Switch to mobile version. Augšup

Bizness - 18.08.2020
e-komercija | iepirkšanās

E-komercijas attīstība un pircēju paradumu maiņa – kā iepirksimies un norēķināsimies nākotnē?

E-komercijas attīstība un pircēju paradumu maiņa – kā iepirksimies un norēķināsimies nākotnē? Arnis Škapars, SEB bankas valdes loceklis

Elektronisko pakalpojumu izmantošana, tostarp iepirkšanās tiešsaistē, ar katru gadu kļūst arvien populārāka. Tas liecina, ka iedzīvotāji uzticas digitālajiem risinājumiem un novērtē mūsdienu tehnoloģiju sniegtās iespējas iegādāties preces un pakalpojumus attāli, neizejot no mājām, un saņemt tās sev ērtā laikā un vietā.

Vai atceraties, kad Latvijā tika uzstādīts pirmais bankomāts? Tas bija tieši pirms 25 gadiem, un tolaik šis notikums piedzīvoja lielu sabiedrības un mediju ievērību. Kopš 1995. gada pakāpeniski arī sākās pāreja uz bezskaidras naudas maksājumiem, kādus mēs tos pazīstam mūsdienās.

SEB bankas jaunākie dati liecina, ka karšu darījumu apjoms ik gadu pieaug par aptuveni 10–15 %. Savukārt, piemēram, bezkontakta darījumu skaits, salīdzinot ar 2019. gada novembri, šobrīd ir pieaudzis par 30–35 %. Kopumā Latvijā iespējas norēķināties ar bezkontakta kartēm un citiem bezskaidras naudas maksāšanas līdzekļiem ir plašas, un šīs iespējas pieaug arvien straujāk — tā ir laba ziņa klientiem, jo iepirkties un norēķināties var gan ātrāk, gan ērtāk.

Pieraduma spēks un tiešsaistes pirkumi

Pēdējo mēnešu laikā iepirkšanās paradumu maiņu īpaši veicinājusi Covid-19 pandēmija — cilvēki vairāk iepērkas internetā un vairāk norēķinās ar maksājumu kartēm, tostarp viedierīcēm, nevis skaidru naudu, lai iespējami mazinātu fiziskos kontaktus. Jaunākie Finanšu nozares asociācijas un Mastercard aptaujas* dati informatīvās kampaņas #viedpircējs ietvaros parāda, ka iepirkšanās internetā kļūst par mūsu ikdienu. Vairāk nekā trešdaļa respondentu (39 %) internetā iepērkas vismaz reizi mēnesī, un tikai 12 % respondentu ir norādījuši, ka internetā neiepērkas vispār.

Tieši iespēja ātri un ērti salīdzināt cenas un piedāvājumus dažādos e-veikalos, kā arī laika ietaupījums ir vieni no galvenajiem tiešsaistes iepirkšanās ieguvumiem. Savukārt tas, ka nav iespējams apskatīt preci klātienē, un vēlme saņemt preci uzreiz kavē Latvijas pircējus izvēlēties tiešsaistes pirkumus. Esmu pārliecināts, ka tiešsaistes pirkumu piegādes servisa uzlabošana nākotnē varētu vēl vairāk veicināt iepirkšanos internetā. Mūsdienu pircējs vēlas saņemt savu pirkumu iespējami ātri, vēlams, uzreiz tajā pašā dienā, taču no otras puses, protams, tas ir arī jautājums par papildu izmaksām — vai esam gatavi maksāt vairāk par ātrāku piegādi un servisu.

Ieviešot savā ikdienā jaunus paradumus, ļoti bieži par vecajiem paradumiem aizmirstam, tāpēc iespējams, ka daļa iedzīvotāju arī turpinās savā ikdienā vairāk izmantot karšu maksājumus, kā arī iepirkties internetā, un šāda tendence turpinās arvien pieaugt.

Veids, kā labāk plānot tēriņus

Iepirkšanās internetā un norēķini bezskaidrā naudā sniedz vairākas priekšrocības — ne tikai iespēju ietaupīt laiku un iepirkties jebkurā sev ērtā laikā un vietā, bet arī palīdz labāk plānot tēriņus un līdz ar to arī veiksmīgāk pārvaldīt savas finanses.

Iepērkoties internetā, ir mazāka iespējamība veikt impulsīvus pirkumus, kādi nereti gadās tradicionālos veikalos, — varam veltīt vairāk laika un uzmanības piedāvājuma izpētei un cenu salīdzināšanai, lai izvēlētos izdevīgāko un atbilstošāko.

Iepirkšanās internetā vai norēķini ar maksājumu karti var palīdzēt arī personīgā budžeta plānošanā. Iepērkoties veikalā uz vietas un norēķinoties ar skaidru naudu, mēs ne vienmēr paņemam pirkuma čeku, tāpēc nevaram precīzi uzskaitīt visus savus tēriņus, lai saprastu, kurā pozīcijā varbūt varam ietaupīt. Taču, veicot pirkumus tiešsaistē vai ar karti, visa informācija par darījumiem ir ērti pārskatāma internetbankā. Tas kombinācijā ar digitālajiem budžeta plānošanas rīkiem noteikti var palīdzēt savas finansiālās rocības pārzināšanā, lai vienuviet redzētu visus savus izdevumus un saprastu, kur tad īsti nauda paliek.

