Vadoties pēc pārdomātas stratēģijas, ir iespējams panākt daudz vairāk, nekā paļaujoties vien uz atsevišķām kampaņām vai aktivitātēm. Par to, kā noteikt diagnozi uzņēmuma problēmām, izveidot stratēģiju un piemeklēt atbilstošu taktiku, SEB bankas organizētajā Izaugsmes programmā stāstīja komunikācijas stratēģis, zīmolvedības un mārketinga eksperts Zigurds Zaķis.
“Lai saprastu digitālo vidi mārketinga, stratēģijas un biznesa kontekstā, vajag tik daudz nedomāt par digitālo pusi, bet vairāk pievērsties tām lietām, ko mēs risinām, to dziļākiem cēloņiem, pamatiem un vēsturei. Daudzas šobrīd notiekošās transformācijas jau iepriekš ir notikušas komunikācijas un mārketinga vēsturē,” stāsta Z. Zaķis. “Līdz ar to fokusēšanās uz digitālo bieži novērš uzmanību no galvenā vai liek mums meklēt īstermiņa risinājumus.”
Vizītkarte
Zigurds Zaķis ir komunikācijas stratēģiskais plānotājs un stratēģis, vairāku aģentūru un radošo kompāniju dibinātājs, pasniedzējs un pieprasīts vieslektors. Ieguvis bakalaura grādu datorzinātnēs un biznesa vadības maģistra grādu (MBAi) ar specializāciju stratēģijā un starptautiskajā biznesā Brandeis Universitātes starptautiskajā biznesa skolā kā Fulbright stipendiāts no Latvijas. Zigurds ir raksta blogu par mārketingu, stratēģiju, reklāmu un dizainu.
Kas ir stratēģija
Mārketinga eksperts Z. Zaķis paskaidro, ka stratēģija ir māksla ar pārdomātu rīcību panākt vairāk, nekā to paredz resursu sadalījums. Laba stratēģija vienmēr ietver atbildi uz skaidri definētu problēmu vai izaicinājumu. Tas, ko jūs nedarīsiet, stratēģijā bieži vien ir pat svarīgāk par to, ko jūs darīsiet. Pārmērīga iesaistīšanas dažādās aktivitātēs var novērst komandas uzmanību no būtiskā, brīdina Z. Zaķis.
Aplams ir priekšstats, ka stratēģija vienmēr paredz kardinālas izmaiņas. “Lielākajā daļā gadījumu mēs veidojam stratēģiju pat tad, ja nevēlamies būtiski mainīt esošo kursu. Mēs izstrādājam stratēģiju, lai ilgākā laika posmā kļūtu labāki un efektīvāki vai sasniegtu papildu mērķus. Tomēr katrs stratēģijas izstrādes un ieviešanas posms nozīmē izmaiņas – kas mainīsies, ko un kā darīsim to atšķirīgi ?” skaidro stratēģis.
Stratēģijas trīs posmi
- Diagnoze. Kas notiek, kāpēc? Konkurence un situācijas dinamika.
- Stratēģija. Kur spēlēsim, kā uzvarēsim? Pamatprincipi un galvenās idejas.
- Taktika. Ko darīsim? Realizācija un rīcības.
Jāņem vērā, ka šie posmi pēc novērtēšanas ir jāreizina. Tādējādi, ja diagnoze un taktika katra ir izstrādāta uz 10, bet stratēģija uz 1, tad gala rezultāts būs 100. Ja diagnoze būs 0, tad neatkarīgi no stratēģijas un taktikas arī gala rezultāts tieksies uz 0. “Pamatuzdevums ir panākt pietiekoši augstu līmeni visos elementos. Pazaudējot vienu posmu, varam zaudēt kopējo rezultātu,” norāda Z. Zaķis.
Plānojot stratēģiju nākamajiem trīs gadiem, kaut vīzijas līmenī jāpievēršas arī tam, kā jūs savu uzņēmumu iztēlojaties pēc septiņiem gadiem. “Jo īpaši svarīgi tas ir šobrīd, digitālajā laikmetā, kad ir īpaši daudz neskaidrību, mazu izmaiņu un taktisku lietu, kuras prognozēt ir grūti,” skaidro eksperts.
Mārketings – viens no četriem uzņēmuma virzieniem
“Manā izpratnē jebkura uzņēmuma darbību var sadalīt ne vairāk un ne mazāk kā četros virzienos. Mārketings, procesi, cilvēkresursi un finanses. Ja, piemēram, 19. gadsimtā dominēja centieni pārdot saražoto, tad vēlāk attīstījās procesu tēma un pakāpeniski uzmanība pievērsās arī finansēm. Bet pēdējos 20 līdz 30 gadus mārketings ir kļuvis par lielāko un galveno vērtības radītāju,” klāsta Z. Zaķis.
