Daudzi uzņēmumi šobrīd ir spiesti mainīt gan savus biznesa modeļus, gan pārdošanas kanālus. Interneta veikals vismaz daļēji var nodrošināt ieņēmumu neapsīkšanu tiem uzņēmumiem, kuriem zudušas vai sarukušas iespējas sasniegt savus klientus klātienē.
Pirms veikala izveides uzņēmumam jāizvirza mērķi, ko tas vēlas sasniegt, un tikai tad var domāt par detaļām. Alternatīva ir pievienoties kādai jau esošai platformai.
Noteikti jāparedz resursi mārketingam, jo bez tā interneta veikals var kļūt nevis par atbalstu smagā situācijā, bet tieši otrādi — paģērēt liekus izdevumus.
Valstī noteiktā ārkārtējā situācija ir ieviesusi milzīgas pārmaiņas daudzu uzņēmumu ikdienā — kamēr vieni ir spiesti šo laiku pavadīt dīkstāvē, citi rekordīsā laikā mēģina iedarbināt pilnīgi jaunas sviras, lai turpinātu darboties un dažos gadījumos pat attīstītos.
Uzrunājām vairākus mazos uzņēmumus, kas ir pielāgojušies jaunajai realitātei un ir gatavi dalīties pieredzē. Šoreiz — par to, kas jāņem vērā, ja nolemts izmēģināt spēkus interneta tirdzniecībā.
No amatalus bāra par veikalu
Linda Ezerkalna nedaudz vairāk kā gadu saimnieko Rīgas Nurme bārā, kas specializējies vietējo craft jeb amatalus darītavu piedāvājumā. Uzņēmumā šobrīd ir četri darbinieki.
Ārkārtējās situācijas laikā kafejnīcām, bāriem un restorāniem ne tikai jānodrošina iespēja distancēties, bet arī strikti jāievēro noteikums, ka apmeklētāji drīkst atrasties telpās tikai līdz pulksten 22. “Iepriekš cilvēki nereti ap šo laiku tikai sāka ierasties, tāpēc mums uzreiz bija skaidrs, ka jāizdomā alternatīva, kā vismaz daļēji saglabāt ienākumu avotu un darba vietas. Nācās pieņemt, ka vairs neesam bārs, bet veikals, tāpēc, lai būtu konkurētspējīgi, par apmēram 25–30% samazinājām cenas un sākām fokusēties uz līdzņemšanas iespēju,” stāsta L. Ezerkalna.
E-komercijas maksājumi
Tomēr tas problēmu atrisināja tikai daļēji, jo daudzi apmeklētāji izvēlējās palikt mājās un lieki apkārt nestaigāt. Tieši tobrīd valdība nolēma atļaut alkoholisko dzērienu tirdzniecību internetā, un Nurme bārs trīs dienu laikā izveidoja savu interneta veikalu nurmebeer.com, lai alu un sidru turpmāk varētu piegādāt klientiem arī uz mājām. Pēc mēneša darbības ir kļuvis skaidrs – interneta veikals sniedz uzņēmumam jūtamu atbalstu, bet, lai izmantotu visu tā potenciālu, vēl vairāk jāfokusējas uz mārketinga aktivitātēm. Citiem vārdiem, to nevar izveidot un aizmirst, jārēķinās ar nemitīgu darbu.
Jārīkojas ātri, bet ar prātu
“Šobrīd ļoti daudzi uzņēmumi piedāvā izveidot interneta veikalu īsā laikā. Tomēr, pirms izvēlēties kādu no piedāvājumiem, es ieteiktu kopā ar savu komandu atbildēt uz dažiem jautājumiem. Pats būtiskākais — vai mums vispār ir vajadzīgs savs interneta veikals? Varbūt izdevīgāk ir pievienoties kādai jau eksistējošai platformai, apvienoties ar citiem nozares spēlētājiem? Jārēķinās, ka savs interneta veikals nozīmē, ka pašam būs gan jāpiesaista klienti, gan no A līdz Z jānodrošina veikala funkcionalitāte,” norāda L. Ezerkalna.
Viņa aicina arī definēt mērķauditoriju — vai tie būs jau esošie klienti, kas šajos apstākļos nevar atnākt uz fizisko lokāciju, vai arī interneta veikals kalpos jaunu klientu piesaistīšanai.
“Mūsu gadījumā tie lielākoties ir jau esošie klienti, taču šobrīd, kad pirmais šoka mirklis ir garām, vēlamies nopietnāk pievērsties arī jaunu klientu piesaistei,” stāsta L. Ezerkalna.
