Līdz ar Covid-19 izraisītajiem sarežģījumiem autobūves nozarē mainījušies arī Latvijas iedzīvotāju spēkratu izvēles paradumi – lai gan vislielākais līzinga finansējuma apjoms 2021. gada pirmajos sešos mēnešos piešķirts jaunu automašīnu iegādei, darījumu skaits lietotu auto segmentā pieaudzis gandrīz uz pusi.
2021. gada pirmajā pusgadā auto iegādei privātpersonām piešķirtais finansējums sasniedza 11,6 miljonus eiro. Tas ir par 21% vairāk nekā pērn. Vienlaikus darījumu skaits audzis par 23%.
SEB līzinga vadītāja Jeļena Gavrilova skaidro, ka pēc pirmā Covid-19 pandēmijas viļņa iedzīvotāja lielus pirkumus, tostarp auto iegādi. Taču šobrīd situācija ir normalizējusies. “Šogad situācija izskatās stabilāka – iedzīvotāju noskaņojums uzlabojas un pieprasījums pēc finansējuma auto iegādei atkal aug,” vērtē J. Gavrilova.
Aug pieprasījums pēc lietotiem spēkratiem
Šogad parādījusies jauna tendence – pieaug iedzīvotāju interese par lietotiem auto. Lai gan šogad vairāk nekā 70% no piešķirtā finansējuma izmantots jaunu auto iegādei, darījumu skaits lietotu auto segmentā palielinājies par 46%.
“To var skaidrot arī ar jauno auto ražošanas un piegādes procesiem – šobrīd jauno automašīnu piegādes termiņi ir ļoti ilgi un dažkārt neprognozējami, tāpēc klienti mēdz izdarīt izvēli par labu lietotam auto, ko var iegādāties uzreiz, negaidot jauna modeļa piegādi,” skaidro SEB līzinga vadītāja.
Šogad SEB līzinga finansēto mazlietoto auto vidējais vecums ir četri gadi. Vispopulārākie lietoto spēkratu modeļi ir VW Passat, Nissan Qashqai, VW Golf, Škoda Octavia un BMW 5. sērija.
Savukārt populārākie jauno automašīnu modeļi ir Škoda Kodiaq, Nissan Qashqai, Hyundai Tucson, Škoda Karoq un Nissan Juke – līdz ar to iecienītākie joprojām ir pilsētas apvidus auto.
Aktuālāko auto modeļu apskats
Atrast piemērotāko spēkratu plašajā automobiļu piedāvājumā nav vienkāršs uzdevums. Tāpēc sadarbībā ar auto ekspertu Normundu Avotiņu esam sagatavojuši īsus video apskatus par vairāk nekā 30 Latvijā šobrīd aktuālajiem modeļiem dažādās klasēs un cenu kategorijās. Jauna auto iegādei varat izmantot mūsu īpašo līzinga piedāvājumu: seb.lv/auto
Vidējā finansējuma summa šogad saglabājas tādā pašā līmenī kā pērn – jauniem auto tā bija ap 20 tūkstošiem eiro, bet lietotiem – ap 13 tūkstošiem eiro.
Interese par elektromobiļiem joprojām neliela
Joprojām pieprasītākās ir automašīnas ar benzīna vai dīzeļa dzinēju, kas veido gandrīz 98% no pirmajā pusgadā finansētajiem auto.
Toties salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu būtiski samazinājies pieprasījums pēc auto ar dīzeļa dzinēju – ja pirms gada to īpatsvars no SEB līzinga finansētajiem auto bija 58%, tad šogad tikai 28%.
Pakāpeniski aug pieprasījums pēc hibrīda tipa auto, bet interese par elektromobiļiem joprojām ir neliela. “Salīdzinot ar kaimiņvalstīm, redzam, ka Latvijā ir viszemākais pieprasījums pēc elektroauto. Pirmajā pusgadā Lietuvā un Igaunijā finansēti desmit reizes vairāk elektromobiļu kā pie mums,” norāda J. Gavrilova.
“Tas skaidrojams ar jau kādu laiku kaimiņvalstīs pieejamo valsts atbalstu. Tāpēc ļoti apsveicami, ka arī Latvijā no 2022. gada plānots finansiāli atbalstīt iedzīvotājus, kuri iegādāsies videi draudzīgus, mazemisiju un bezemisiju transportlīdzekļus,” prognozē SEB līzinga vadītāja.
Zaļais līzings
Aicinām ikvienu ikdienā izdarīt ilgtspējīgākas izvēles. Piemēram, ar benzīnu vai dīzeli darbinātas automašīnas vietā izvēlieties elektromobili, un mēs Jums tā iegādei piedāvāsim zaļo līzingu ar izdevīgākiem nosacījumiem. Uzzināt vairāk
Šobrīd plānots, ka jauna elektromobiļa iegādei varētu būt pieejams grants 4500 eiro apmērā, bet lietota elektromobiļa un jauna hibrīdauto iegādei – 2250 eiro apmērā. Lai atbalstītu elektromobiļu iegādi, SEB līzings visā Baltijā samazināja procentu likmi šādiem spēkratiem līdz 1,45% (+3M Euribor).
Tā kā elektromobiļi veido salīdzinoši nelielu daļu no kopējā SEB līzinga portfeļa Latvijā, lai neitralizētu CO2 izmešu apjomu, ko rada auto ar benzīna vai dīzeļa dzinēju, SEB līzings turpinās uzsākto iniciatīvu – iestādīt vienu koku par katru finansēto auto ar iekšdedzes dzinēju.