Sākot no apģērba un beidzot ar mēbelēm un elektroprecēm, gudri plānojot, teju visu iespējams iegādāties izdevīgāk. Pārzinot veikalu izpārdošanu grafikus, gadā var izdoties ietaupīt pat vairākus simtus eiro. Arī interneta veikali nereti piedāvā kuponus un atlaižu kodus – zinot, kur tos meklēt, par precēm nebūs jāmaksā pilna cena. Pēdējos gados tirgotāji arī Latvijā aizvien biežāk rīko īpašas akcijas globālajās izpārdošanu dienās – Melnajā piektdienā vai Kiberpirmdienā, tāpēc ir vērts tās iekļaut sava budžeta iepirkšanās grafikā.
Vai jums ir gadījies nopirkt kādu nepieciešamu lietu par pilnu cenu, bet jau pēc nedēļas konstatēt, ka veikals tai piemērojis ievērojamu atlaidi? Ir cilvēki, kas gandrīz nekad nepērk preces par pilnu cenu, jo zina, kad veikalos sākas atlaižu periodi un ir iemācījušies savus pirkumus plānot saskaņā ar tiem. Sākoties rudens sezonai, viņi neiegādāsies jaunu mēteli, bet darīs to tuvāk pavasarim, kad ziemas precēm ir atlaides. Veicot pirkumus pēc šāda principa, gadā ir iespējams ietaupīt visai iespaidīgas summas.
Visa pamatā – kārtīga plānošana
Visdārgāk preces maksā tad, kad pēc tām ir vislielākais pieprasījums, tāpēc gudrā iepirkšanās metode paredz, ka preces jācenšas pirkt tad, kad tās vairumam nav aktuālas, jo tieši tad pastāv vislielākā iespējamība, ka tirgotājs tām pieliks kāroto atlaides zīmīti. Psiholoģiski gan var būt neierasti ziemā lūkot pēc vasaras precēm, taču, iemācoties plānot savus pirkumus, jūs secināsiet, ka varat ietaupīt ne vien desmitus, bet pat simtus eiro, turklāt netaupot uz kvalitātes rēķina.
Daudzos apģērbu un aksesuāru veikalos vismaz četras reizes gadā vai pat biežāk tiek nomainītas kolekcijas, tāpēc, lai atbrīvotu vietu jaunajai kolekcijai, tirgotājiem iespējami īsā laikā jātiek vaļā no vecās. Parasti iepriekšējām kolekcijām tiek piemērotas atlaides, kas reizēm var būt 50% vai pat 70% apmērā no sākotnējās cenas.
Daudzos veikalos starpsezonu izpārdošana parasti notiek rudenī un pavasarī, savukārt lielākās izpārdošanas sākas uzreiz pēc Ziemassvētkiem un vasaras vidū.
Viens gan jāņem vērā: medījot izpārdošanas, ir svarīgi ierasties to pirmajās dienās, kad vēl ir pietiekami plaša izvēle. Un pastāv svarīgs nosacījums – neskatīties uz jaunajām kolekcijām, bet koncentrēties tieši uz izpārdošanas precēm.
Izpārdošanu princips neattiecas tikai uz apģērbu, bet arī daudzām citām lietām, piemēram, elektroprecēm. Lai gan tās nav tik sezonālas kā apģērbs, ienākot aizvien jauniem ierīču modeļiem, tirgotāji vairākas reizes gadā rīko akcijas. Bieži vien labākais laiks, kad iegriezties elektropreču veikalā, var izrādīties uzreiz pēc Ziemassvētkiem, savukārt jaunu datoru, visdrīzāk, ir vērts skatīt pirms skolas gada sākuma, kad tirgotāji aktīvi sacenšas par klientu piesaisti.
Dažas dienas gadā, kad visi jūk prātā
Gada intensīvākais iepirkšanās laiks ir pirms Ziemassvētkiem. Pagājušā gadsimta otrajā pusē ASV radās tradīcija pirmajā piektdienā pēc Pateicības dienas ar īpaši pievilcīgām atlaidēm atklāt Ziemassvētku iepirkšanās drudzi. Šo dienu tagad pazīstam ar nosaukumu Melnā piektdiena (Black Friday), un, pateicoties globālajai tirdzniecībai internetā, tā pamazām ir ienākusi arī daudzās citās valstīs, arī pie mums.
Tas nozīmē, ka arī Latvijā novembra pēdējā piektdiena ir kļuvusi par dienu, kad daudzi tirgotāji piedāvā savām precēm ievērojamas atlaides. Par laimi, Latvijā cilvēki nestāv naktī rindās, lai, veikalam veroties vaļā, mestos ķert un grābt visu, kas izlikts plauktos, tomēr šo dienu noteikti ir vērts atzīmēt savā izpārdošanu kalendārā. Turklāt atlaides turpinās arī nākamajā pirmdienā, ko dēvē par Kiberpirmdienu (Cyber Monday) un kura īpaši fokusējas tieši uz iepirkšanos internetā.
Runājot par īpašajiem datumiem, kad preces ir iespējams iegādāties izdevīgāk, der pasekot līdzi arī tirdzniecības centru un lielveikalu piedāvājumam – parasti tie vairākas reizes gadā rīko īpašas akcijas vai iepirkšanās dienas/ naktis, kuru laikā liela daļa preču iegādājama lētāk.
Internetā – kuponi un atlaižu kodi
Papildu sezonālajām izpārdošanām internetā ir vēl citas iespējas, kā iepirkties izdevīgāk. Lai piesaistītu aizvien jaunus pircējus, daudzi interneta veikali izmanto sadarbību ar influenceriem. Tas savukārt nozīmē, ka ir vērts papētīt populārāko influenceru Instagram kontus, jo bieži vien tajos sadarbības ietvaros tiek publicēti atlaižu kodi, ar kuriem iepirkšanās konkrētos veikalos būs izdevīgāka – tie sniegs 10%, 20% un reizēm pat 30% atlaidi.
Tāpat daudzi interneta veikali piedāvā vienreizēju kuponu ar atlaidi (parasti 10% apmērā), ja pircējs piekrīt pierakstīties jaunumu saņemšanai pa e-pastu.
Ierakstot Google meklētājā atslēgvārdus (piemēram, “coupon codes” vai “promo codes”), ir iespējams atrast arī šā brīža aktuālos kuponu kodus un akcijas dažādos pasaulē populāros interneta veikalos, kuri nereti nodrošina piegādi arī Latvijā.
Jāatceras, ka, Iepērkoties internetā, tomēr vienmēr jāsaglabā piesardzība – ja kāda vietne piedāvā nesamērīgi lētas zīmolu preces, ļoti iespējams, ka tā ir krāpnieciska vai tirgo viltojumus. Ja radušās šaubas, pārbaudiet, vai konkrētais interneta veikals nav iekļauts Patērētāju tiesību un aizsardzības centra izveidoto aizdomīgo interneta vietņu sarakstā, kā arī iepazīstieties ar 7 padomiem drošiem pirkumiem internetā.