Pārtikas e-komercijas jomā Covid-19 var uzskatīt teju par dāvanu, jo cilvēki arvien aktīvāk iepērkas internetā. Taču strauji augošais pieprasījums sagādā virkni izaicinājumu. Virtuālā tirgus Svaigi.lv saimniece Elīna Novada eAkadēmijas diskusijā atklāj, kā uzņēmums ticis galā ar vēl nepieredzētu pieprasījuma lēcienu, un sniedz vērtīgus padomus citiem uzņēmējiem.
Virtuālais tirgus Svaigi.lv ir sociālais uzņēmums, kurš piedāvā tiešsaistē iegādāties mazo Latvijas zemnieku saimniecību un ražotāju produkciju. Klients Svaigi.lv platformā izvēlas produktus, bet uzņēmums šo informāciju nodod saimniecībām, kas sagatavo un piegādā produkciju.
Ja daudzu uzņēmumu darbu Covid-19 nestās izmaiņas piebremzēja vai pat apturēja, tad Svaigi.lv platforma saņēma vēl nepieredzētu pasūtījumu skaitu. “Pasūtījumi sāka ienākt ik pa minūtei tādā daudzumā, kādu nekad iepriekš nebijām pieredzējuši. Dažu stundu laikā bija jāizdomā, ko darīt tālāk, jo ar tobrīd mūsu rīcībā esošajām telpām un piegādātājiem nevarējām pieprasījumu nodrošināt,” atminas E. Novada.
Jaunas telpas vienas dienas laikā
Pasūtījumu skaits bijis tik liels, ka Svaigi.lv nācies apturēt jaunu pasūtījumu pieņemšanu. “Kā rīkoties? Kā reaģēt? Vai varēsim izpildīt klientiem apsolīto? Lielākā atbildība bija par cilvēkiem, kuri vairs nekur nedrīkstēja iet, un mēs bijām vieni no tiem, kuri varēja palīdzēt viņiem organizēt ikdienu. Kā nepievilt cilvēkus, kas šo pakalpojumu no mums gaida?” izaicinājumus apraksta Svaigi.lv saimniece.
Pat pēc pasūtījumu pieņemšanas apturēšanas Svaigi.lv bija jātiek galā ar pieprasījumu, kas trīs reizes pārsniedza ikdienā ierasto. “Varu godīgi teikt, ka šajā periodā esam kļūdījušies visos iespējamos veidos,” neslēpj E. Novada. Uzņēmums nonāca izvēles priekšā – pieņemt pasūtījumus tikai līdz komfortablam un izpildāmam līmenim vai arī meklēt citu risinājumu.
"Mēs sapratām, ka lielākā problēma ir telpas. Vienas dienas laikā, sadarbojoties ar Imantas tirgu, pieņēmām lēmumu pārvākties uz daudz plašākām telpām. No rīta mums bija tikšanās, bet vakarā jau bijām pārvākušies uz jaunajām telpām. Tad arī sapratām, ka varam apkalpot lielāku skaitu pasūtījumu."
Arī pārējos lēmumus Svaigi.lv pieņēma līdzīgā veidā – identificējot problēmu, kura traucē iet uz priekšu, un uzreiz to risinot.
Atbildība pret citiem
Svaigi.lv nodarbojas ar sociālo uzņēmējdarbību, tāpēc izjuta lielu atbildību sabiedrības, mazo saimniecību un ražotāju priekšā. “Arī viņiem apstājās visi tirdzniecības kanāli – skolas, restorāni, ēdināšanas vietas, tirdziņi. Mēs bijām vieta, kur šīs mazās saimniecības un ražotāji varēja savu produkciju realizēt. Domājot par viņiem un viņu ģimenēm, sapratām, ka jāsper soļi ne tikai savu ērtībām labad, bet jāatbalsta arī viņi šajā krīzes laikā,” stāsta E. Novada.
Darbs kopš marta vidus nebija sevišķi komfortabls, jo uzņēmumam nācās strādāt diennakts režīmā. Kad nakts vidū E. Novada teikusi kolēģei, ka kļūst par traku, viņa pretī saņēmusi iedvesmojošu atbildi – šobrīd lielākajai daļai pasaules vairs nav iespēju kaut ko darīt, bet mums šāda iespēja vēl ir, tāpēc jādara, kamēr var.
“Man lielākais izaicinājums bija tikt galā pašai ar sevi,” uzsver E. Novada, kura audzina divus mazus bērnus.
