Izšķirties par labu elektromobiļa iegādei cilvēkus nereti kavē mīti, kuri jau sākotnēji bijuši aplami, bet līdz ar tehnoloģiju attīstību tiek kliedēti. Viens no tiem – iegādāties un uzturēt elektroauto ir daudz dārgāk nekā tradicionālo spēkratu. Diskusijā “Ar kādiem auto brauksim rītdien?” eksperti meklēja atbildi uz šo apgalvojumu.
Tehnoloģija kļūst pieejamāka
Laikam ejot, elektromobiļi kļūst arvien pieejamāki plašākai sabiedrībai, vienlaikus nodrošinot pilnīgākas iespējas. Kā piemēru Latvenergo elektrotransporta uzlādes tīkla attīstības vadītājs Ansis Valdovskis izceļ VW E-Up! modeli.
Kad automašīna 2014. gadā nonāca tirdzniecībā, par 28 000 eiro tika piedāvāts 100 kilometru nobraukums. Ir pagājuši 6 gadi, un tas pats modelis maksā par 8000 eiro lētāk, bet piedāvā nobraukt divreiz lielāku distanci.
Aktuālāko auto modeļu apskats
Atrast piemērotāko spēkratu plašajā automobiļu piedāvājumā nav vienkāršs uzdevums. Tāpēc sadarbībā ar auto ekspertu Normundu Avotiņu esam sagatavojuši īsus video apskatus par vairāk nekā 30 Latvijā šobrīd aktuālajiem modeļiem dažādās klasēs un cenu kategorijās. Jauna auto iegādei varat izmantot mūsu īpašo līzinga piedāvājumu: seb.lv/auto
“Šī tendence valda visā nozarē. Bateriju izmaksas sarūk, automašīnu ražošanas izmaksas sarūk, saražoto automašīnu skaits rūpnīcās pieaug, tāpēc ir likumsakarīgi, ka cena krīt,” skaidro A. Valdovskis. Vienlaikus viņš atgādina, ka auto industrijā notiek sīva cīņa par to, kurš pirmais izgudros efektīvāku un veiksmīgāku alternatīvu tradicionālajām litija baterijām, kas par vēl pieejamāku cenu sniegtu iespēju mērot vēl tālākus distances.
Tradicionālais pret elektrisko – izmaksu salīdzinājums
Auto nomas uzņēmuma SIXT vadītājs Baltijas valstīs Arnis Jaudzems salīdzina, kas, ieskaitot visas izmaksas piecu gadu operatīvajā līzingā un ar 18 000 kilometru ikgadējo nobraukumu mēnesī izmaksātu dārgāk – elektromobilis vai tradicionālais benzīna dzinēja spēkrats.
Ja privātpersonai elektromobilis Nissan Leaf mēnesī izmaksā 551 eiro, tad ar benzīna motoru aprīkotais VW Golf 8 izmaksā 541 eiro mēnesī – tikai par 10 eiro mazāk.
Šajā aprēķinā gan nav iekļauts elektromobiļu trumpis Rīgas un Jūrmalas ielās – iespēja bez maksas izmantot stāvvietas. Turklāt Rīgā ar elektromobili ir vieglāk izlavierēt sastrēgumos, jo ar to ir atļauts braukt pa sabiedriskā transporta joslām.
Vēl pirms pieciem gadiem elektroauto šajā aprēķinā būtu izrādījies divreiz dārgāks, uzsver A. Jaudzems. Taču elektromobiļi joprojām ir sava mūža sākumposmā. Cenu krituma virzītāji būs uzņēmumi, turīgākie iedzīvotāji, koplietošanas automašīnas un taksometri, ir pārliecināts SIXT vadītājs, precizējot, ka apmēram pēc 5 gadiem elektromobiļi jau būs plaši pieejami visdažādākajās cenu kategorijās.
Savukārt A. Valdovskis atgādina, ka izmaksu salīdzināšanā nedrīkst aizmirst jautājumu par atbildīgu dzīvesveidu. Tiesa, ne katrs šobrīd var materiāli atļauties pārsēsties elektromobilī. Taču ikvienam jāaizdomājas par zaļāku lēmumu izdarīšanu ikdienā – elektromobilis, tāpat kā atkritumu šķirošana, ir arī dzīvesveids.
Plīst arī elektromobiļi
Ir dzirdēts apgalvojums, ka elektromobiļiem nav jāveic tehniskās apkopes. Taču tas ir mīts – autoservisā būs jāpaviesojas gan garantijas laikā, gan pēc tā. A. Jaudzems paskaidro, ka visbiežāk plīstošā detaļa ir uzlādes vadi, kas izmaksā visai dārgi. Turklāt, ja sapņojat par kulta automobili kļuvušo Tesla spēkratu, tad servisa apkopes vismaz pagaidām būs jādodas veikt uz Skandināviju.
Arī Latvenergo elektrotransporta uzlādes tīkla attīstības vadītājs A. Valdovskis uzsver, ka jebkurš pa Latvijas ielām braucošs automobilis saskarsies ar piekares un klimatisko apstākļu izraisītām likstām. Taču viņš ir pārliecināts, ka, neskatoties uz augstāko elektromobiļu cenu, jau pēc trim vai četriem pie elektroauto stūres pavadītiem gadiem notiek pavērsiens, kad kopējās izmaksas kļūst mazākas nekā spēkratiem ar iekšdedzes dzinējiem un katrs nobrauktais kilometrs nes ietaupījumu.
Izdevīgāki līzinga nosacījumi
SEB līzinga vadītāja Latvijā Jeļena Gavrilova neslēpj, ka vēl pirms dažiem gadiem elektromobiļu pircēji tika uzlūkoti piesardzīgi. Taču tagad finansēšanas nosacījumi ir principā tādi paši kā tradicionālajiem automobiļiem.
Pat vēl vairāk – SEB līzings piedāvā tā saukto “green leasing” elektromobiļu pircējiem, kas nodrošina īpaši izdevīgu procentu likmi.
Pircējiem ir pieejams gan operatīvais, gan finanšu līzings, gan finansējums lietota elektromobiļa iegādei. Turklāt ar SEB līzingu iespējams vienoties arī par papildu finansējumu, lai pie privātmājas varētu ierīkot uzlādes staciju.
SEB bankas rīkotajā diskusijā “Ar kādiem auto brauksim rītdien?” eksperti sprieda par to, kā “zaļais kurss” tuvākā un tālākā nākotnē ietekmēs izvēli par automašīnas iegādi, kā arī apskatīja Latvijas tirgus tendences. Diskusijā piedalījās SEB līzinga vadītāja Latvijā Jeļena Gavrilova, Latvenergo elektrotransporta uzlādes tīkla attīstības vadītājs Ansis Valdovskis, SIXT vadītājs Baltijas valstīs Arnis Jaudzems. Diskusiju vadīja auto žurnālists un eksperts Normunds Avotiņš. Pilns diskusijas ieraksts: