Nav mazums cilvēku, kam prātā iešāvusies kāda it kā ģeniāla biznesa ideja, bet jau pēc pāris ašiem aprēķiniem un sākotnējās izpētes nācies no tās atteikties.
Ir, protams, arī veiksmes stāsti, taču visbiežāk labas biznesa idejas meklējumi pielīdzināmi ideālās smilgas meklēšanai siena kaudzē. Kā pārliecināties, ka biznesa ideja būs veiksmīga? Lai pirms sava laika, naudas un darba ieguldīšanas noskaidrotu, vai ideja būs dzīvotspējīga, jāķeras klāt pamatīgai īstenības izpētei, lai saprastu, vai to varēs pārvērst reālā biznesa iespējā.
Vai būs pieprasījums?
Viens no pamatjautājumiem, uz kuru nepieciešams atbildēt, ir – vai jūsu izsapņotajai idejai atradīsies vieta tirgū. Vai pēc tās ir reāla vajadzība, un vai potenciālie klienti vēlēsies par to maksāt? Daudzi uzņēmēji uzskata, ka tieši maksāt spējīgie un gribošie klienti nosaka idejas vērtību.
Jautājums ir ļoti vienkāršs: vai potenciālais klients būtu gatavs maksāt par jūsu piedāvāto produktu vai pakalpojumu? Izmantojiet visas pieejamās izpētes iespējas – sarunas draugu un paziņu lokā, aptaujas internetā, fokusgrupas, forumus un konferences.
Svarīgi arī saprast, vai potenciālajiem klientiem jūsu radītais produkts vai pakalpojums būs pa kabatai. Vai ir konkurenti, kas spēj piedāvāt to pašu par mazāku samaksu? Ja jā, atgriezieties pie siena kaudzes un turpiniet meklēt.
Vai ideja nesīs peļņu?
Pašos pamatos veiksmīgs bizness ir tāds, kas nes peļņu. Ja jūsu piedāvātais produkts vai pakalpojums jums izmaksās vairāk nekā cena, par kuru to varēsiet pārdot, šo biznesu diez vai spēsiet dēvēt par veiksmīgu. Aprēķiniet savas idejas īstenošanas vidējās izmaksas, apsveriet, kāda būtu tās ideālā cena tirgū.
Uzņēmējdarbības vide ir skarba, konkurence tajā nežēlīga. Pat pret tiem, kuri tirgū ienākuši ar visizcilākajiem aprēķiniem. Jūs taču nevēlētos uzsākt maratona distanci piecus kilometrus aiz pārējiem skrējējiem? Šo pašu pieeju izmantojiet arī sava biznesa sākšanai jau esošā tirgū.
Vai ideju var attīstīt?
Laba biznesa ideja sevī nes izaugsmes iespējas. Jau uzsākot uzņēmējdarbību, jums ir nepieciešams plāns, kā attīstīties un paplašināt biznesu, vai vismaz vīzija par tālāko tā virzību. Jūsu piedāvājumam ātri vien uzradīsies konkurenti, un, kā paredz dabas un ekonomikas likumi, izdzīvos tas, kurš attīstīsies.
Vai tajā ir kas unikāls?
Kopija ir un paliek kopija. Biznesa idejai, kas ne ar ko neatšķiras no jau tirgū esošajiem konkurentiem, izdzīvot būs ļoti grūti. Apsveriet un, ja nepieciešams, atrodiet sava produkta vai pakalpojuma unikālos aspektus. Ja nespējat tos sameklēt, pievērsieties konkurentiem. Kur ir viņu vājās puses? Kā ir iespējams uzlabot to, ko viņi jau piedāvā? Kad būsiet atklājuši to, būsiet atraduši arī savu tvaika dzinēju.
Vai jūs tai ticat?
Biznesa sākšana un uzturēšana nav rožlapām kaisīts ceļš – pat veiksmes gadījumā ir jārēķinās ar grūtībām, izaicinājumiem un smagiem brīžiem. Bez vīzijas, iekšējā dzinēja un patiesas ticības savai idejai šis ceļš būs īpaši smags. Pat pēc visu aprēķinu un izpētes veikšanas jums ir jāapsver, vai vēlaties ar savu ideju dzīvot katru dienu, vai ticat tai tik ļoti, lai spētu arī citus pārliecināt tai noticēt. Ja, apsverot savu biznesa ideju, jūs nespējat uz iepriekšminētajiem jautājumiem atbildēt ar pārliecinošu jā, atmetiet sentimentalitāti un virzieties tālāk. Pienācis laiks sākt atkal rakties siena kaudzē, lai atrastu visīstāko smilgu.
Laura Andžāne