Lai gan vienotas receptes nav, pastāv vairāki praksē pārbaudīti veidi, kā pārliecināties, vai jūsu biznesa ideja ir vērtīga. Tirgus analīze ļaus saprast, vai pēc konkrētā produkta vai pakalpojuma vispār ir pieprasījums.
Jo ātrāk sāksiet testēt savu ideju ar potenciālajiem klientiem, jo ātrāk iegūsiet vērtīgu informāciju, kas noderēs produkta vai pakalpojuma attīstīšanai.
Pirms sākat realizēt ideju, izveidojiet labu komandu, kurā katram darbiniekam ir atšķirīgas stiprās puses, un — ideālā gadījumā — nodrošinieties arī ar mentoru, kura pieredze ļaus izvairīties no aplamiem soļiem.
Krīze nav iemesls, lai atliktu savas biznesa idejas realizēšanu. Lai gan daudzām nozarēm klājas grūti, netrūkst arī tādu, kuras piedzīvo uzplaukumu. Sevišķi lielas iespējas šobrīd ir informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) jomā, kur Latvija pagaidām būtiski atpaliek no abām Baltijas kaimiņvalstīm. Kā gūt pārliecību, ka biznesa ideju patiešām ir vērts realizēt?
Receptes nav, tomēr ir varianti
Kā jums šķiet — kā vislabāk pārliecināties, vai biznesa idejai ir potenciāls:
- Paļauties uz intuīciju
- Veikt detalizētu tirgus izpēti
- Aptaujāt draugus, paziņas un kolēģus
- Aptaujāt cilvēkus sociālajos medijos
- Cits variants
Lai arī kādu atbildi esat izvēlējies, patiesība ir tāda, ka vienas receptes nav un dažkārt ir ļoti grūti izvērtēt, kurai biznesa idejai ir potenciāls, bet kurai — nav. Pat pieredzējis cilvēks var kļūdīties. Vienlaikus pastāv dažas pārbaudītas metodes, kas palīdzēs noteikt, vai jūsu ideju ir vērts realizēt.
Ideja, kurai jūs ticat
Ja apsverat vairākas idejas, tad svarīgākais ir izvēlēties tieši to, kurai jūs pats visvairāk ticat. Tā kā uzņēmējdarbība ir saistīta ar daudziem un dažādiem izaicinājumiem un šķēršļu pārvarēšanu, ir svarīgi nenolaist rokas. Tāpēc ideja ar pievienoto vērtību, kura jums personīgi ir svarīga, ļaus saglabāt motivāciju un nepadoties.
Kā 3 soļos izvērtēt ideju
1. Tirgus analīze. Sākotnējā tirgus izpēte mūsdienās, kad visapkārt ir tik daudz informācijas, ir diezgan vienkārši paveicama. Pirmkārt, vajadzētu noskaidrot, vai un kā jūsu ideja var palīdzēt atrisināt kādu tirgū pastāvošu problēmu. Laba doma ir sazināties ar konkrētās jomas speciālistiem, lai uzzinātu viņu viedokli par jūsu ideju un saņemtu kādus vērtīgus ieteikumus.
Brīdī, kad privātie patērētāji vai uzņēmumi būs izteikuši gatavību iegādāties jūsu piedāvāto produktu vai pakalpojumu, jums radīsies pārliecība, ka ieceri ir vērts realizēt. Ja jūsu ideja ir saistīta ar tiešsaistes produktu vai pakalpojumu, ir samērā viegli tās testēšanu veikt arī bez lielām investīcijām — izveidojiet digitālu prototipu, piedāvājiet to savai mērķauditorijai un analizējiet rezultātu.
Uzsākāt uzņēmējdarbību pēdējo 12 mēnešu laikā?
2. Testēšana — jo ātrāk, jo labāk. Mūsdienās, uzsākot biznesu, ieteicams pēc iespējas ātrāk sākt produkta vai pakalpojuma testēšanu, lai izpētītu potenciālo klientu atsaucību. Nebaidieties lūgt cilvēkiem dalīties viņu domās un iespaidos: jautājiet kāpēc gan tiem, kuri pirktu, gan tiem, kuri nepirktu. Ja jūsu uzņēmums darbojas tiešsaistē, izmantojiet analītikas rīkus, kas ļauj detalizēti izpētīt jūsu klientu uzvedību. Tāpat nebaidieties testēt vairākas hipotēzes, piemēram, veicot nelielus eksperimentus, kur A pieeju salīdziniet ar B pieeju.
