Pārskaitot naudu tuviniekiem, klienti dažkārt mēģina pajokot un maksājuma mērķa lauciņā ieraksta muļķīgu informāciju. Taču šāda ākstīšanās klientam var radīt liekas raizes, jo SEB bankai var nākties maksājumu apturēt. Tāpat svarīgi, lai maksājuma saņēmēja vārds sakrīt ar bankas konta īpašnieka vārdu, jo citādi ir risks, ka maksājums netiks saņemts.
SEB banka pastāvīgi seko līdzi klientu veiktajiem pārskaitījumiem, tostarp pievēršot uzmanību tam, vai maksājumā norādītais saņēmēja vārds sakrīt ar konta īpašnieka vārdu, kā arī maksājumu mērķī norādītajai informācijai. Tas jādara, lai ievērotu principu "Zini savu klientu", kā arī Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likuma un Sankciju likuma prasības.
Jāņem vērā, ka maksājumus caurskata ne tikai sūtītāja banka, bet arīdzan korespondentbankas un saņēmēja banka. Katra maksājumā iesaistītā banka var izvirzīt dažādas prasības informācijai par pārskaitījumu.
Kā formulēt maksājuma mērķi
Banku sistēmas reaģē uz dažādiem vārdiem maksājumos, piemēram, teroristisku organizāciju nosaukumiem, sankciju sarakstos iekļautām personām vai uzņēmumiem, norādēm par terorisma finansēšu, kā arī citām līdzīgām aktivitātēm.
Pat ja bankas darbinieki apzinās, ka salīdzinoši neliela apjoma maksājumā dzīvesbiedram minētās frāzes ir domātas kā joks, šāds maksājums tik un tā jāaptur, jāsazinās ar klientu un jānoskaidro papildu informācija par maksājuma mērķi.
Rezultātā joks var izvērsties par liekiem sarežģījumiem, jo informācijas noskaidrošana var aizņemt pat vairākas dienas. Papildu jautājumi bankai var rasties arī klienta konta izraksta caurskatīšanas laikā, piemēram, ja persona ir pieteikusies kredītam.
Lai pārskaitījumi noritētu maksimāli ātri un bez starpgadījumiem, maksājuma mērķī jānorāda precīza un viennozīmīga informācija par to, kāpēc šis pārskaitījums tiek veikts. Maksājuma mērķī nedrīkst norādīt bezmērķīgu informāciju, piemēram, zīmju virknes “xxxxx” un “ABCDEFG” vai tādas norādes kā “Cits” un “Mans klients”.
Vai jūs spētu uzveikt kibernoziedznieku?
Nomainot uzvārdu, neaizmirstiet par banku
Mēdz būt gadījumi, kad aprecējoties un nomainot uzvārdu, cilvēki aizmirst paziņot bankai par uzvārda maiņu. Tomēr, lai būtu pārliecinātam, ka ikviens ienākošais maksājums tiks saņemts, svarīgi, lai maksājuma saņēmēja vārds sakrīt ar konta īpašnieku vārdu. Īpaši tas attiecas uz maksājumiem no iestādēm.
Piemēram, VSAA izmaksa pensiju vai pabalstu konkrētam cilvēkam uz iesniegumā norādītu kontu bankā. Un ja šis konts nepieder cilvēkam, kam pienākas pensija vai pabalsts, piemēram, norādīts bērna vai dzīvesbiedra konts, vai bankā nav iesniegta informācija par konta īpašnieka uzvārda maiņu, ir risks, ka maksājums netiks saņemts.
Tāpēc, lai maksājumi tiktu izpildīti, svarīgi par jebkādām izmainām personas datos informēt banku, ka arī, iesniedzot savus datus maksājumu saņemšanai, piemēram, VSAA vai citās iestādes, norādīt savu personīgo kontu bankā.
Nopietni jāizturas arī pret anketām
Latvijas normatīvie akti uzliek finanšu iestādēm pienākumu ievērot principu “Pazīsti savu klientu”. Tāpēc SEB banka ik pa laikam lūdz klientus aizpildīt un atjaunināt informāciju datu anketās, aicinot norādīt, kādiem mērķiem klients izmanto bankas pakalpojumus, kādās valstīs saņem ienākumus, kā arī sniegt informāciju par savu politisko nozīmību.
SEB banka ir saskarusies ar gadījumiem, kad klienti jokojoties norāda, ka saņems ienākumus no, piemēram, dažādām “eksotiskām” valstīm.
Taču šāds joks var radīt grūtības turpmākai sadarbībai ar klientu, jo SEB bankai nāksies uzdot jautājumus klientam par to, kā tieši šī sadarbība ar norādīto valsti izpaudīsies.
Savukārt uzņēmumi anketās mēdz norādīt neatbilstošas darbības nozares, kas var izraisīt bankas papildu jautājumus. Piemēram, ir bijuši atsevišķi gadījumi, kad juridiskā persona par darbības veidu norāda celtniecību, bet vēlāk sāk darboties citā nozarē.