Lai gan mūsu klienti arvien labāk prot atšķirt krāpnieciskus e-pastus un viltotas mājaslapas, joprojām ļoti efektīva krāpšanas metode ir telefona zvans. Taču vairumā gadījumu krāpnieki vadās pēc vienotas metodes, tāpēc sniedzam ieskatu vienā no reālām mūsu klientu sarunām ar telefonkrāpnieku, kas arī jums ļaus rūpīgāk izprast viltvāržu taktiku un pasargāt savus līdzekļus.
Krāpnieks: Labdien! Jums zvana no Latvijas centrālās bankas drošības dienesta. Jūsu kontā novērojami aizdomīgi darījumi, vairāki pārskaitījumi. Vai Jūs varat apstiprināt šos maksājumus, ja tie ir Jūsu? – ar šādu tekstu krievu valodā sākas zvans no nezināmā numura Diānai.
“Man uzreiz bija šaubas, jo vairākas reizes bija dzirdēts par krāpniekiem, ka arī pēc darba specifikas saprotu, ka ar šādu jautājumu nekad nezvanītu no centrālās bankas. Bet intereses pēc sarunu turpināju, atbildot latviski un palūdzot runāt ar mani latviski,” ar savu pieredzi dalās Diāna.
Krāpnieks: Es Jums visu izstāstīšu. Šobrīd notiek daudz krāpniecības gadījumu, tādēļ visi latviski runājošie operatori ir aizņemti. Es strādāju ar krieviski runājošajiem klientiem, un Jūs savos datos bijāt norādījusi, ka ar Jums var sazināties arī krieviski.
Diāna: Nekādu krievu valodu nebiju norādījusi, lai man pārzvana latviski runājošs operators!
Krāpnieks: Vai Jūs saprotat, ka kamēr latviski runājošais operators atbrīvosies, Jūsu nauda jau var tikt izkrāpta. Jūsu apstiprinājums vajadzīgs nekavējoties!
“Šajā brīdi es jau biju nikna un pateicu, ka var jau pārtraukt šo izrādi, jo es saprotu, ka mani mēģina apkrāpt. Uz to zvanītājs izspēlēja fināla drāmu,” atminas Diāna.
Krāpnieks: Tad Jūs apstiprināt, ka visi šie maksājumi ir ok? Tad Jūs apstiprināt, ka kontā Jums tūlīt būs mīnuss? Tad mēs skaitām visu Jūsu naudu prom?
“Atbildēju, ka jā, droši var visu skaitīt prom. Bet būšu godīga. Pat saprotot, ka tie ir krāpnieki, bija ļoti nepatīkama sajūta – šie draudi, apsolot mīnusu kontā, var reāli likt sirdij notrīcēt. Ja pirms tam visu laiku domāju, nu kā cilvēki var šiem blēžiem uzticēties, tad šobrīd es to ļoti labi saprotu,” noslēdz Diāna.
Eksperta komentārs
Radīt stresa situāciju, draudot, ka tūlīt visa nauda no konta kaut kur pazudīs ir tradicionāla pieeja, skaidro SEB bankas Drošības pārvaldes vadītājs Mārcis Pelcis.
Jāsaprot, ka bez klienta apstiprinājuma maksājumi nav iespējami. Un pat gadījumos, ja kaut kur ir izkrāpti kartes dati un veikts kāds pirkums internetā, šo naudu ir iespējams atgriezt, jo to paredz Mastercard noteikumi un 3D Secure risinājums.
Savukārt, ja maksājums ir apstiprināts ar kodu kalkulatoru vai Smart-ID, to principā vairs nav iespējams “atgriezt”. Tāpēc nekādā gadījuma nedrīkst apstiprināt darījumus, ko jūs paši neesat iniciējuši. Pat ja uzreiz sapratīsiet, ka nauda izkrāpta, pat ja tā internetbankā būs redzamā kā “rezervēta”, pēc būtības tā jau būs aizgājusi krāpniekiem un to atgriezt vairs nebūs iespējams. Šādos gadījumos vienīgais variants ir vērsties policijā, norāda eksperts.
Atgādinām, ja banka zvana klientiem, darbinieks nekad neaicina dalīties ar personas datiem, nosaukt piekļuves paroles vai apstiprināt darbības ar Smart-ID lietotni. Uz jebkādu šādā veida lūgumu jāatbild noraidoši, kā arī vēlams pārtraukt sarunu.