Darījumi interneta vidē nu jau kļuvuši par ikdienu – tā iespējams iegādāties gan mēbeles, gan pārtiku, gan norēķināties par dažādiem pakalpojumiem. Taču, kā pārliecināties, ka jūsu dati un nauda ir drošībā?
Iepirkšanās un maksājumu veikšana internetā ir ļoti ērta – visu var mierīgi izdarīt mājās jebkurā diennakts stundā, tādējādi ietaupot laiku un bieži arī naudu, jo internetā preces parasti ir lētākas. Tomēr virtuālajā vidē, tāpat kā reālajā, rīkojoties ar personīgajiem datiem un naudu, ir jāievēro piesardzība.
Piemēram, ja cilvēks savas kartes datus ievada lapā, nepārliecinājies, vai tā ir droša, pastāv varbūtība, ka tos iegūs un negodīgos nolūkos izmantos trešās personas. Risks palielinās, ja pirkums tiek veikts no publiskā datora ar bezmaksas Wi-Fi.
Bieži cilvēki par krāpnieciskiem gadījumiem nemaz neziņo, jo uzskata, ka zaudētā summa ir pārlieku maza vai paši vien bijuši vainīgi (tā nav – vainīgi vienmēr ir tie, kas datus izkrāpj!).
Iepirkšanās internetā ir droša, ja vien ievērojam dažus vienkāršus nosacījumus.
1) 3D Secure sistēma – vislabākais drošības garants
Kā zināt, vai lapa ir vai nav droša? Eksperti ir vienisprātis – visdrošākās ir tās lapas, kurās tiek izmantota 3D Secure sistēma un stingrā klientu autentifikācija, kas nozīmē, ka papildus maksājumu kartes datiem darījums jāapstiprina, pieslēdzoties internetbankai. No 2021. gada janvāra visiem tirgotājiem, kas strādā Eiropas Ekonomikas zonā, obligāti jānodrošina stingrā klientu autentifikācija savos interneta veikalos.
Tātad, ja gribat būt bez bažām, izvēlaties vietnes, kas piedāvā norēķinu iespēju ar 3D Secure, ko izmanto arī bankas un citas nopietnas finanšu institūcijas. Interneta veikalus, kas aizsargāti ar 3D Secure, var atpazīt pēc Mastercard un VISA logotipiem.
Vienmēr pārliecinieties, ka, veicot maksājumu vai ievadot kādu sensitīvu informāciju, lapas adrese sākas ar https nevis parasto http – tas nozīmē, ka dati tiek pārraidīti šifrētā veidā. Un – veiciet pirkumus tikai mājās no sava datora, kam uzstādīta antivīrusu programma un ir uzticams, ar paroli aizsargāts interneta pieslēgums.
2) Kur ir mans rēķins?
Iepērkoties populārās un respektablās interneta vietnēs, pēc pirkuma izdarīšanas jūs e-pastā saņemsiet apstiprinājumu un rēķinu. Ja rēķins nav atnācis, noteikti vērts sazināties ar preces/pakalpojuma sniedzēju - varbūt notikusi tehniska ķibele, bet varbūt ir pamats bažām, ka esat iepircies krāpnieku lapā.
3) Ja ir šaubas, meklējiet atsauksmes
Dažkārt var pietikt ar pavisam nelielu izpēti internetā, lai konstatētu, ka veikals, kurā grasījāties izdarīt pirkumu, ir saņēmis virkni sliktu atsauksmju – pircēji sūdzas par nesaņemtām precēm vai citām problēmām.
4) Uzmanīgi ar lietotnēm
Ne vienmēr pie vainas ir krāpnieku shēmas – ir gadījumi, kad pašu neuzmanība un steiga izraisa nepatīkamas sekas. Piemēram, ja piekritīsiet kādas lejupielādētas aplikācijas noteikumiem, tos neizlasot, jūs varat neuzzināt, ka ik mēnesi par aplikācijas lietošanu no jūsu konta tiks novilkta noteikta summa. Iespējami arī gadījumi, kad zem aplikācijas nomaskējies vīruss, tāpēc, šaubu gadījumā, pirms apstiprināt lejupielādi, vēlams ievākt atsauksmes.
5) Nodrošinieties pret nejaušībām
Gadījumi, kad bērns piesēdies pie vecāku datora vai viedtālruņa un, pašam to neapzinoties, veicis kādu pirkumu, ir diezgan izplatīti. Diemžēl tieši par šādiem pirkumiem naudu, visticamāk, nebūs iespējams atgūt, jo krāpniecība nav notikusi. Tāpēc, ja tomēr ļaujat bērnam darboties jūsu datorā vai tālrunī, pārliecinieties, ka esat izlogojies no kontiem, kam piesaistīta jūsu karte (piemēram, izsoļu vietne ebay.com vai kāda aplikācija ar maksas opcijām), lai bērns nejauši nevarētu iegādāties sev iepatikušos lietu.
6) Pirkumiem internetā – atsevišķa karte
Labs drošības risinājums ir ieviest atsevišķu karti, kuru izmantosiet tikai pirkumiem internetā un kas nav piesaistīta algas vai uzkrājuma kontam. Pārskaitiet naudu kartes kontā tikai tad, kad plānojat veikt pirkumu, turklāt papildu drošībai varat kartei noteikt dienas limitu.
Kad pretenzija var tikt atzīta par nepamatotu:
- Ja papildus kartes datiem darījums apstiprināts arī ar kādu klienta autentifikācijas līdzekli internetbankā – kodu kalkulatoru vai Smart-ID.
- Ja ir pierādījumi, ka darījumu veicis kāds no ģimenes locekļiem.
- Ja klients pats pieteicies kādam pakalpojumam, neizlasot noteikumus.
7) Ko darīt, ja notikusi krāpniecība?
Ja pirkums veikts veikalā, kurš nenodrošina 3D Secure aizsardzību, sazinieties ar savas kartes izdevējbanku. Prakse liecina, ka šādos gadījumos ir labas iespējas atgriezt naudu jūsu kontā, jo banka sazināsies ar saviem partneriem Visa vai Mastercard, kuri savukārt vērsīsies pie negodīgā tirgotāja un piedzīs no viņa līdzekļus. Par visiem datu izkrāpšanas gadījumiem internetā vēlams paziņot policijai – arī tad, ja summa nav liela.