Kad jūs domājat par nākotni, jums patīk iztēloties, kā lojālie klienti katru rītu drūzmējas jūsu maiznīcā, lai nobaudītu tikko ceptos gardumus? Taču, kamēr maiznīcas atslēgas vēl nav jums kabatā, šī nākotne ir tikai skaista vīzija. Būs vajadzīgs ilgs laiks, lai to īstenotu. Ko var darīt, lai šo ceļu padarītu vieglāku un samazinātu iespējamos šķēršļus?
No abstraktas idejas pie konkrētiem plāniem
Neatkarīgi no tā, par kādu uzņēmējdarbības veidu jūs sapņojat – vai tā būtu bērnu frizētava, organiskās pārtikas veikals vai elektronisko viedpastkaršu ražošana –, nākamā uzņēmuma darbības plāns, kurā precizēti jūsu mērķi un līdzekļi to sasniegšanai, palīdzēs pārliecinoši spert pirmos soļus.
šāds plāns ne tikai palīdzēs pārliecināt nākamos investorus un kreditorus par to, cik jūsu ideja ir labi izplānota, bet arī ļaus jums labāk orientēties uzņēmējdarbības džungļos un kopā ar savu komandu strādāt mērķtiecīgi. Vēl svarīgāk ir tas, ka biznesa plānam jābūt skaidram, visaptverošam un konkrētam.
Pareizi formulēti mērķi ir jūsu ceļavējš
Pareizi formulēti mērķi ir jebkura plāna pamats. Tikai labi pārdomāti un sasniedzami mērķi palīdzēs jūsu uzņēmumam nonākt no punkta A līdz punktam B. Lai iemācītos pienācīgi noteikt mērķus, jūs varat izmantot pasaulē plaši pazīstamo S.M.A.R.T. metodi, kas ietver piecus svarīgākos kritērijus konkrētu mērķu formulēšanai:
Mērķiem jābūt konkrētiem
Mērķiem jābūt konkrētiem (Specific), jo mēs varam sasniegt tikai konkrētus mērķus. Piemēram, nepietiek pateikt, ka jūsu mērķis ir panākt, lai jūsu zīmolam sociālajos tīklos būtu daudz sekotāju. Ir konkrēti jādefinē, ka pēc gada 1. septembrī jūsu zīmolam būs 10 000 sekotāju konkrētā sociālajā tīklā. Lai formulētu noteiktu mērķi, uzdodiet sev svarīgākos jautājumus: Ko es vēlos sasniegt? Kādā veidā? Kad? Kas tajā piedalīsies? Kas man vajadzīgs, lai šo mērķi sasniegtu? Kāpēc es to daru?
Mērķiem jābūt izmērāmiem
Mērķiem jābūt izmērāmiem (Measurable), jo tikai tad jūs varēsiet konstatēt pozitīvas izmaiņas un noteikt, vai izvirzītais mērķis ir sasniegts. Nosakot savus uzņēmējdarbības mērķus, jums jāparedz rādītāji, pēc kuriem mērīsiet progresu. Piemēram, tā vietā, lai plānotu piesaistīt vairāk klientu, piedaloties partneru organizētajos pasākumos, nolemiet iedot savu vizītkarti pieciem potenciālajiem klientiem katrā pasākumā.
Mērķiem jābūt sasniedzamiem
Visiem uzņēmējdarbības mērķiem jābūt sasniedzamiem (Achievable), t. i., jums jātic, ka šis mērķis ir sasniedzams. Mērķim jābūt pietiekami ambiciozam, lai motivētu jūs to sasniegt, taču tajā pašā laikā tam jābūt reāli piepildāmam, jo citādi jūs zaudēsiet interesi darboties. Tā vietā, lai sapņotu par to, kā nopelnīsiet savu pirmo miljonu, aprēķiniet, cik jūs varat nopelnīt gada laikā no uzņēmējdarbības uzsākšanas brīža.
Mērķiem jābūt nozīmīgiem
Jūsu uzņēmējdarbības mērķiem jābūt nozīmīgiem jeb būtiskiem (relevant) jums un tiem, ar ko kopā strādājat, jo tikai tad būsit motivēti tos patiešām sasniegt.
Mērķiem jābūt noteiktā laikā paveicamiem
Jūsu mērķiem jābūt arī noteiktā laikā paveicamiem (time-bound), jo citādi nejutīsiet nepieciešamību tos sasniegt. Taču, ja plānosiet, piemēram, nopelnīt 50 000 eiro un atvērt jaunu maiznīcu tuvākajā pilsētā nākamo trīs gadu laikā, jūs sevi ieprogrammēsiet mērķtiecīgai darbībai strādāt, lai mērķi sasniegtu.
Pareiza mērķu formulēšana darbam komandā
Atcerieties, ka pareizi formulēti mērķi palīdzēs jums atrast kopīgu valodu ar citiem komandas locekļiem. Varbūt jums ir ideja atvērt kamaniņu nomu pie kalna, kas ziemā piesaista lielus cilvēku pūļus? Taču šīs idejas īstenošana, iespējams, prasīs daudz vairāk nekā tikai jūsu paša spēkus. Tāpēc jūsu komandai ir skaidri jāzina jūsu pozīcija un virziens un jābūt skaidriem atskaites punktiem, lai izvērtētu, kā idejas īstenošana virzās uz priekšu.
Gudri izvēlēti formulējumi palīdzēs skaidri iezīmēt mērķus komandai un nodrošināt savstarpējo sapratni. Turklāt precīzi mērķi palīdzēs noteikt to, kā katrs komandas loceklis darbosies un kā virzīsies darba process. Ir ļoti svarīgi nodrošināt arī atgriezenisko saiti, novērtējot komandas locekļu ieguldīto darbu.
Neaizmirstiet, ka jūsu komanda būs stipra un uzņēmējdarbība plauks tikai tad, ja katra atsevišķa komandas locekļa mērķi atbildīs jūsu uzņēmējdarbības vispārējiem mērķiem. Iedrošiniet komandas locekļus sniegt savu ieguldījumu uzņēmuma mērķu definēšanā un izvērtēt, kādus S.M.A.R.T. mērķus viņi vēlētos nospraust sev personīgi!