Starptautiskā Kosmetoloģijas koledža jau ilgāku laiku centās mācībās ieviest arvien vairāk attālināto risinājumu, taču Covid-19 šo procesu krietni paātrināja. Koledžas dibinātāja un valdes priekšsēdētāja Marika Ģederte eAkadēmijas diskusijā atklāj, kā mācībspēks un studenti pieņēma attālināto mācīšanos, kā arī sniedz vērtīgus padomus citiem uzņēmējiem.
Starptautiskā Kosmetoloģijas koledža (SKK) ir privāta augstākā mācību iestāde, kas studentiem nodrošina pirmā līmeņa profesionālo augstāko izglītību un 4. profesionālās kvalifikācijas līmeni, kā arī visdažādākos personālās pilnveides, tālākizglītības un tālmācības kursus klausītājiem.
M. Ģederte stāsta, ka ar Covid-19 saistītie ierobežojumi marta vidū pamatīgi sašūpojuši viņas vadīto koledžu. Informācijai plašsaziņas līdzekļos SKK dibinātāja tobrīd nav sekojusi līdzi, tāpēc valdības lēmumi sagādājuši pārsteigumu, kam ātri nācās pielāgoties. “Manā gadījumā tā bija viena stunda. (..) Jāsaka paldies manai brīnišķīgajai komandai – mēs spējām transformēties stundas laikā. Ātrums bija vienkārši fenomenāls,” atceras M. Ģederte.
Savlaicīga sagatavošanās
Pāriet uz attālinātām mācībām SKK izdevās, jo jau pirms pusotra gada koledža bija iegādājusies dažādus digitālus risinājumus. Iegādājoties šos rīkus, SKK nedomāja par uzglūnošu krīzi, bet centās pielāgoties sabiedrības paradumu maiņai – pievēršanos zaļākam dzīvesveidam un elastīgā darba laika popularitātes pieaugumam.
“Kad pirms pusotra gada iegādājāmies šos digitālos risinājumus, mums negāja ātri un viegli. Cilvēki, it īpaši akadēmiskais personāls, ļoti negribīgi, ieviesa tos praksē. Taču krīzes situācijā vairs nebija variantu. Bija jāsagrupējas un stundas laikā tas jāizdara.”
Vislielāko izaicinājumu M. Ģedertes vadītajai koledžai sagādājušas praktiskās nodarbības, kuras nebija iespējams vadīt attālināti. Tāpēc nodarbību grafiks tika koriģēts tā, lai pandēmijas laikā notiktu tikai teorijas nodarbības, bet septembrī, iespējams, varētu atsākties arī praktisko nodarbību vadīšana.
“Esam savā ziņā pateicīgi krīzei, jo esam saskatījuši daudzas pozitīvas nianses. Liela nozīme ir uzņēmuma vadītājiem un līderiem. Viņi ir apmācīti un neļauj komandai darboties haotiski. Mana vairāk nekā 20 gados gūtā pieredze ir paplašinājusi manu komforta zonu,” stāsta M. Ģederte, piebilstot, ka būtiskas zināšanas viņai sniegusi 2008. gada finanšu krīze.
Pietrūkst klātienes enerģijas
Straujo pārmaiņu ieviešanā SKK nav iztikusi bez nokaitēta emocionālā fona un satraukuma par to, kā tās uztvers studenti un pasniedzēji. “Neteiktu, ka bija viegli. Man kā vadītājai tas bija liels izaicinājums nomierināt visus, paskaidrot, kā transformēsimies un strādāsim tālāk. Nākamais nepatīkamais vilnis bija studentu neizpratne. Mēs sapratām, ka pietrūkst komunikācijas un izskaidrojošā darba par to, kāpēc mēs to darām un pēkšņi samainām lekcijas,” klāsta M. Ģederte.
Koledžas vadītāja norāda, ka klātienes komunikācijai viņas uzņēmumā tomēr ir neatsverama loma. “Man ļoti pietrūkst enerģijas apmaiņas, kad stāstu par plāniem un idejām. Es bieži vien pēc trīs stundu sapulcēm uzlādējos, lai gan it kā esmu sniegusi informāciju un līdz ar to – atdevusi enerģiju,” saka uzņēmēja.
Taču vienlaikus SKK komanda ir guvusi nozīmīgu pieredzi un mācību, ko ieviest jaunajā mācību gadā. “ Ir izkristalizējušās lieliskas biznesa idejas ,” piebilst M. Ģederte.
Iepriekšējā krīzē gūtā pieredze
M. Ģederte neslēpj, ka 2008. gada finanšu krīze viņai sniegusi pieredzi, kas palīdzējusi labāk pārvarēt Covid-19 izaicinājumus. “Iemācījos risināt problēmas, nebaidīties no tām. Ja ir problēmas, tās jārisina. Svarīgākais ir mēģināt. Jāprasa atgriezeniskā saite. Piekrītu, ka esam izgājuši cauri ļoti daudzām kļūdām, katru dienu rodas jautājumi. Būtiski ir nebaidīties un runāt ar visām ieinteresētajām pusēm par to, kā risināt problēmas. Mums, sniedzot augstākās izglītības pakalpojumus, studentu un pasniedzēju viedoklis ir ļoti svarīgs,” stāsta uzņēmēja.
“Galvenais ir mēģināt. Pat ja iekrītam ar seju dubļos, jāprot piecelties. Tas paplašina mūsu komforta zonu. Paies vēl 10 gadi, un mēs vairs nebaidīsimies, jo būsim gatavi.”
Covid-19 ierobežojumi nav ietekmējuši SKK darbinieku skaitu – visi biroju ir pārcēluši uz mājām un apguvuši komunicēšanu tiešsaistē. Primāri uzņēmums izmanto Zoom, Facebook Messenger un Webex platformas. Koledža izmanto arī speciāli izglītības procesam paredzētās Panopto un Moodle platformas.
Veselības nozīme darbā un ikdienā
M. Ģederte atklāj, ka krīzes laikā iedvesmoties un nomierināties viņai palīdz mācības. “Esmu sākusi jaunus kursus universitātē. Jātrenē smadzeņu muskulis. Daudz lasu grāmatas. Kādreiz to darīju tikai atvaļinājumā. Esmu sākusi skriet. Nekad nevarēju iedomāties, ka varētu to darīt, taču tas vairo laimes hormonu,” stāsta SKK vadītāja.
“Krīze bija nepieciešama, lai saprastu, cik svarīga ir veselība. Man ir augsta motivācija būt veselai gan emocionāli, gan fiziski, lai spētu izvest komandu no šīs krīzes.Tā ir atbildība.”
Citiem uzņēmējiem M. Ģederte novēlē nebaidīties no trakām lietām, darīt un radīt tādas preces un pakalpojumus, kas liek cilvēkiem justies labi. “Bet galvenais – saudzējiet sevi un apkārtējos. Lai visiem laba veselība!” uzsver M. Ģederte.
Lai gūtu plašāku ieskatu par to, kā dažādi Latvijas uzņēmumi pielāgojas Covid-19 krīzes nestajām pārmaiņām, aicinām noskatīties SEB bankas organizēto eAkadēmijas diskusiju. Tajā piedalījās Starptautiskās Kosmetoloģijas koledžas dibinātāja un valdes priekšsēdētāja Marika Ģederte, virtuālā tirgus Svaigi.lv saimniece Elīna Novada, uzņēmējs, sejas vairogu Shield48 ražotājs Didzis Dejus un DCH Studijas vadītājs un treneris Kaspars Ozoliņš.