Rimi Latvia 2019. gada nogalē izveidotais e-veikals iemantojis gan pircēju uzticību, gan spēlē arvien būtiskāku lomu uzņēmuma izaugsmē. Turklāt maldīgs izrādījies pieņēmums, ka veikala darbinieki nepratīs atlasīt glītākos augļus un dārzeņus – šobrīd pircēji e-veikala ratiņos tos ieliek pat biežāk un vairāk nekā klātienē.
Par e-veikala lomu biznesa izaugsmes stratēģijā, pircēju paradumiem, kā arī citu uzņēmumu iespējām izveidot veiksmīgu interneta tirdzniecības platformu stāsta Rimi Latvia e-komercijas formāta direktors Didzis Kirstuks.
Kad tika uzsākta e-veikala darbība, un kas pamudināja to darīt?
Īstenojot nākamo soli izaugsmes stratēģijā, Rimi 2019. gada novembrī atklāja ērtu un modernu interneta veikalu ar plašu sortimentu, lai sniegtu vēl plašākas iespējas ikvienam izvēlēties savam ikdienas ritmam piemērotāko iepirkšanās risinājumu.
Pārtikas tirdzniecība interneta vidē šobrīd ir viens no straujāk augošajiem pakalpojumu veidiem. Neskatoties uz to, ka salīdzinot ar citiem tirgus spēlētājiem, Rimi e-veikals savu darbību uzsāka nesen, jau tagad esam viens no atpazīstamākajiem zīmoliem šajā jomā.
Kopš atklāšanas Rimi e-veikalā visā Baltijā reģistrējušies jau vairāk nekā 210 000 lietotāju un tā apgrozījums Latvijā audzis vairāk nekā 10 reižu. Kā arī gada laikā no diviem veikaliem esam izauguši līdz sešiem pilnvērtīgiem, lieliem un labi aprīkotiem e-veikala centriem. Kā liecina “Kantar” pētījuma dati, Rīgā un Pierīgā Rimi e-veikala atpazīstamība pārsniedz 85%.
Jau pirmajā darbības gadā izveidojām iespēju pieteikties pirkumu saņemšanai Rimi Drive ar lietotnes starpniecību, ko šobrīd atzinīgi novērtē mūsu klienti. Tomēr viens no gaidītākajiem un klientu pieprasītākajiem uzlabojumiem 2020. gadā ir bijusi jau nokomplektēta pasūtījuma papildināšana. Tāpat klientu ērtībām pieejams arī piegādes abonements, kas ir jaunums pārtikas e-komercijas tirgū un pieprasījums pēc šī pakalpojuma pastāvīgi pieaug.
Kādi ir jūsu novērojumi, vai un kā mainās pircēju paradumi – vai ieviešot e-veikalu, mazinājās pircēju skaits veikalos, vai vairākums tomēr joprojām dod priekšroku iepirkties klātienē? Vai varbūt noteiktās preču grupās ir vērojama kāda tendence – ko vairāk pērk klātienē un ko – attālināti?
Tradicionāli e-komercija pasaulē ir vairāk attīstījusies tieši nepārtikas preču tirdzniecībā. Bieži vien kā šķērslis pircējiem pirkt pārtiku e-veikalos ir bijušas bažas, vai piegādātie produkti būs atbilstošas kvalitātes – tādi, kādus izvēlētos pats pircējs.
Taču mūsu pieredze rāda, ka pircējiem gūstot pozitīvu pieredzi ar piegādāto produktu kvalitāti, tie kļūst par regulāriem e-veikala pircējiem. Parasti augļu un dārzeņu izvēlei ir īpaša pircēju uzmanība, tāpēc esam gandarīti, ka mūsu e-veikalā šo produktu īpatsvars pirkumos ir vēl lielāks nekā mūsu veikalos, kas norāda uz uzticēšanos mūsu kvalitātei.
Lielā mērā situāciju ar pieprasījumu pēc e-veikala pakalpojumiem noteica arī Covid-19 izplatība. Brīdī, kad Latviju pāršalca vīrusa pirmais vilnis, Rimi e-veikalam bija neliela pieredze – tirgū tas darbojās vien nepilnus piecus mēnešus. Pētījumi rāda, ka liela daļa no pircējiem, kas pamēģinājuši šajā laikā iepirkties e-veikalā, plāno to turpināt darīt arī nākotnē.
Ir vērojama zināma pircēju paradumu maiņa. Ierobežojumi ir ietekmējuši cilvēku attieksmi pret tiešsaistes pirkumiem, pircēji ir apguvuši, kā tas notiek, novērtējuši pakalpojuma ērtumu. Nodrošinot kvalitatīvu produktu piegādi, redzam, ka pircēju pozitīvā pieredze jau tagad un arī turpmāk arvien vairāk un biežāk ļaus e-veikalam būt pārtikas un ikdienas preču pirkumu vietai.
Kā izveidot veiksmīgu e-veikalu
Tāpat novērojām, ka mūsu pircēji e-veikalu izmanto ne tikai, lai veiktu pirkumus e-veikalā, bet arī veic izpēti un pēc tam dodas iepirkties Rimi fiziskajos veikalos, tādā veidā izmantojot e-veikalu kā palīgu iepirkšanās saraksta veidošanai, preču un jaunumu apskatei.
Kāds no e-veikala ir ieguvums biznesam?
Biznesam ir svarīgi attīstīties atbilstoši klientu prioritātēm un paradumu maiņai. E-komercija, it īpaši šobrīd, vairs nav neliela niša ar relatīvi strauju pieaugumu, bet tomēr pārāk maza daļa, lai ietekmētu uzņēmumu stratēģiskos plānus. Atsevišķos Eiropas valstu tirgos jau pirms Covid-19 pārtikas mazumtirdzniecības tirgus pieaugums pamatā nāca tikai no e-komercijas daļas pieauguma. Pandēmijas laikā e-komercijas attīstība daudziem uzņēmumiem ir kļuvusi par galveno prioritāti, un šīs jomas attīstība ir piedzīvojusi vēl neredzētu ātrumu.
Pārtikas mazumtirdzniecībā e-komercijas efektivitāte un finansiālā ilgtspēja tradicionāli tiek uzskatītas par izaicinājumiem, taču ir svarīgi iet kopsolī ar pircēju paradumu maiņu un paralēli uzlabot savu efektivitāti, jo ir pamats uzskatīt, ka e-komercijas nozīmīguma pieaugums ir uz palikšanu.
Tāpat Rimi e-veikals arī palielināja pircēju lojalitāti. Kāds varbūt apskatās produktus un piedāvājumu tiešsaistē, bet izvēlas veikt pirkumu klātienē. Vēl kāds lielo nedēļas pirkumu veic e-veikalā, bet pārējos pirkumus veic fiziskajos veikals.
Ar kādiem izaicinājumiem ir nācies saskarties e-veikala izveides sākumposmā un ar ko varbūt nākas saskarties šobrīd? Kādus izaicinājumus prognozējat nākotnē?
Vienkāršu e-veikalu ir iespējams izveidot vienas dienas laikā. Pavisam cits stāsts ir izveidot e-veikalu lielā uzņēmumā, integrējot to vairāk nekā 20 dažādās sistēmās, zīmola platformā, procesos un uzņēmuma kultūrā.
Ceļš līdz e-veikala darbības uzsākšanai bija samērā ilgs, taču pircēju atsauksmes par sasniegto rezultātu ir ļoti pozitīvas. Pircēju atsauksmes atspoguļojas arī veiktajā pētījumā, kā rezultātā Rimi e-veikals saņēma “Latvian Ecommerce Award 2020” kā labākais pārtikas interneta veikals. Tāpat varam lepoties ar to, ka Rimi e-veikalā ir plašs sortiments, līdz ar ko mūsu klientiem ir iespēja saņemt daudz un dažādas nepieciešamās preces vienā pirkuma reizē.
Neilgi pēc e-veikala darbības uzsākšanas mūs pārsteidza pandēmijas pirmais vilnis, kas radīja iepriekš nepiedzīvotu pieprasījuma pieaugumu tieši attiecībā uz e-veikala pakalpojumiem. Ļoti īsā laikā bija nepieciešams strauji audzēt kapacitāti, kas bija liels izaicinājums visai komandai, īpaši ņemot vērā, ka mūsu prasības attiecībā uz kvalitātes nodrošināšanu visā komplektācijas un piegāžu procesā palika nemainīgi augstas.
Šobrīd vēl joprojām e-veikala kapacitātes audzēšana ir galvenā prioritāte, taču paralēli strādājam pie produktivitātes un efektivitātes uzlabojumiem un ar to saistītajiem ieguldījumiem, jo e-komercija ir uz palikšanu arī pārtikas mazumtirdzniecībā.
Kādas iespējas saredzat e-veikala un e-komercijas attīstībā nākotnē?
Dažādos pasaules tirgos e-komercija ir sasniegusi atšķirīgas attīstības fāzes un tas mums dod ieskatu par to, kurp, iespējams, attīstīsies arī mūsu tirgus. Ja agrīnās e-komercijas attīstības fāzēs pircēji sagaida iespēju par labu cenu veikt drošu pirkumu un ērti saņemt preces, tad tālākā attīstībā vēl svarīgāka kļūst pircēja kopējā pieredze, cik personīgi pircējs jūtas uzrunāts, kādi ir papildu pakalpojumi un cik organiski šī e-veikala pieredze ierakstās pircēja ikdienā.
Ko varētu ieteikt tiem uzņēmumiem, kuri vēl tikai domā par e-veikala izveidi?
Lai arī e-komercijas lomas pieaugums šobrīd ir globāla tendence, katra uzņēmuma vajadzības un mērķi šajā jomā var būtiski atšķirties.
Manuprāt, svarīgākais ir izvērtēt, kāds ir uzņēmuma ilgtermiņa plāns šajā “jaunajā realitātē”, kad tik daudz pircēji ir iepazinuši un izmantojuši e-veikalus un daudzi no viņiem to plāno darīt arī turpmāk.
Katram uzņēmumam šis risinājums var būt cits – no pavisam vienkārša līdz ļoti komplicētam. Svarīgākais būtu apzināties tās lielās izmaiņas, kas ir notikušas sabiedrības attieksmē pret e-komerciju, un kā tās potenciāli ietekmēs konkrēto biznesu.