Izšķirties par labu elektromobiļa iegādei cilvēkus nereti kavē mīti, kuri jau sākotnēji bijuši aplami, bet līdz ar tehnoloģiju attīstību tiek kliedēti. Daži no tiem – elektroauto būs neiespējami pārdot, turklāt šo automašīnu modeļu piedāvājums ir arī trūcīgs. Diskusijā “Ar kādiem auto brauksim rītdien?” eksperti meklēja atbildi uz šiem apgalvojumiem.
Gaidāma neliela revolūcija
Auto žurnālists un eksperts Normunds Avotiņš ir pamanījis, ka, izvēloties tradicionālo automašīnu, modeļu salīdzināšana un lēmuma pieņemšana var ilgt nedēļām, taču elektromobiļu piedāvājums ir stipri vien pieticīgāks.
Latvenergo elektrotransporta uzlādes tīkla attīstības vadītājs Ansis Valdovskis iepriecina, ka jau 2021. gadā elektromobiļu nozarē plānota neliela revolūcija – katrs sevi cienošs ražotājs prezentēs vismaz vienu, ja ne divus jaunus elektromobiļu modeļus.
Aktuālāko auto modeļu apskats
Atrast piemērotāko spēkratu plašajā automobiļu piedāvājumā nav vienkāršs uzdevums. Tāpēc sadarbībā ar auto ekspertu Normundu Avotiņu esam sagatavojuši īsus video apskatus par vairāk nekā 30 Latvijā šobrīd aktuālajiem modeļiem dažādās klasēs un cenu kategorijās: seb.lv/auto
Nesnauž arī komerctransporta ražotāji – turpmākajos gados kļūs pieejami elektriskie “bulku vāģīši”, kas ir izcils risinājums preču piegādei pilsētā. Vienīgi jāņem vērā, ka par saldētavu šādos spēkratos pagaidām var nesapņot, neslēpj Latvenergo speciālists. Arī N. Avotiņš uzteic ražotāju Scania, kura nule prezentējusi automašīnu sēriju ar elektrisko piedziņu.
Savukārt auto nomas uzņēmuma SIXT vadītājs Baltijas valstīs Arnis Jaudzems atgādina par uzņēmēju pragmatismu – ja nobraukums gadā ir 30, 40 vai 50 tūkstoši kilometru, tad dabai draudzīgāks būs arī labā kārtībā uzturēts dīzeļdzinējs. “Ja skatāmies uz komerctransportu, tad pagaidām alternatīvu īsti nav. Tā ka dīzelis lielākiem kravas autobusiem joprojām būs degvielas izvēle numur viens,” noteic A. Jaudzems.
Izķer kā pīrādziņus
SIXT vadītājs Baltijas valstīs A. Jaudzems stāsta, ka jau pirms dažiem gadiem industrijā valdīja lielas bažas par elektromobiļu atpirkuma cenām.
Taču tagad redzams, ka arī Latvijas apstākļos ir ļoti labs atpirkums. “Lietotus elektroauto izķer kā karstus pīrādziņus,” norāda A. Jaudzems.
Arī Latvenergo speciālists A. Valdovskis norāda, ka elektroauto vērtība turas gana augsta, lai gan kādreiz plaši izplatīts bija mīts, ka atlikusī vērtība šādiem spēkratiem ir zema un tos ir neiespējami pārdot otrreizējā tirgū. Turklāt pārdošanas cenas turpinās samazināties, bet atpirkuma cenas – pieaugt.
Sāpīgāks gan varētu būt jautājums, ko pēc 10 gadiem varēs iesākt ar pēdējos gados iegādātiem elektromobiļiem. A. Valdovskis nenoliedz, ka 15 gadus veciem elektromobiļiem varētu būt īsāks dzīves cikls nekā automašīnām ar benzīna vai dīzeļa dzinējiem. Tomēr vienlīdz reāla ir iespēja, ka nolietoto elektromobiļu baterijām var rast jaunu pielietojumu, piemēram, mājās uzkrāt no saules kolektoriem iegūto enerģiju.
SEB bankas rīkotajā diskusijā “Ar kādiem auto brauksim rītdien?” eksperti sprieda par to, kā “zaļais kurss” tuvākā un tālākā nākotnē ietekmēs izvēli par automašīnas iegādi, kā arī apskatīja Latvijas tirgus tendences. Diskusijā piedalījās SEB līzinga vadītāja Latvijā Jeļena Gavrilova, Latvenergo elektrotransporta uzlādes tīkla attīstības vadītājs Ansis Valdovskis, SIXT vadītājs Baltijas valstīs Arnis Jaudzems. Diskusiju vadīja auto žurnālists un eksperts Normunds Avotiņš. Pilns diskusijas ieraksts: