Tirdzniecība interneta veikalos ik gadu uzņem apgriezienus visā pasaulē, un Latvija nav izņēmums – mūsu valsts iedzīvotāji arvien biežāk iepērkas tiešsaistē. Covid-19 izplatības laikā šī tendence ir kļuvusi īpaši izteikta, jo iegādāties preces internetā ir ne tikai vienkāršāk, bet arī drošāk.
Pārdevējiem ir iestājušies interesanti laiki: lai nogrieztu savu gabalu no visas e-komercijas peļņas “kūkas”, jāveido veiksmīgi funkcionējoši interneta veikali.
Lai arī pirkumi internetā un tiešsaistē iegādāto preču piegāde pa pastu daudziem Latvijas iedzīvotājiem jau sen kļuvusi par ikdienu, šī nozare turpina strauji attīstīties. Centrālās statistikas pārvaldes dati liecina, ka salīdzinājumā ar 2018. gadu 2019. gadā mazumtirdzniecība pa pastu vai interneta veikalos ir pieaugusi par 17%, sasniedzot 250 miljonu eiro apjomu.
Vēl spilgtāk šo tendenci raksturo ar tirdzniecību internetā cieši saistīto uzņēmumu darbības rādītāji. Tā uzņēmums Omniva pērn ir piegādājis 2,78 miljonus pakomātu sūtījumu, kas ir par 54% vairāk nekā pirms gada. Turklāt uzņēmuma pārstāvji norāda, ka pieaugums bijis vērojams visos segmentos – gan sūtījumos starp privātpersonām, gan piegādē no Latvijas un ārvalstu internetveikaliem, gan arī sūtījumos no Ķīnas e-komercijas platformām Wish un AliExpress. Strauji attīstās arī Omniva konkurenta DPD tīkls, 2019. gada oktobrī pārsniedzot 170 “Pickup” punktu atzīmi.
Interneta veikala izveides posmi
Pirms veidojat interneta veikalu vai ķeraties pie jau esošā pārveides, jāizvēlas konkrēts mērķis, jānosaka mērķa tirgi, jāizpēta konkurenti un jānoskaidro patērētāju paradumi. Tikai tad jūs sapratīsit, kam pievērst vairāk uzmanības un kas jādara labāk nekā līdz šim.
Nav jāizgudro velosipēds, bieži vien pietiek ar pozitīvām atšķirīgām pazīmēm. Padomājiet, kā jūs varētu panākt, lai klients gūtu patīkamu un atmiņā paliekošu pieredzi, jo viņš taču neapmeklē reālu veikalu, kur ir iespēja pašam aptaustīt noskatīto preci.
Padariet iepazīstināšanu ar veikala piedāvājumu interaktīvu: prezentējiet savas preces, izmantojot foto un video, atbildiet uz potenciālo pircēju jautājumiem interneta veikala reālā laika tērzētavā. Šobrīd arvien pieejamāki un arī “gudrāki” kļūst dažādi čatboti jeb virtuālie konsultanti, kas var atbildēt uz vienkāršākajiem un populārākajiem klientu jautājumiem pat bez veikala darbinieka iesaistes. Reklāmai un sabiedriskā viedokļa izveidei ieteicams piesaistīt arī populārus blogerus, jutūberus un citus influencerus.
Kādu platformu izvēlēties
Pirms patstāvīgi izstrādājat interneta veikala tehnisko risinājumu, apdomājiet vairākas svarīgas detaļas. Jūsu izvēlētajai platformai jābūt integrējamai ar maksājumu un piegādes risinājumiem, kā arī saistītai ar fizisko veikalu. Svarīgi ir paredzēt klientu lojalitātes sistēmu, kā arī programmu, kas automātiski veido klientu bāzi, jo citādi jums nāksies ievadīt datus manuāli.
Apsveriet, kādām funkcijām jābūt jūsu interneta veikalā. Izvēloties tam platformu, noteikti sazinieties ar banku, lai noskaidrotu informāciju par maksājumu risinājumiem, kas ir integrējami ar konkrēto sistēmu.