3. Pielāgošana. Atkarībā no testēšanā iegūtajiem rezultātiem produkts jāpielāgo klientu vēlmēm, ņemot vērā to, ko viņi no jūsu preces vai pakalpojuma sagaida. Ir svarīgi nebīties no izmaiņām un uzlabojumiem. Turklāt jāņem vērā ne tikai klientu atsauksmes un iegūtie pircēju uzvedības dati, bet arī nozares attīstība un jaunākās tendences, kā arī nemitīgi jāpapildina savas zināšanas. Mūsdienās ir pieejama virkne iespēju mācīties, daudzas no tām pat tiek piedāvātas bez maksas — dažādas apmācību programmas, kursi, semināri un vebināri ir tikai dažas no opcijām, ko var un vajag izmantot.
Trīs būtiski aspekti sava biznesa uzsākšanai
Komanda. Ieteicams veidot komandu no cilvēkiem ar atšķirīgām spējām un prasmēm. Ja finanses nav jūsu stiprā puse, atrodiet partneri, kas labi orientējas skaitļos. Ja jums nepadodas ģenerēt idejas, meklējiet kādu ar spēcīgu radošo enerģiju utt. Komanda ir viens no veiksmīgas uzņēmējdarbības pamatnosacījumiem, jo ideja bez rīcības nav nekas.
Mentora nozīme. Uzsākot uzņēmējdarbību, ir būtiski, lai līdzās ir kāds zinošs uzņēmējs, kurš būtu gatavs dalīties pieredzē. Tāda cilvēka atbalsts var palīdzēt pārvarēt bailes un arī izvairīties no kļūdām, ko nereti pieļauj tie, kas nekad iepriekš ar uzņēmējdarbību nav tieši saskārušies. Bieži vien mentoringu piedāvā dažādi biznesa inkubatori, taču pastāv iespēja sev interesējošo mentoru uzrunāt arī pašam, piemēram, izmantojot LinkedIn platformu. Pirms tam gan ir vērts pārdomāt, kādu pievienoto vērtību jūs varat piedāvāt šim cilvēkam.
Drosme. Baidīties ir cilvēcīgi, bet, kā jau tas daudzkārt ir dzirdēts, — labāk ir darīt un kļūdīties, nekā nobīties un nedarīt neko. Kļūdas ved uz pielāgošanos un pieredzi. Svarīgi ir neuztraukties par to, ko domās apkārtējie, bet godīgi atzīt savas kļūdas un turpināt virzīties uz priekšu. Un vienmēr der paturēt prātā, ka idejas testēšana ir galvenais ceļš, kā pārliecināties par tās vērtību un uzlabot savu produktu vai pakalpojumu, tādējādi būtiski samazinot neveiksmes iespējas.
Jauno uzņēmumu dinamika Latvijā un Baltijā
Baltijā pagājušajā gadā ik mēnesi tika dibināti ap 4000 jaunu uzņēmumu — visvairāk Igaunijā un vismazāk Latvijā, kur gada laikā tikai divos mēnešos jaundibināto uzņēmumu skaits ir pārsniedzis 1000. Vislielāko tirgus daļu jaunie uzņēmumi ir spējuši iekarot Lietuvā — atsevišķos mēnešos tie veido pat 18%, savukārt Latvijā pērn to tirgus daļa ir svārstījusies starp 5% un 11%.
Kā liecina Uzņēmumu reģistra dati, no 2017. līdz 2019. gadam Latvijā ik gadu ir dibināti vairāk nekā 10 000 uzņēmumu, savukārt pērn ir novērots kritums – jaunuzņēmumu skaits ir sarucis līdz nepilniem 9000, un tas ir zemākais līmenis pēdējo 17 gadu laikā.
Izvēloties komplektu, uzņēmums var ietaupīt
Tā kā ikvienam uzņēmumam ikdienā jāsaņem un jāveic maksājumi, kā arī citas finanšu operācijas, ir svarīgi izpētīt bankas piedāvājumu un cenrādi, lai izvēlētos sev atbilstošāko risinājumu un nepārmaksātu.
Uzņēmumam, kas dibināts pēdējo 12 mēnešu laikā, piemērotākā izvēle ir Starta komplekts — pirmajā gadā, kad uzņēmums sāk ieskrējienu, par tajā iekļautajiem bankas produktiem, tajā skaitā norēķinu kartēm, nav jāmaksā. Īpaši ērti ir tas, ka gan Starta komplektam, gan citiem uzņēmējiem paredzētajiem komplektiem ir iespējams pieteikties tiešsaistē, izmantojot internetbanku.
Starta komplekts nodrošina arī mūsu sadarbības partneru – Circle K, Tele2 un Tet – īpašos piedāvājumus.