Vienmēr uzmanības centrā, enerģisks un pašpārliecināts – tieši tādu mēs bieži vien iztēlojamies līderi. Visas šīs īpašības tipiski tiek piedēvētas ekstravertiem cilvēkiem, personībām, kuri uzņem enerģiju mijiedarbībā ar citiem. šiem cilvēkiem plaši sabiedriski pasākumi, komandas darbs un vadoši amati ir tīrā bauda.
Savukārt intraverts cilvēks dod priekšroku novērotāja pozīcijai un augstu vērtē vienatni. Mijiedarbība ar lielām cilvēku grupām viņus parasti nogurdina, tādēļ pirmajā mirklī var šķist, ka uzņēmējdarbības pasaulē, kurā ir liels pieprasījums pēc aktīvas komunikācijas, viņi nejūtas tik omulīgi kā ekstravertā tipa cilvēki.
Uzņēmuma „OVC Consulting” uzņēmējdarbības vadības konsultants un psihologs Raimunds Dzimids atklāj, kā intravertā tipa cilvēki var kļūt par veiksmīgiem uzņēmējiem.
Mēs bieži domājam, ka jauni uzņēmēji ir enerģiski, sabiedriski un ekstraverti. Taču ko lai dara intravertā tipa cilvēki, lai īstenotu savas uzņēmējdarbības idejas dzīvē? Vai viņi vispār var būt veiksmīgi uzņēmēji?
Raimunds Dzimids: Protams, ka var. Gan zinātniskie pētījumi, gan piemēri no dzīves apliecina, ka patiesībā daudzi uzņēmēji ir intraverti un veiksmīgi. Lielisks piemērs ir „Microsoft” dibinātājs Bils Geitss, kurš ir viens no vislabāk zināmajiem intravertā tipa uzņēmējiem. Veiksmīgi uzņēmēji, pārdevēji un starpnieki bieži vien tiek uztverti kā ekstravertā tipa cilvēki, taču tas ne vienmēr tā ir – arī intravertā tipa cilvēki var veiksmīgi uzsākt un vadīt savu biznesu.
Ekstravertā tipa cilvēki daudz un gandrīz nepārtraukti komunicē, savukārt intravertā tipa cilvēki to nedara. Vai viņi nav spējīgi aktīvi komunicēt ar citiem?
Raimunds Dzimids: Nevar teikt, ka viņi nezinātu, kā komunicēt. Viņi vienkārši komunicē citādi. Piemēram, intravertā tipa cilvēki parasti ilgāk visu pārdomā, paši visu analizē. Tas ļauj viņiem labāk izvērtēt situāciju. intravertā tipa cilvēki ir vairāk orientēti uz dziļumu, savukārt ekstravertais tips vairāk koncentrējas uz plašumu. Turklāt intravertā tipa cilvēkus parasti motivē pati ideja – viņi tai tic, un tāpēc viņiem ir vieglāk pārliecināt citus par tās vērtību. intravertā tipa cilvēki ir apsvēruši visus plusus un mīnusus un var argumentēt savas idejas, kā arī viegli izklāstīt savu vīziju.
Tomēr psihologi apgalvo, ka arī intraverti cilvēki, kuri spēj izmantot savas unikālās personiskās īpašības, var būt lieliski uzņēmēji.
Kontaktu dibināšana un spēja uzminēt, kādus cilvēkus var izmantot investoru vai biznesa partneru piesaistīšanai, parasti tiek uzskatīta par ekstravertā tipa cilvēku priekšrocību. Ko var darīt intravertā tipa cilvēks, lai piesaistītu potenciālā investora uzmanību?
Raimunds Dzimids: Intravertā tipa cilvēki jūtas ērtāk, komunicējot ar vienu cilvēku, nevis ar grupu, tādēļ viņi bieži izvēlas sarunas aci pret aci. šādas sarunas laikā viņi zina, kā veidot ciešas un savstarpējā uzticībā sakņotas attiecības. Viņi lieliski prot uzklausīt otru cilvēku un labāk spēj sekot sarunas gaitai nekā viņu ekstravertie kolēģi. Intravertā tipa cilvēki nespriež un nepieņem lēmumus ātri – tas parasti otru sarunu partneri pārliecina.
Protams, realitātē ir tā, ka šāda tipa jauns uzņēmējs, iespējams, nevarēs pilnībā izvairīties no komunicēšanas ar lielāku grupu. Tad tas ir tikai jautājums par pienācīga laika veltīšanu sagatavošanās procesam. Sagatavošanās ļaus intravertā tipa cilvēkam justies pārliecinātam par sevi un mijiedarboties ar auditoriju, uzdodot jautājumus. Pats svarīgākais atcerēties, ka ar atbildēm uz viņu jautājumiem nedrīkst steigties, ļaujiet sev brīdi apdomāt atbildi. Pilnībā novērst diskomfortu nav iespējams, tādēļ ir jāatrod veids, kā relaksēties un nomierināties mijiedarbības laikā, un atgādināt sev, ka šāda situācija ir īslaicīga.
Ja intravertā tipa cilvēki labāk izklāsta savas idejas, varbūt viņi arī labāk veido attiecības?
Raimunds Dzimids: Lai arī intravertā tipa cilvēki nav tik runīgi kā ekstravertie, viņi ir labāki klausītāji, un tas ļauj viņiem identificēties ar otras personas, piemēram, partnera vai investora, reālajām vajadzībām. Tas palīdz veidot savstarpējā cieņā un uzticībā balstītas attiecības.
Turklāt dažos gadījumos intravertā tipa cilvēkiem ir patiešām labākas attiecību veidošanas prasmes. Ekstravertajiem var būt daudz kontaktpersonu, bet intravertie veido ciešākas un stabilākas attiecības ar klientiem, partneriem un investoriem. Un, lai arī intravertā tipa cilvēkiem nav viegli komunicēt ar citu personu, sociālie tīkli un mūsdienu tehnoloģijas var palīdzēt apiet šo trūkumu un vienlaikus paplašināt kontaktu loku.
Galu galā tikai izņēmuma gadījumos kāds cilvēks ir tipiski intraverts vai tipiski ekstraverts. Lielākajai daļai cilvēku piemīt vairākas abu personības tipu iezīmes, bet viens no tipiem dominē pār otru, un tas arī nosaka cilvēka uzvedību. No otras puses, vides ietekmes rezultātā gan ekstravertā, gan intravertā tipa cilvēki var pielāgoties un rīkoties atbilstoši apstākļiem.