Interneta veikala izveide var būt dārgs prieks. Ja šobrīd jūsu budžets neļauj izveidot veikalu ar pilnvērtīgām opcijām, ir iespējams izmantot arī kādu no bezmaksas versijām. Tajā jūs varēsiet ievietot limitētu skaitu produktu, un, visticamāk, nevarēsiet nodrošināt apmaksu tiešsaistē, taču krīzes situācijā arī šāds variants var strādāt, ja skaidri norādīsiet klientiem piegādes un samaksas kārtību.
Interneta veikals ir, bet kas piegādās pirkumus?
L. Ezerkalna atceras, ka, veidojot sava uzņēmuma interneta veikalu, būtisks nosacījums bija iespēja norēķināties par pirkumu tiešsaistē, lai nodrošinātu bezkontakta piegādi. “Mums paveicās, jo draugu lokā ir cilvēki ar IT zināšanām un pieredzi, kuri operatīvi iesaistījās, — strādājām arī naktīs, lai iespējami ātri visu pabeigtu. Ne visiem ir tā paveicies, tāpēc, manuprāt, vislabākā izvēle ir aptaujāt draugus un paziņas — varbūt viņiem ir veiksmīgas sadarbības pieredze ar nepieciešamajiem speciālistiem, kurus viņi var jums ieteikt.”
Paralēli veikala izveidei jādomā arī par virkni citu jautājumu. Cik lielā teritorijā un kā veiksiet piegādes? Vai piegādāsiet pašu spēkiem, vai uzticēsiet to kādam kurjerpakalpojumu uzņēmumam? Kāda būs piegādes maksa, un vai tā būs konkurētspējīga? Vai noteiksiet minimālo pasūtījuma summu? Cik lielam jābūt pirkumam, lai jūs to piegādātu bez maksas? “Šie ir ļoti svarīgi jautājumi, kuru pamatā jābūt precīzam aprēķinam — ja neveiksiet tādu, var gadīties, ka strādāsiet ar zaudējumiem. Lai saglabātu darba vietas, nolēmām, ka Rīgas un Pierīgas teritoriju varam aptvert paši, bet piegādes citur Latvijā un Baltijā uzticējām sadarbības partnerim,” stāsta L. Ezerkalna.
Ieviešot interneta veikalu, būs jātiek galā ar vairākiem jauniem pienākumiem, tādiem kā saziņa ar klientiem, pasūtījumu apstrāde, krājumu uzskaite un pārvaldīšana, jaunu preču ievietošanu utt. “Uzņēmumā jābūt cilvēkam, kas šo visu darīs, citādi ātri vien var iestāties haoss,” uzsver L. Ezerkalna.
Bez mārketinga nebūs rezultāta
L. Ezerkalna ir pārliecināta, ka bez atbilstošas mārketinga stratēģijas no interneta veikala nebūs lielas jēgas — potenciālie klienti par to vienkārši neuzzinās. “Ja interneta veikala izveidei ir paredzēts neliels budžets, labāk atteikties no kādām papildu opcijām vai elementiem veikalā, bet tā daļu noteikti atvēlēt mārketinga aktivitātēm. Veikals pats no sevis nekļūs veiksmīgs, turklāt konkurence ir liela.”
Nurme bārs savus klientus šobrīd primāri sasniedz ar regulāriem ierakstiem un reklāmām Facebook un Instagram platformās. “Īsā laikā esmu uzzinājusi milzum daudz informācijas par digitālo mārketingu — ko darīt un ko ne. Internetā ir pieejami dažādi lieliski resursi par šīm tēmām, un, ja vien ir laiks un interese, daudz ko ir iespējams apgūt patstāvīgi,” atklāj L. Ezerkalna.
L. Ezerkalna iesaka arī atrast vismaz vienu priekšrocību, kura padarīs jūsu uzņēmumu labāku par konkurentiem. Varbūt jūs varat nodrošināt kādā teritorijā piegādi dažu stundu laikā pēc pasūtījuma veikšanas vai piegādāt preces bez maksas? Tas noteikti jāizceļ, reklamējot savu veikalu.
Tāpat ir vērts apsvērt piegādi uz teritorijām, kur citi nepiegādā. Bieži vien tāda situācija ir it kā tuvu Rīgai esošajā Jūrmalā — daudzi uzņēmumi piegādes turp nenodrošina.
“Manuprāt, krīzes apstākļos uzņēmumiem jābūt maksimāli elastīgiem un inovatīviem, ātri pielāgojoties jaunajiem noteikumiem un klientu vajadzībām. Ja kaut kas darbojas vienā nozarē, varbūt to var lieliski pārnest arī uz citu nozari. Tomēr nevajadzētu domāt tikai vienu dienu uz priekšu, bet gan ilgtermiņā, — labāk, lai ieguvums ir lēnāks, bet stabilāks, nevis ātrs un gaistošs,” rezumē L. Ezerkalna.