Platformas
Globālas maksājumu iespējas ir starptautisku panākumu ķīla
Pārdomājiet savu biznesa modeli un izlemiet, vai vēlaties koncentrēties uz vietējiem patērētājiem, iziet Eiropas Savienības tirgū vai pat starptautiskajā arēnā. Pozicionējot savus klientus, jūs labāk sapratīsit, kādi maksājumu risinājumi jums nepieciešami.
Pieņemot internetā karšu maksājumus, jūs sniedzat ērtu iespēju iepirkties visiem maksājuma karšu īpašniekiem visā pasaulē. Piemēram, Eiropas Savienībā pirkumus internetā ļoti bieži apmaksā ar Visa vai Mastercard kredītkartēm. Tomēr kredītkarte jau sen vairs nav vienīgā iespēja norēķināties ar karti internetā: lai apmaksātu tiešsaistē veiktos pirkumus, pietiek pat ar parasto Mastercard norēķinu karti. Ar norēķinu kartēm veikto interneta maksājumu apjoms pēdējos gados ir ievērojami pieaudzis.
Maksājumus internetā var veikt, arī izmantojot regulāros maksājumus, tas ir, e-rēķinu automātisko apmaksu. Šajā gadījumā klientam nav ik mēnesi manuāli jāapmaksā rēķini un pārdevējam nav pastāvīgi tie jānosūta. Šādi jūs izvairīsieties no parādiem, kas varētu rasties aizmāršības vai tehnisku iemeslu dēļ. Šo maksājumu veidu veiksmīgi izmanto, piemēram, Netflix un Spotify.
E-komercijas maksājumi
Interneta veikals bez loģistikas pakalpojumiem ir nepilnīgs
Paraugoties uz datiem par pakomātu pakalpojumu uzņēmumu apgrozījumu, var droši apgalvot, kavalsts iedzīvotāji dod priekšroku to izmantošanai. Tā kā Latvijā loģistikas risinājumi, sākot ar pasta robotu un beidzot ar kurjeru dienestiem, patiešām ir lieliski attīstīti, interneta veikala īpašniekam jānoslēdz līgums ar loģistikas uzņēmumu. Tas ļaus piedāvāt klientiem ātru un ērtu piegādi. Turklāt, balstoties uz interneta veikalu pieredzi, var secināt, ka cilvēkiem ļoti patīk saņemt piegādes pakalpojumus par brīvu.
Tas nozīmē, ka bezmaksas piegāde ir milzīgs pluss, kas var kļūt par vienu no jūsu konkurētspējas priekšrocībām. Ir vērts izvērtēt, pie kādiem nosacījumiem šāds bezmaksas bonuss būtu finansiāli izdevīgs Jūsu biznesam, un to pārvērst par lielisku mārketinga un pārdošanas rīku.
Pircējs vērtē vienkāršību
Interneta veikalam jābūt vienkāršam un personalizētam: ja prece un pakalpojums klientam tiešām patīk, viņš neuzskatīs jūsu ziņojumus par reklāmas mēstulēm. Patlaban tirdzniecībā toni uzdod vienkārši, ātri un ērti risinājumi. Precēm un pakalpojumiem jābūt drošiem, kvalitatīviem un aktuāliem.
Tā kā viens attēls spēj pastāstīt vairāk nekā tūkstoš vārdu, netaupiet uz kvalitatīvu fotogrāfiju rēķina! Ja jūsu interneta veikala dizains, preces un apkalpošana izceļ to pārējo vidū, klientu bāze jums ir garantēta.
Interneta veikals nekad nav pilnībā gatavs
Papildus e-tirdzniecības semināriem, vismaz reizi gadā vēlams piedalīties e-komercijas tēmai veltītā vietējā vai starptautiskā konferencē, kurā iespējams iegūt jaunākās vēsmas un attīstības tendences interneta tirdzniecības jautājumos. Neviens interneta veikals nedarbosies labi, ja ar to uzturēs un attīstīs nekompetenti vai nemotivēti cilvēki.