Viens no biežākajiem iemesliem, kāpēc jauni uzņēmumi cieš neveiksmi, ir produkta neatbilstība tirgum. Tas nozīmē, ka uzņēmumi nav kārtīgi veikuši mājasdarbu, lai izprastu, vai radītais piedāvājums vispār kādam ir nepieciešams. Kā saprast klientus, lai ar savu produktu vai pakalpojumu atrisinātu viņu problēmas, padarītu ērtāku ikdienu un ietaupītu naudu, SEB bankas organizētajā Izaugsmes programmā stāstīja inovāciju un uzņēmējdarbības eksperts Slavo Tuleja.
S. Tulejas ieskatā viena no lielākajām kļūdām, ko pieļauj uzņēmumi, ir ideju radīšanu ofisa vidē. “Cilvēki ir apsēdušies, un kāds saka – mums vajadzētu rīkoties šādi. Bez jebkādas validācijas. Bieži esmu redzējis, ka idejas izstrāde ilgst gadu vai divus, un tikai tad uzņēmumi parāda klientiem savu risinājumu. Bet ja nu neviens to nevēlas?” vaicā eksperts.
Vizītkarte
Ko klients vēlas sasniegt?
“Uz klienta vajadzībām jāraugās kā uz uzdevumu, kas jāpaveic. Savukārt jūsu produkts vai pakalpojums ir palīgs, lai šo uzdevumu paveiktu. (..) Dažkārt mēs pērkam automašīnu dēļ tās izskata, taču vairumā gadījumu auto galvenais uzdevums ir palīdzēt mums kaut kur nokļūt. Ja produkts nepadara mūs labākus, priecīgākus vai efektīvākus, tad mēs to neizmantosim,” stāsta S. Tuleja.
Viņš norāda, ka vaicāt klientiem, kādu produktu viņi vēlētos vai, kā viņi uzlabotu jau esošo risinājumu, ne vienmēr būs labākā pieeja. Tā jūs iegūsiet vien lērumu “traku” ideju, kuru īstenošana paņems gan jūsu laiku, gan naudu, taču negarantēs, ka beigu beigās kāds šo risinājumu izmantos. Tā vietā jācenšas izprast klientu dzīvesveids un darbības, kuras viņi veic, lai paveiktu uzdevumus.
Kas nepieciešams, lai saprastu, ko vēlas sasniegt klienti?
- Metodoloģija – kā saprast klientus.
- Klienti – ar kuriem jūs runāsiet.
- Drosme – uzrunāt klientus un veikt izmaiņas.
Procesa sistematizēšanai S. Tuleja iesaka izmantot dubultā dimanta (double diamond – angļu val.) pieeju. Īsumā – tā paredz, ka produkta radīšanai vai pilnveidošanai, izmantojot uz klientu vērstu pieeju, jānotiek četros posmos. Pirmajā jums “jādodas ārā” un jāmeklē vērtīgi ieskati. Otrajā posmā no iegūtajiem datiem jādefinē idejas. Trešajā posmā idejas tiek pārvērstas prototipos, kas ceturtajā posmā tiek pārbaudīti. Būtiska nianse – process ir iteratīvs, tādējādi ļaujot pilnveidot idejas un risinājumus atkārtoti.
Lai gūtu plašāku ieskatu klientu izpētes procesā, aicinām noskatīties S. Tuleja lekciju no SEB bankas organizētās Izaugsmes programmas: