Bizness -
25.09.2020
ilgtspēja | darbavieta | birojs
Kur darbs veicas raitāk – birojā vai mājās? Līdz ar Covid-19 nestajām ikdienas darba režīma izmaiņām katram noteikti ir radusies sava atbilde uz šo jautājumu. Diskusijā “Ilgtspējīgas sabiedrības nākotne: kā strādāsim 2025. gadā?” darba vides stratēģis Oļegs Ņikitins meklēja atbildes uz dažādiem pieņēmumiem par darbu birojā un attālināti.
Vēl salīdzinoši nesen 9 no 10 vadītājiem teiktu, ka nav iespējams veiksmīgi vadīt darbu, ja cilvēki neatrodas vienā telpā. O. Ņikitins ir pārliecināts – kopš Covid-19 pandēmijas pavasarī esam ne tikai pamēģinājuši, bet arī sapratuši, ka tas ir iespējams lielākajā daļā gadījumu.
Ja runa ir par individuālo produktivitāti, ko iespējams sasniegt bez komunikācijas ar kolēģiem, aģentūras Leesman pētījumi pierāda – mājas apstākļi individuālam darbam ir labāki par jebkuru biroju.
Individuālā produktivitāte mājās ir augstāka, pat neskatoties uz to, ka laiku pa laikam darbu var iztraucēt tuvinieki. O. Ņikitins skaidro, ka modernie biroji neveicina individuālo darbu, spēju koncentrēties, nenodrošina klusumu.
Lai gan strikti matemātiski aprēķini ļauj nonākt pie šāda secinājuma, pastāv dažādi zemūdens akmeņi. Piemēram, ļaujot darbiniekiem brīvi izvēlēties dienu, kurā strādāt no biroja, reti kurš labprātīgi izvēlēsies pirmdienu un piektdienu. Populārākā diena darbam birojā ir trešdiena, tai seko otrdiena un ceturtdiena.
Alternatīvs variants ir censties sadalīt dienas starp uzņēmuma struktūrvienībām vai projektiem, bet tas izraisa virkni interesantu jautājumu, piemēram, vai darbiniekiem šķitīs pieņemami, ka kādai struktūrvienībai būs jādodas uz darbu piektdienā.
Vai birojs nākotnē varētu kļūt par klubu, kur darbinieki paveic sociālos pienākumus (social obligations – angļu val.), aprunājoties ar kolēģiem pie pusdienu galda un kafijas tases?
Ne tikai ikdienas finanses un pārskaitījumi, bet arī dažādi risinājumi ērtai un automātiskai krāšanai.
Pētījumi gan atklāj šādu tendenci – birojs, kas veicina socializēšanos, bet individuālo darbu neatbalsta, ir neveiksmīgs. Ja socializēšanās vietā birojs nodrošina vismaz individuālā darba iespēju, tas jau ir veiksmīgāks. “Cilvēks nevar vienu dienu nedēļā socializēties, bet pārējās četras strādāt. Jābūt līdzsvaram. Mums vēl jāmācās to panākt,” norāda O. Ņikitins.
“Vairums uzņēmumu dažādu apsvērumu dēļ izmēģina attālināto darbu, saprot, ka tas strādā, tomēr mēģina atgriezties pie klātienes darba,” skumji piebilst darba vides stratēģis O. Ņikitins. “Atņemt darbiniekiem brīvību, manuprāt, nav pareizi. Jācenšas atrast veidu, kā pāriet uz nākotnes modeli un izmantot gūtās mācības.”
Mēģinot paredzēt darba vietu aprīkojuma tendences nākotnē, O. Ņikitins atskatās uz 2015. gada jauninājumiem šajā jomā. Togad popularitāti birojos sāka iemantot paceļamie galdi. “Šodien tas ir pirmais, ko darbinieks pieprasa no darba devēja,” noteic O. Ņikitins.
Viņš paredz, ka pēc 5 gadiem darbinieki vēlēsies, lai darba devējs nodrošina attālināta darba iespējas un ergonomisku aprīkojumu tā veikšanai. Turklāt attālinātais darbs vairs netiks veikts tikai no mājām, jo vienlīdz labi varēs strādāt arī tuvējā piemājas kopstrādes (coworking – angļu val.) birojā.
Diskusijā “Ilgtspējīgas sabiedrības nākotne: kā strādāsim 2025.gadā?” piedalījās SEB bankas personāla pārvaldes vadītāja Ilze Ogle, darba vides stratēģis Oļegs Ņikitins, pasaules pilsone un digitālais nomads Anete Ilmete, kā arī stratēģiskās cilvēkresursu un komunikācijas vadības konsultāciju uzņēmuma ERDA partnere Pārsla Baško. Pilns diskusijas ieraksts:
Sāciet ar Starta komplektu un pirmo gadu lietojiet bez maksas.
Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.
Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.
Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.