Jauniem ieradumiem — jaunas prasmes

Mainoties tehnoloģijām un mūsu dzīvē ienākot aizvien jauniem paradumiem, aktuāls ir jautājums par maksājumu drošību — tas šo 25 gadu laikā palicis nemainīgs.

Kopumā zināšanu līmenis par drošiem pirkumiem tiešsaistē Latvijas iedzīvotāju vidū ir salīdzināms ar Eiropas valstu vidējo. Tomēr jāatceras, ka mūsu finanšu un datu drošība primāri ir katra paša rokās un pirms pirkuma veikšanas rūpīgi jāizpēta tirgotājs, pie kura plānots veikt pirkumu.

Mēs kā banka regulāri atgādinām saviem klientiem par drošības aspektiem, lai iepirkšanās internetā būtu droša. Runājot par drošu iepirkšanos ar maksājumu karti, pats galvenais ir pielāgot karšu drošības uzstādījumus tieši savām vajadzībām — pieslēgt un atslēgt iespēju iepirkties internetā, kā arī noteikt atbilstošus maksājumu limitus. Tas ļoti palīdz arī situācijās, ja kļūstat par garnadžu upuri.

Mainoties Latvijas iedzīvotāju iepirkšanās paradumiem, īpaši būtiski pievērst uzmanību drošības aspektiem, izglītot un informēt iedzīvotājus par to, kā droši iepirkties internetā. Tieši šobrīd Latvijā norisinās Mastercard un Finanšu nozares asociācijas informatīvā kampaņa #viedpircējs, kas sniedz praktisku informāciju par drošiem pirkumiem tiešsaistē.

Kādi būs norēķini pēc 25 gadiem?

To pavisam precīzi atbildēt ir pagrūti, vienlaikus ir skaidrs, ka maksājumi arī nākotnē piedzīvos arvien jaunas inovācijas, kļūstot vēl dinamiskāki, neredzamāki un ērtāki, bet skaidras naudas apjomi turpinās samazināties.

Arnis Škapars,
SEB bankas valdes loceklis
*Mastercard un Finanšu nozares asociācijas Latvijas iedzīvotāju pētījums veikts sadarbībā ar pētījumu centru SKDS 2020. gada maijā, aptaujājot 1005 respondentus vecumā no 18 līdz 75 gadiem.

Ir lietas, ko biznesā nevar paveikt attālināti

Bet atvērt sava uzņēmuma kontu var video konsultācijā.

 

  • Bizness - 24.07.2020

    Video seminārs: Kā atrast e-komercijas biznesa iespējas

    Video seminārs: Kā atrast e-komercijas biznesa iespējas

    Patīkams dizains vēl negarantē e-veikala panākumus. Veiksmīgas e-komercijas pamatā ir izpēte, savu biznesa mērķu, savas auditorijas un tās vajadzību izpratne. Digitālā mārketinga konsultants Edgars Koroņevskis eAkadēmijas seminārā stāsta, kā izvirzīt biznesa mērķus un kur meklēt auditoriju, kā arī izklāsta veiksmīgas e-komercijas priekšnoteikumus.

    Lasīt vairāk

  • Bizness - 31.07.2020

    Video seminārs: Satura mārketinga stratēģija veiksmīgai e-komercijai

    Video seminārs: Satura mārketinga stratēģija veiksmīgai e-komercijai

    E-komercijas veiksmē un ilgtspējā būtiska loma ir satura mārketingam. Kā izveidot satura mārketinga stratēģiju, atrast piemērotākos kanālus un parūpēties, lai jūsu saturs būtu viegli atrodams? Atbildes uz šiem un citiem jautājumiem eAkadēmijas seminārā sniedz digitālā mārketinga konsultants Edgars Koroņevskis.

    Lasīt vairāk

  • Bizness - 07.08.2020

    No domēna līdz maksājumu sistēmai – e-veikala izveides tehniskā puse

    No domēna līdz maksājumu sistēmai – e-veikala izveides tehniskā puse

    Veiksmīga e-komercija nav iedomājama bez atbilstoša tehniskā risinājuma. Kādu platformu un maksājumu sistēmu izvēlēties? Kā risināt domēna jautājumus?  Atbildes uz šiem un citiem jautājumiem eAkadēmijas seminārā sniedz digitālā mārketinga konsultants Edgars Koroņevskis.

    Lasīt vairāk


Citi raksti par šo tēmu

Vairāk

Kontakti

  • +371 26668777
    +371 67779988

    Karšu un internetbankas bloķēšana

    24/7

    Citi jautājumi

    Privātpersonām

    Darbdienās 08.00 - 20.00

    Uzņēmumiem

    Darbdienās 08.30 - 18.00

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.