Esat īstenojis savu biznesa ideju dzīvē, un viss pamazām rit uz priekšu. Domājat par paplašināšanos? Lieliski! Piedāvājam dažus ieteikumus, kurus ir vērts paturēt prātā, lai izvēlētos vispiemērotāko metodi sava biznesa paplašināšanai un papildu finansējuma avotu meklēšanai, kā arī sagatavotos biznesa izaugsmei nākotnē.
1. Rūpīgi pārdomājiet lietas
Plānojot uzņēmuma izaugsmi, jāņem vērā, kas vislabāk atbilst jūsu stratēģiskajiem mērķiem un biznesa veidam. Iespējams, jums nav nepieciešams neko dažādot – pietiktu ar preču vai pakalpojumu klāsta paplašināšanu. Ja plānojat iekarot ārvalstu tirgus, iespējams, vajadzēs nodibināt uzņēmuma filiāli, bet varbūt jūsu vajadzībām pietiks ar partnerību ar vietējiem piegādātājiem. Padomājiet par to, kā paplašināšanās ietekmēs jūsu biznesu – vai būs nepieciešamas papildu biroja telpas, vairāk darbinieku vai jauns aprīkojums? Pārdomājiet, kā tas viss ietekmēs jūsu personīgo dzīvi. Vai tiešām esat gatavs šādām pārmaiņām? Ja atbilde ir jā, tad – uz priekšu!
2. Atrodiet mentoru
Mentors ir cilvēks, kurš ir tādā amatā, kādu jūs vēlētos ieņemt pēc vairākiem gadiem. Jums nav obligāti jābūt draugiem, lai gan, bez šaubām, jūs varat tādi kļūt. Pats galvenais, mentoram ir patiešām jātic jūsu biznesa potenciālam un jābūt dāsnam padomdevējam. Mentors jau ir risinājis šādas situācijas un problēmas, ar kādām jūs saskaraties pašlaik, tāpēc viņa pieredze var palīdzēt izvairīties no daudzām kļūdām. Mentors var nekavējoties atvērt acis un sniegt ieskatu par lietām, kuru atklāšanai jums būtu vajadzīgs daudz ilgāks laiks. Turklāt varbūt tieši skats no malas un savlaicīga kritika ir tas, kas jums nepieciešams, lai tiešām gūtu panākumus.
3. Uzturiet attiecības ar finansētājiem
Ja iznāk saskarties ar jebkāda veida finanšu problēmām, par to labāk runāt jau pašā sākumā – jo ātrāk, jo labāk, lai tad, kad tiešām ir kādas grūtības, jums nebūtu problēmas par to atklāti aprunāties ar savu banku. Turklāt jums taču jāiepazīstina ar nākotnes nodomiem un paplašināšanās plāniem arī savi finansētāji.
4. Pārvaldiet savus parādus
Ir ļoti svarīgi zināt, cik naudas esat parādā citiem un cik citi ir parādā jums. Atcerieties, ka izrakstīts rēķins nav tas pats, kas nauda jūsu uzņēmuma bankas kontā. Dažreiz gadās, ka klients nevar samaksāt laikā, un jums radīsies iztrūkums. Nebaidieties atgādināt klientiem, lai viņi samaksā par jūsu padarīto darbu. Jums ir tiesības tā rīkoties, tādēļ droši pieprasiet izrakstīto rēķinu apmaksu no saviem klientiem vai partneriem. Tā ir pieņemta prakse uzņēmējdarbībā un netiks uzskatīta par apvainojumu. Tā kā plānojat izdevumus, ņemiet vērā to, cik naudas jums patiešām ir, nevis cik rakstīts grāmatvedības dokumentos, tas ļaus izvairīties no nevēlamiem parādiem.
5. Izvairieties no bezjēdzīgiem ieguldījumiem
Ja uzņēmumā strādā tikai 10 darbinieki, varbūt nav vērts ieguldīt naudu ikmēneša jaunumu vēstulēs – svarīgāko varat paziņot sanāksmēs. To pašu var teikt par aprīkojumu. Protams, jaunākie viedtālruņi un datori izskatās ļoti moderni un pievilcīgi. Tomēr, ja neesat dizaina studija vai reklāmas aģentūra un darbinieki datorus izmanto tikai e-pastu rakstīšanai un lasīšanai, labāk ieguldīt naudu kādā lietā, kas patiešām varētu veidot jūsu biznesa pievienoto vērtību.
6. Novērtējiet savus darbiniekus
Liela daļa panākumu uzņēmējdarbībā ir atkarīga no cilvēkiem, kuri strādā kopā ar jums. Tāpēc vispirms, pieņemot jaunus darbiniekus, domājiet par nākotni. Mēģiniet izveidot komandu, kura spēs īstenot uzņēmējdarbības mērķus ne tikai šodien, bet palīdzēs veidot biznesu arī nākotnē. Pieņemiet darbiniekus konkrētos amatos, kas atbilst viņu prasmēm. Tādējādi tiks nodrošināts efektīvāks darbs un mazāka kadru mainība. Neaizmirstiet novērtēt darbinieku pūliņus – pateicieties viņiem un atalgojiet. Radiet tādu darba vidi, kurā cilvēki varētu attīstīties. Tas viss motivēs un palīdzēs noturēt uzņēmumā labākos darbiniekus.
7. Nostipriniet saikni ar klientiem
Apmierināts klients ir jūsu biznesa labākā reklāma. Pildiet savus solījumus un, ja iespējams, neaprobežojieties ar standarta pakalpojumu sniegšanu, kā to dara konkurenti. Cik vien apstākļi pieļauj, centieties reaģēt uz savu klientu konkrētajām vajadzībām: iespējams, nepieciešama preču piegāde mājās, varbūt viņi vēlas īpašus iesaiņošanas pakalpojumus vai ko citu. Padomājiet par lojalitātes programmām, stratēģiski plānotām atlaidēm vai citiem veidiem, kā radīt pievienoto vērtību. Neaizmirstiet, ka pakalpojuma vai preces pārdošana esošajam klientam izmaksās jums mazāk nekā jaunu klientu atrašana. Atvērtība un atklātība palīdz iegūt uzticēšanos, tādēļ sazinieties un informējiet klientus par saviem jaunumiem, lēmumiem un izmaiņām arī tad, ja šī informācija ne vienmēr ir pozitīva. Ja klients saņems to, ko gaida, un pat vēl vairāk, viņš jutīsies cienīts un novērtēts partneris, būs apmierināts un vērsīsies pie jums vēlreiz.
8. Koordinējiet aktivitātes un tēlu
Pārliecinieties, vai katra jauna produktu līnija, darbības veids vai ideja, ko vēlaties īstenot, atbilst jūsu mērķiem un uzņēmējdarbības veidam. Tā jūs zināsiet, ka nevis uzsākat vienkārši kaut ko, bet realizējat lielisku iespēju. Citādi klienti, darbinieki un partneri jūs var pārprast, un jūsu jaunais projekts prasīs ne tikai milzīgus līdzekļus un pūliņus, bet vienlaikus arī kaitēs jūsu pārējā biznesa efektivitātei un rentabilitātei. Tas pats attiecas uz jūsu zīmolu, logo, mājaslapu un citiem mārketinga instrumentiem – tiem ir jāatspoguļo jūsu biznesa veids, gars un būtība un jābūt vienotiem gan dizainā, gan stilā. Tā var būt lieliska iespēja pārspēt konkurentus – vienots stils palielinās pamanāmību, veicinās zīmola atpazīstamību un vienlaikus veidos nopietnu uzņēmuma tēlu.