gads, ko pavadīju mājās, bija ļoti dinamisks, jo es to veltīju šīs idejas attīstīšanai, un pārdomāju, ko vēlos darīt tālāk. Pagaidām mana dzīve ir izvērtusies tā, ka darba dienās esmu bankā, bet vakaros un brīvdienās varu veltīt laiku savam biznesam. Dzīve rādīs, kā lietas attīstīsies tālāk,” stāsta Agnese.
Pilnu video sarunu ar mammām-uzņēmējām varat noskatīties šeit.