“Jābūt izpratnei par tirgu un cilvēku. Ja ir izpratne par to, ko un kāpēc mēs varam darīt tā, lai radītu vērtību cilvēkiem un viņi būtu gatavi izvēlēties mūs, tad nodrošināt visu pārējo kļūst arvien vieglāk.”
Kā biznesā augt 10x straujāk?
Mārketings sākas ar tirgus un ekonomikas izpratni, taču digitālajā kontekstā svarīgākais ir izprast cilvēku, sabiedrību un auditoriju. Būtiska ir arī segmentācija, kas palīdz sašaurināt jūsu auditoriju un apzināt mērķa grupas.
Pāreja no sociāldemogrāfiskas segmentācijas uz dziļākām pētniecības metodēm plašāk izskanēja līdz ar bēdīgi slaveno Cambridge Analytica pētījumu. Z. Zaķis stāsta, ka segmentācijas iespējas mūsdienās ir gana plašas, turklāt tās ir pieejamas ne tikai lielajiem spēlētājiem. “Jo īpaši svarīga tā, manuprāt, ir maziem un vidējiem uzņēmumiem,” piebilst eksperts.
Sociāldemogrāfija un personība
- Sociāldemogrāfiskā segmentācija balstās uz vecumu, dzīves posmu, ģimenes modeli, nodarbošanos, ienākumiem u.c.
- Personības segmentācija balstās uz attieksmi, piederību un uzvedību. Piemēram, attieksmi pret kādu jautājumu, sociālo piederību un kultūru, dzīvesveidu un mediju patēriņu.
Digitālajā laikmetā arvien noderīgāks kļūst stratēģiskais pozicionējums, proti, priekšstats, kādu jūs vēlaties radīt par savu uzņēmumu ilgtermiņā. Koncentrējoties uz stratēģisko pozicionējumu, ir vieglāk pieņemt lēmumus par produktu un pakalpojumu izstrādi, procesiem, izaugsmi, komunikāciju, mārketingu un darbības analīzi. “Zīmols ir tikai daļa no uzņēmuma mārketinga instrumentiem. Šādā ziņā stratēģiskais pozicionējums ir kā Polārzvaigzne, uz kuru uzņēmumam virzīties,” paskaidro Z. Zaķis.
Komunikācija informācijas pārpilnības laikā
Komunikācijas stratēģis Z. Zaķis atgādina, ka mēs dzīvojam informācijas un izvēles pārpilnības laikmetā. “Cilvēki ignorē informāciju. Arvien grūtāk ir kaut ko pateikt. Nav iespējams kādu piespiest klausīties, ja viņš to nevēlas. Bet no otras puses ikviens bizness šodien ir arī mediju un komunikācijas bizness,” norāda eksperts.
Efektīva kampaņa
- Lakoniska. Fokusēta. Vienkārša.
- Vizuāla. Estētiska. Pievilcīga.
- Neatstāj vienaldzīgu.
- Daudzslāņaina.
- Atšķirīga un atbilstoša.
- Iesaista un dod iespēju pārliecināties.
- Maina rīcību.
- Tiek adaptēta, nevis tulkota.
- Vērsta “uz iekšu” un “uz āru”.
- 3D – attīstāma laikā un telpā (dziļa un plaša).
Arī komunikācija jābalsta stratēģijā, jo īstermiņā nav iespējams īstenot neko paliekošu. Jūsu mērķis ir ne tikai tapt sadzirdētiem, bet arīdzan mainīt cilvēku rīcību un veidot nākotni. “Vēloties tikai saglabāt pastāvošo lietu kārtību, mēs virzīsimies atpakaļ un atpaliksim no esošās situācijas. Ja mēģināsim mainīties līdzi laikam, tas var izdoties, bet mēs būsim sekotāji. Ilgtermiņā kritiskā iespēja mums visiem ir veidot nākotni savā segmentā. Paša nākotni, nozares, klientu, valsts vai pat pasaules nākotni,” aicina Z. Zaķis.
Lai gūtu plašāku ieskatu par mārketinga un komunikācijas stratēģijas veidošanu digitālajā laikmetā, aicinām noklausīties Z. Zaķa lekciju no SEB bankas organizētās Izaugsmes programmas:
Vai vēlaties augt 10x, nevis par 10%?
SEB bankas Izaugsmes programma ir domāta ambicioziem maziem un vidējiem uzņēmējiem, lai ar iegūtajām biznesa zināšanām, mentoringa atbalstu, biznesa kontaktu loka paplašināšanos un finanšu rīku palīdzību tie veicinātu strauju uzņēmuma izaugsmi.
Mūsu mājaslapā atradīsiet Izaugsmes programmas lektoru prezentāciju video, kā arī plašāku informāciju par programmu un jūsu iespēju piedalīties kādā no turpmākajām sesijām.