Līdz lēmumam par investora piesaisti uzņēmēji, sevišķi jaunie uzņēmēji, nonāk dažādu iemeslu dēļ. Bieži investoru meklē tie, kam ir biznesa ideja, taču projekta realizācijai pietrūkst finanšu līdzekļu.
Pēc finanšu krīzes bankas kļuvušas piesardzīgākas un ne vienmēr ir gatavas uzreiz atbalstīt iesācēju biznesa idejas arī tad, ja finanšu aprēķini ir loģiski un precīzi redzama sagaidāmā naudas plūsma. Savukārt citu finanšu tirgus dalībnieku nosacījumi aizdevumiem bieži vien jaunajam uzņēmējam ir nepaceļama nasta.Taču ir risinājums, kas pasaulē jau zināms daudzus gadus un arī Latvijā vairs nav jaunums, – privātie investori. Bieži vien tie ir turīgi un pieredzējuši uzņēmēji, kam savs bizness ir 20 un vairāk gadus. Viņi ir pārdzīvojuši gan kāpumus, gan kritumus un šo daudzo gadu laikā uzkrājuši lielu pieredzi un arī finanšu līdzekļus, kurus labprāt iegulda jaunos projektos, lai nauda turpinātu strādāt viņiem par labu.
Vairāk nekā tikai investors
Atšķirībā no citiem finanšu investoriem, šo cilvēku pamata mērķis nav no jebkura potenciālā darījuma gūt pēc iespējas lielāku peļņu. Viņiem vairāk saistošs ir pats process, jaunas idejas ieviešana dzīvē un biznesa izaicinājums. Šādus investorus dēvē par biznesa eņģeļiem, jo viņi sadarbības ietvaros ne tikai investē savu naudu jūsu biznesa attīstībā, bet arī labprāt palīdz ar padomu, kontaktiem un idejām. Faktiski biznesa eņģelis ir skolotājs, kurš jaunam un uzņēmīgam cilvēkam palīdz uzsākt ceļu uzņēmējdarbībā, jo nereti tagadējais biznesa eņģelis pats reiz sācis tikai ar ideju, bez centa kabatā un, iespējams, ar tāda paša eņģeļa atbalstu izsities dzīvē.
Biznesa eņģeļu klubi
Latvijā darbojas vairākas investoru apvienības, forumi un organizācijas, piemēram, Latvijas Privāto investoru asociācija, Latvijas Biznesa eņģeļu tīkls un dažādas kontaktbiržas, kuru laikā finansējuma meklētāji prezentē savas biznesa idejas un mēģina pārliecināt potenciālos investorus par projekta dzīvotspēju un sagaidāmo peļņu. Ir vairāki projekti, kam izdevies piesaistīt investīcijas tieši šādā veidā. Šīs biedrības un domubiedru grupas apvieno līdzīgi domājošus uzņēmējus un faktiski darbojas kā saikne starp finansējuma meklētāju un donoru, ar noteiktu regularitāti tiekoties klātienē vai ar interneta forumu starpniecību. Līdz šim šādā veidā atbalstītās idejas ir saistītas ar privātā bērnudārza izveidi, siltumenerģiju, deju studijas attīstīšanu, smaržu izsmidzināšanas aparātu ražošanu, speciālistu piesaistes un komunikācijas aplikāciju, ekskluzīvu bērnu apģērbu šūšanu u. c.
Lietas, kas jāņem vērā
Izvēloties kā finanšu avotu aicināt partnerībā privāto investoru jeb biznesa eņģeli, uzņēmējam jeb biznesa idejas autoram jārēķinās ar vairākiem faktoriem:
- ir skaidri jādefinē sava biznesa ideja, lai investoram kļūtu skaidrs projekta mērķis un tā dzīvotspēja nākotnē;
- jābūt precīzi izstrādātam biznesa plānam ar idejas aprakstu, preces vai pakalpojuma mērķa tirgu un sagaidāmo realizācijas apjomu vismaz trīs gadu periodā;
- viens no būtiskiem faktoriem sarunā ar investoru ir tieši finanšu informācija – cik precīzi un pamatoti tiks parādīta plānotā naudas plūsma projekta īstenošanas gaitā, tik arī palielināsies iespēja, ka investors varētu piekrist sadarbībai. Šeit būtiski apzināties, ka privātais investors iegulda savu personīgo naudu, tādēļ nebūs gatavs finansēt izdevumus, kas neattieksies uz projektu;
- ne mazāk svarīgs faktors investora piesaistē ir projekta autora kompetence un izpratne par biznesu un konkrēto ideju. Nereti privātais investors ir gatavs ieguldīt projektā, kur sagaidāmā atdeve būs mazāka nekā 10%, taču viņa lēmuma pamatā būs tieši biznesa idejas autora personības faktors;
- jau sākotnējās sarunās ar investoru savstarpēji skaidri jāvienojas par sadarbības modeli un nosacījumiem, kas precīzi jāatrunā sadarbības līgumā (pārsvarā ar sava ieguldījuma palīdzību investors uz laiku kļūst par uzņēmuma līdzīpašnieku). Jārēķinās, ka privātais investors sava kapitāla nodrošināšanai vēlēsies iegūt noteiktu daļu uzņēmuma vai biznesa idejas kā garantu sava ieguldījuma atpelnīšanai (vidēji privātais investors no sava ieguldījuma vēlas gūt peļņu ap 35% apjomā no ieguldījuma);
- ne vienmēr privātā investora galvenais mērķis ir maksimāla peļņa, nereti kapitāla īpašnieks ir gatavs sniegt savu finansējumu tieši netradicionālai biznesa idejai, kas nākotnē var izvērsties par stabilu uzņēmējdarbības virzienu;
- privātā investora jeb biznesa eņģeļa mērķis nav palikt ilgtermiņā par biznesa līdzīpašnieku. Parasti tie ir trīs līdz pieci gadi, kuru laikā investors vēlas atgūt savu ieguldījumu ar peļņu, un pēc tam viņš izstājas no projekta, pārdodot savas kapitāla daļas pārējiem uzņēmuma īpašniekiem.
Pašmāju vai ārvalstu investors?
Savu biznesa eņģeli ir iespējams meklēt arī starptautiskā līmenī, tomēr vienmēr pierādījies, ka vislabāk sadarbība veicas starp cilvēkiem, kuri dzīvo vienā valstī un izprot konkrētā tirgus specifiku. Gana skaidrs, ka lielākā daļa projektu vismaz sākotnēji būs orientēta tieši uz Latvijas tirgu, tādēļ biznesa sākumā vietējā biznesa eņģeļa pieredze un plašās zināšanas par Latvijas tirgu būs daudz vērtīgākas. Turklāt būtisks faktors ir arī saziņas iespēja dzimtajā, nevis svešvalodā, kā arī līdzīga mentalitāte. Savukārt pēc tam, kad bizness ieguvis apgriezienus un jau veiksmīgi noslēgusies sadarbība ar savu pirmo biznesa eņģeli, ārvalstu tirgu iekarošanā iespējams meklēt kontaktus ar starptautiska līmeņa biznesa eņģeļiem, taču vienlaikus neaizmirstot arī iespēju zinošu un pieredzējušu sadarbības partneri pasaules tirgus iekarošanā atrast pašu mājās.
Guntars Gūte