Uzsākot biznesu, viens no svarīgākajiem uzdevumiem ir analizēt iespējamo konkurenci. Pirmajā brīdī var šķist, ka tas ir viegls uzdevums, taču ļoti bieži jaunie uzņēmēji tam pievērš pārāk maz uzmanības vai izvērtē situāciju tikai virspusēji. Piedāvājam iepazīt biežāk sastopamās kļūdas un dažus padomus, kā no tām izvairīties.
Manai idejai nav konkurentu
Viena no biežāk sastopamajām uzņēmēju iesācēju kļūdām ir uzskats, ka viņu ideja ir unikāla un tai tirgū konkurentu nav. Tomēr realitāte pierāda pretējo, jo ikvienam uzņēmumam ir konkurenti, daži ir tieši, daži – netieši. Piemēram, elektrisko velosipēdu ražotāja tiešais konkurents ir identisks uzņēmums Ķīnā, bet netiešais konkurents ir elektrisko mopēdu ražotājs. Atcerieties, ka pat tikai viens konkurents var pārņemt lielu daļu jūsu klientu.
Virspusēja konkurences analīze
Daudzi uzņēmēji iesācēji bieži vien savos pētījumos aprobežojas ar rezultātiem, kas atrodami tiešsaistes meklētājos. Ir teiciens: “Ja tevis nav tiešsaistē, tevis nav vispār.” Diemžēl ne jau visus konkurentus var atrast ar vienu peles klikšķi. Uzņēmējdarbības konferences, izstādes, gadatirgi vai citi specializētie pasākumi ir lieliska iespēja, kā nodibināt kontaktus ar iespējamiem partneriem, kā arī – uzzināt vairāk par konkurentiem. Uzziniet, kas ir jūsu konkurenti, ko viņi ražo, pārdod vai piegādā, kā un kur var atrast un iegādāties viņu preces. Tādējādi jūs ne tikai savāksiet milzīgu daudzumu faktu un noderīgas informācijas, bet arī uzzināsiet, kā jūsu konkurenti komunicē ar saviem klientiem.
Nasta, kas jānes vienam pašam
Tipisku uzņēmēja iesācēja situāciju var raksturot ar jēdzienu “cilvēks – orķestris”, jo šādi uzņēmēji mēģina vienlaikus būt gan direktori, gan finansisti, gan vadītāji. Daudzveidīgo pienākumu nasta neļauj pilnībā un visaptveroši izvērtēt konkurenci, kas savukārt palīdzētu noteikt uzņēmējdarbības stratēģiskos virzienus.
Aizmirstot, kā jūtas klienti
Novērojot savus konkurentus, jauni uzņēmēji bieži vien aizmirst pašu svarīgāko – kā dzīvo viņu klienti un ko viņi meklē. Analizējot konkurences apstākļus, ir ļoti būtiski pārdomāt, kādus jautājumus klienti uzdod, kādas ir viņu vajadzības un kā jūs varat palīdzēt klientiem atrisināt viņu problēmas. Mērķa klientu grupas pētīšana, izmantojot fokusgrupas vai anketēšanu, palīdzēs labāk izvērtēt klientu vajadzības.
Aizmirstot, ka viss ģeniālais ir vienkāršs
Dažreiz uzņēmēji iesācēji izvēlas strādāt ar sarežģītiem uzņēmējdarbības analīzes modeļiem, aizmirstot, ka ne vienmēr sarežģīti mehānismi sniedz vislabākos risinājumus. Uzņēmējdarbības klasika – SWOT analīze (priekšrocības, trūkumi, iespējas, apdraudējumi) – ir viena no vienkāršākajām un efektīvākajām uzņēmējdarbības analīzes metodēm.
Šis paraugs sniedz vadlīnijas par to, kam būtu jāpievērš uzmanība, analizējot konkurentus:
- Priekšrocības
Uzņēmuma pozitīvās īpašības, kas var būt izšķirošas salīdzinājumā ar konkurentiem un ļautu jums attīstīt biznesu, paplašinot savu tirgus daļu.
- Trūkumi
Uzņēmuma negatīvās īpašības, kas neļauj gūt lielākus ienākumus un paplašināt savu tirgus daļu.
- Iespējas
Pozitīvi ārējie apstākļi, kurus var izmantot tirgus daļas palielināšanai un savas pozīcijas nostiprināšanai salīdzinājumā ar konkurentiem.
- Apdraudējumi
Ārēji apstākļi, kas var negatīvi ietekmēt ienākumus saistībā ar jūsu konkurētspēju.
Pats svarīgākais ir atcerēties, ka neatkarīgi no izvēlētā analīzes modeļa visi iegūtie dati jāglabā ērtā un viegli lietojamā dokumentā, piemēram, Excel tabulā, kur tos iespējams pārskatāmi analizēt. Tādējādi jūs vienmēr varēsiet uzzināt savas veiktās analīzes rezultātus un pieņemt pareizos lēmumus uzņēmējdarbībā.