“Lai apvienotu šīs trakās pārmaiņas ar mammas pienākumiem, ir jāpieņem daudz emocionālu lēmumu par to, cik tālu biznesā esi gatavs iet un darīt nesavtīgā režīmā.”
Pārvarēt ilgās nakts stundas E. Novadai palīdzējuši iedvesmojoši cilvēki. “Kad naktīs pakoju pasūtījumus, es parasti klausījos podkāstus. Tā ir enerģija, ko dod cilvēki, kuri savā jau tā noslogotajā dienā vēl atrod brīdi, lai dalītos ar citiem par notiekošo viņu pusē. Tas sniedz enerģijas lādiņu, lai spētu turpināt strādāt,” atklāj uzņēmēja.
Palīgā nāk draugi
Svaigi.lv komandas kodols ir ļoti mazs, tāpēc darba apjoma palielināšanās mudināja meklēt papildspēkus. Darbinieki sameklēti draugu lokā. “Bija cilvēki, kuriem apstājušies darbi. Citos apstākļos nebūtu iespējams, ka viņi strādātu manā uzņēmumā, jo ir daudz vairāk pieredzējuši par mani, bet tik un tā viņi nāca palīgā,” norāda E. Novada.
“Savstarpējās sarunās spriedām, ko un kā labāk darīt. Kad aprunājas un novērtē idejas no vairākām pusēm, tad arī rodas labākie risinājumi. Izmantoju visu paziņu loku, kas iepriekšējos gados bija uzkrāts kā kapitāls un tagad noderēja.”
Lai nodrošinātu darbu diennakts režīmā, uzņēmumam nācies mainīt arī struktūru. “Skaidrs ka viens cilvēks to izdarīt nevar. Man kā vadītājai ar salīdzinoši nelielu pieredzi tā bija lieliska iespēja deleģēt pienākumus citiem, atlaist kontroli un dot iespēju katram darbiniekam,” saka E. Novada.
Nākotne ir klāt
E. Novada pārtikas e-komercijas jomā strādā jau vairāk nekā piecus gadus. Ja vien dažus mēnešus pirms Covid-19 izraisītās krīzes viņa bija pārliecināta, ka Svaigi.lv modelis ir nākotnes darbs, jo pasaulē kopumā pārtikas e-komercija veido mazāk nekā 3–4%, tad šobrīd situācija ir mainījusies.
”Domāju, ka šodien vairs nevienam nav jājautā, kāpēc pārtiku nevarētu pirkt internetā. Bet es jau piecus gadus runāju par to, kā būtu, ja mēs visi iepirktos plānveidīgi, reizi nedēļā un pieņemtu pārdomātus lēmumus par produktiem, ko liekam uz galda mūsu ģimenes maltītēs. Tagad vienā dienā tas viss ir mainījies.”
E. Novada neslēpj, ka Covid-19 ierobežojumi pārtikas e-komercijas jomā uzskatāmi teju par sapņa piepildījumu. Viņa prognozē, ka daļa cilvēku varētu saglabāt jauno ieradumu iegādāties pārtiku internetā, bet nav izslēgts, ka cilvēki atgriezīsies pie vecajiem paradumiem.
“Es skatos uz lietām pozitīvi. Sākas nākamais posms, kad iestājas realitāte, normalizējas ikdiena un veidojas ritmi. Ir būtiski atcerēties mācības, ko šie divi mēneši mums ir devuši, lai priekšdienām paņemtu pašu labāko. Šis ir brīdis, kad varam veidot turpmāko dzīvi no “baltas lapas”. Iespējams, ka tā būs labāka visiem,” saka uzņēmēja.
“Novēlu iet uz priekšu un turpināt iesākto, bet atcerēties, ka scenārijs ir atkarīgs tikai no katra paša. Neviens no malas nenāks glābt un pieņemt lēmumus jūsu vietā, tāpēc esiet drosmīgi un dariet,” uzņēmējus aicina E. Novada.
Lai gūtu plašāku ieskatu par to, kā dažādi Latvijas uzņēmumi pielāgojas Covid-19 krīzes nestajām pārmaiņām, aicinām noskatīties SEB bankas organizēto eAkadēmijas diskusiju. Tajā piedalījās Starptautiskās Kosmetoloģijas koledžas dibinātāja un valdes priekšsēdētāja Marika Ģederte, virtuālā tirgus Svaigi.lv saimniece Elīna Novada, uzņēmējs, sejas vairogu Shield48 ražotājs Didzis Dejus un DCH Studijas vadītājs un treneris Kaspars Ozoliņš.