“Labs dizains ir labs bizness” – ar tādu tēzi pagājušā gadsimta 70. gadu sākumā Tomass Vatsons Juniors (Thomas Watson Jr.), toreizējais vēl jaunizceptā šodienas giganta IBM izpilddirektors, uzsāka savu lekciju kādā ASV universitātē.
Tolaik šī frāze skanēja donkihotiski, pat nedaudz muļķīgi un neapdomīgi – daudziem jebkāds dizains asociējās tikai ar jau esošu lietu uzpucēšanu.
Dizains, un jo īpaši produktu dizains, ir kas daudz, daudz vairāk nekā tikai uzpucēšana. Varētu teikt, ka dizains ir prāta stāvoklis – tā ir pieeja problēmai, tas ir veids, kā ieliksiet kloķi saviem konkurentiem, tā ir izpratne par cilvēkiem, kas lieto jūsu produktu, un to, kas viņiem nepieciešams un ko viņi vēlas. Produkta dizains ir neatraujams no paša produkta – produkta dizains IR produkts.
Lai gan mūsdienu produktu dizains ir kļuvis par sarežģītu un patiesi starpdisciplināru jomu, joprojām var izšķirt astoņus kvalitatīva produktu dizaina pamatelementus, kas pārkāpj konteksta, industrijas un ģeogrāfijas novilktās robežas.
Lietojamība
Ja jūsu produkts nav lietderīgs, ja cilvēki tam nespēj atrast pielietojumu, varat būt droši – jūsu produkta dizains ir absolūti izgāzies. Jebkuram produktam jāspēj sniegt kādu pienesumu indivīda dzīvē – tas var būt funkcionāls (kā rokas pulkstenis, kas rāda laiku), sociāls (tas pats rokas pulkstenis, kas parāda manu statusu sabiedrībā) vai emocionāls (un šo pulksteni man uzdāvināja vecāki). Taču produktam un attiecīgi tā dizainam sevī jānes konkrēta lietojamības vērtība. Jo – kāpēc gan lai jūs radītu vai savā produkta dizainā iekļautu ko tādu, kas varētu traucēt tā lietojamībai?
Pieredze
Produktu dizains nefokusējas tikai uz radīto objektu un tā funkcijām, bet arī uz tām sajūtām, ko šis jaunradītais objekts mums liek just, domāt vai iemācīties. Produktu dizains ir nesaraujami saistīts ar cilvēcisko pieredzi – cilvēks to lieto, un produkts izpilda savu funkciju, radot mijiedarbību, kas kopā veido kopējo produkta pieredzi. Un produkta pieredze ir tieši tas, par ko patērētājs ir gatavs tērēt savu naudu.
Emocionālā piesaiste
Mūsdienu produktu dizains arvien vairāk sāk fokusēties uz cilvēka labo smadzeņu puslodi, uzdodot tādus jautājumus kā “kā tas liks cilvēkiem justies?”, “kā tas izskatīsies?” un “kā tas darbosies?”. Šie jautājumi tiek uzdoti tāpēc, ka labi izstrādāts produkta dizains no cilvēka spēj izvilināt emocionālu reakciju – izcili zīmoli primāri izmanto tieši produktu dizainu, lai spētu izcelties pūlī un radītu spēcīgu pirmo iespaidu.
Saprotamība
Dizains ir daļa no tā, kas palīdz produkta lietotājam saprast, kā to izmantot. Tie darbojas roku rokā, lai panāktu visērtāko lietošanas pieredzi klientam. Dizains precizē produkta struktūru un veiksmīgākajos gadījumos – pat liek pašam produktam runāt par sevi. Izcilība tiek sasniegta brīdī, kad tiek panākta pašsaprotamība.
Estētika
Cilvēkiem patīk skaistums – skaista daba, skaista māksla un skaistas lietas. Estētikas spēku spilgti ilustrē tehnoloģiju gigants Apple, kas pārvērta tehnoloģiju tirgu no sacensības par labāko cenu vai augstāko veiktspēju, konkurences grozam pievienojot arī sāncensību par skaistākajām tehnoloģijām. Produktam ir jābūt skaistam – galu galā, jūs vēlaties, lai to izmanto bieži, varbūt pat ikdienā! Jūs taču nevēlētos, lai jūsu produkts cilvēku dzīvi ietekmētu negatīvā veidā, piespiežot viņus pierast, nevis iemīlēt.
Viens no estētikas zelta likumiem produktu dizainā ir vienkāršība un tīrība jeb – pēc iespējas mazāk dizaina. Aizmirstiet par kruzuļiem, cakām un pārmērībām. Lai izveidotu skaistu produktu, radiet tikai to, kas ir viegli izmantojams. Neko vairāk.
Neuzbāzīgums
Produkta dizainam būtu jāpiesaista sava vēlamā lietotāja uzmanība. Jā, taču tam vajadzētu pieprasīt uzmanību no patērētāja tikai ar savu lietderīgumu, ne ar ko vairāk. Kliedzošs, pat uzbrūkošs dizains bieži mēdz atstāt diletantisku iespaidu vai arī rada priekšstatu, ka produkts patiesībā ir rotaļlieta, kas mēģina piesaistīt uzmanību ar kliedzošām krāsām un pārsātinātu dizainu.
Ilglaicīgums
Labs dizains izvairās no modes, tas sevi pasargā no mūžam mainīgajām modes tendencēm un veido pārlaicīgas vērtības – tādēļ arī tas nekad nešķitīs novecojis. Turēšanās pie klasikas pamatprincipiem un vienmēr aktuālā stila nodrošinās, ka dizains dzīvos ilgu dzīvi pat šodienas straujajā patērēšanas un aizmiršanas laikmetā.
Kvalitāte
Mūsdienu tirgus ir pārsātināts ar “izlieto un izmet” dizaina precēm – radītas no nekvalitatīviem materiāliem, to vērtība patērētāja apziņā ir skaidri zināma. Ar kvalitatīvu produkta dizainu, kurā katra komponente atspoguļo cieņu pret savu klientu un savu darbu, var panākt ļoti daudz.
“Labs dizains ir labs bizness” – šī savulaik nedaudz utopiski un naivi izskanējusī frāze šodien atkal un atkal pierāda savu patiesīgumu. Produkta dizains ir jūsu bizness – tas ir veids, kādā jūs iepakojat to, ko vēlaties sniegt saviem klientiem. Un jūs taču vēlaties veidot labu biznesu?!
Laura Andžāne